Az Erőmérőben színt vallanak a hitelesített, profi teljesítménymérő padon a járművek az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki a korábban jelentkezett önkéntesek autóit, és bizony nagyon vegyes a felhozatal van választék. Most egy egykoron nagyon híres szocialista licensz autó a mérőpadon, egy 125-ös Polski.

Ma már nehéz beleélni magunkat a 70-es évek hangulatába, amikor Magyarországon szinte csak szocialista autókat lehetett vásárolni, azokat is hosszas várakozással, előleggel, sorszámot birtokolva, és évekig várva az átadásról szóló értesítésre. Egy-két kivételtől eltekintve forintért nem nagyon volt más választék, mint a szocialista modellek, a népszerűségi lista élén általában a Zsiguli illetve Lada állt. A Lada volt az egyik legjobb minőségű, legtágasabb autó, korszerű volt a motorja, formás a karosszériája, és a nagy testvértől származott, így volt is belőle bőven — ami még mindig nem jelentette, hogy azonnal kapható lett volna, sőt.
A Ladának volt a legjobb a reklámja, az államnak valahogy fontos volt, hogy a testvéri Szovjetunió termékeit szeressék és vásárolják. Vették is, pedig talán lett volna jobb választás is, mégpedig a Polski Fiat 125p.

Ez a Fiat licenc alapján gyártott modell valójában nem egy az egyben Fiat-másolat, hiszen a Lada 1200-hoz hasonlóan a kelet-európai piac igényeihez alakították, és ügyeltek, hogy az olasz Fiat 125-ösnek ne legyen konkurense. Ezért aztán a Fiat 125 kicsit módosított karosszériájába a korábbi Fiat 1500 motorja került, amely nem OHC, hanem OHV-vezérlésű, nyomórudas, három helyen csapágyazott főtengelyes, 1481 köbcentis blokk volt. Ha a motort nézzük, konstrukcióját tekintve, első ránézésre alulmaradt a Ladával szemben, azonban a részletek érdekesek.

Az autó hátul laprugós felfüggesztésű volt, és négy tárcsaféket kapott. Futóműve stabilabb, jobb egyenesfutású volt, mint a puha rugókon, magasabban ülő Ladáké, és tényleg jobban lassult. Kormányműve pontosabb volt, és valószínűleg a jobb minőségben gyártott, korai modelleken még eredeti Weber karburátorok miatt jobban is ment a lengyel autó, mint az 1500-as Ladák. A pedálrendje sportosabb volt, összességében sportosabb benyomást keltett, mint a szériaállapotban billegősebb Lada.

A 125p sportos imázsát fokozta, hogy 1973-ban huszonötezer kilométeres világrekordot állított fel váltott sofőrökkel. Csupán kötelező karbantartásokkal 138,2 km/h átlagsebességet rögzítettek a hatalmas távon, amelyhez az egyenesekben 160 km/óra feletti sebességre volt szükség. A rekordhajhászásra használt három autóból mindhárom megtette a távot, a legjobbé lett az arany koszorú, de a legrosszabb sem sokkal maradt el. Ez 1973-ban nagyon nagy dolognak számított.
Az Erőmérő mai epizódjában látható fehér autó több szempontból is különleges. Abból a korszakból származik, amikor a lemezminőség már erősen visszaesett, a Polskik hajlamosak voltak a korrózióra, de ezen még sincs egy rozsdapötty sem. Az először a Merkúrnál eladott autóban mindössze hetvenezer kilométer van, így már csak ebből a szempontból is különleges.

Gazdája Fiat-rajongó, van másik Polskija is, azonban azt mondta, hogy annak ellenére, hogy ez a legszebb állapotú mind között, valójában nem megy jól. Pontosan tudja, hogy ha az ezerötös Polskik rendben vannak, simán gyorsabbak, mint az ezerötös Lada, ez a példány azonban lusta. Olajat nem fogyaszt, nem füstöl, de mégis.
Ilyen előzmények után nagyon vártuk, mit produkál az autó a mérőpadon. Meglesz a kategóriában szokásos 75 lóerő, vagy valóban alulmarad, és 70 lóerő körül énekel majd az ős-Fiat blokk.
Nézzétek meg a videót, ha pedig érdekesnek találjátok a Totalcar hetente jelentkező Erőmérő sorozatát, iratkozzatok fel a Youtube-csatornánkra!
Korábbi epizódok
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
