Erőmérő 100: Ferrari padlógázon

Totalcar Erőmérő: Ferrari Mondial QV

2019.06.28. 10:55

Alig hisszük, pedig igaz: a Totalcar Erőmérő sorozata a 100. epizódnál tart. Mit is választhatnánk a jubileumra, mint egy egzotikus veteránt, vagy egy sportkocsit, esetleg a kettő kombinációját? Ez az, legyen egy veterán Ferrari! A sorozatot nagyon sokan nézitek és rengetegen jelentkeztek, ezért állandó partnerünkkel, az Autokorbellel továbbra is lelkesen készítjük a folytatást.

Minden gyártó életében eljön az idő, amikor megpróbál a maga módján költséget optimalizálni. A racionális gondolkodás megjelenési formái teljesen mások egy tömeggyártó, mint egy prémium sportkocsigyártó esetében. Ez utóbbinál nem a gagyi megoldások tárháza nyílik ki, hanem egy olyan konstrukció, amely a tengerentúlon is eladható, hiszen megfelel az ottani ütközési szabványoknak, ugyanakkor Európában is szélesebb tömegeket céloz például a 2+2 ülés elrendezéssel. A Ferrari Mondial, ahogy a neve is mutatja (mondial tulajdonképpen globálist jelent) erre a célra született, azonban tömeggyártásról szó nincs, a darabszámok szigorúan az ezres nagyságrendben és alatta maradtak az összes modellváltozat esetében. A Ferrari már csak ilyen.

A Mondial abban nagyon különbözött akár az előd 308-astól, hogy a piac valahogy nem tudta hova tenni. Családi 2+2-üléses Ferrari? Kinek szól ez? Hiába a korabeli space frame konstrukció, könnyű burkolati panelekkel, hiába a szuper V8-as motor keresztben, középen elhelyezve, hiába a csodálatos formaterv, végül kevésbé kelendő, lenézett modellé vált, amelynek csak mostanság indult el felfelé az ára, mintha észrevették volna a gyűjtők, hogy helló, ez mégiscsak egy Ferrari a Carozzeri Scagliettitől, mesteri V8-assal.

Ahhoz nem fér kétség, hogy a Mondial motorja remekmű. A 3 literes V8-as teljesen könnyűfém konstrukció, tömege mindössze 158 kiló, ami bravúros szám a kategóriában még ma is. A hengerek acél hüvelyei zsugorkötéssel az öntvénybe helyezve. A negyvenéves motor DOHC hengerfejet visel és az Erőmérő mai epizódjában látható kivitelben már quattrovalvole, azaz négyszelepes égéstérrel, összesen tehát 32 szeleppel. A hengerfejek egyébként keresztáramúak, tehát egyik oldalon bemegy a benzin és a levegő, a másik oldalon kijön az égéstermék.

A főtengely síkban van, tehát a 90 fokos hengersorban a hajtórudakat úgy kötötték a főtengelycsapokra, hogy egy síkban legyen az összes csapágy. Ezt angolul flat-plane elrendezésnek nevezik. Minden főtengelycsapon két hajtórúd található, ez az elrendezés rövidebb főtengelyt eredményez, amely rövidíti a blokkot és nagyobb fordulatot tesz lehetővé.

A teljesítményadat mai szemmel nézve szerény, mindössze 235 lóerő, de a hozzá tartozó fordulatszám még ma is szép egy V8-as esetében, ugyanis 7000/perc felett szabályoz le, ott veszi el a gyújtást az elektronika. Amikor egy nyolchengeres blokk forog 7000-et, az teljesen más hanggal jár, mint amikor egy négyhengeres teszi ezt. Itt egybefüggő ordítássá válik a nyolc henger hangja, a Mondial esetében még köt az Euro-normák béklyója, a motor 5000 felett úgy szól, mint néhány hangos harsona együtt. Nagyon széles fordulatszám-tartományban terhelhető és a viszonylag könnyű karosszériát ma is meggyőző erővel röpíti a motor. Az ausztrál Motor magazin tesztje szerint az 1982-es QV modell 6,4 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t, ami a gyári adatnál is jobb, és 1982-ben ez szinte világelső volt. Csak összehasonlításként a nagyobb darabszámban gyártott Porsche 911 SC (Super Carrera) 3 literes, léghűtéses blokkja 204 lóerős volt és az autó 7 másodpercen túl tudta a nullaszázat, egyedül a 930-as Turbo tudta vele tartani a lépést gyorsulásban.

Alapvetően minden mérést nagyon várunk, de ezt a jubileumit még inkább vártuk, mert egy negyvenéves Ferrari minden tekintetben különlegesség. Tud ez majd valami újat adni 99 mérés után?

Tudott.

Először is a hang. A toll ügyefogyott ennek megjelenítésére, de libabőrös lettem, a hideg kirázott, amikor hétezret forgott a veterán V8-as. Mintha nyolc harsona szól volna egyszerre, erősen, hangosan, a kerékgörgők sivítását elnyomva ordította világgá a maranellói himnuszt.

Hallgassátok meg, remélem a videón is átjön a hangélmény, mert ezt valóban érdemes hallgatni. Köszönjük, hogy két év után is kitartotok mellettünk és hétről-hétre követitek az Erőmérő újabb epizódjait. Ha jónak találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, érdekes mérések jönnek, lesz meglepetés. Mi nem fáradunk, száz epizód után is folytatjuk.

Korábbi epizódok:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
  • Nepperűző

630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.

2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.

március 2., 16:01
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
  • Hírek

Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot

A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.

március 2., 15:23
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
  • Hírek

Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia

Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.

március 2., 17:18
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Rémálomtól a német precizitásig
  • Belsőség

Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból

Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.

március 2., 14:35
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
  • Hírek

Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét

A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.

március 2., 14:04
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
  • Közélet

Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?

A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.

március 3., 05:58
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!
  • Tesztek

Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!Teszt: Ford Explorer Extended Range

Nem tökéletes, sőt, rengeteg hibája van, de mégis megértem, aki akár egy Tesla Model Y helyett választja. Elmondom, miért.

3 órája
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Kilóg a sorból és élvezi
  • Tesztek

Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.

Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!

március 2., 11:29
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
  • Hírek

A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket

Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.

március 2., 12:57
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
  • Hírek

Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál

Nem kell szűkölködnie egy darabig.

március 1., 11:17
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
  • Hírek

A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot

Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.

március 1., 10:02
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!
  • Technika

50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.

Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.

március 1., 08:16
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
  • Hírek

Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!

A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.

március 1., 14:52
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
  • Hírek

Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos

Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.

március 1., 13:33
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!

Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.

március 2., 07:16
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
  • Hírek

Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj

A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.

március 2., 07:14
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
  • Hírek

Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját

Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.

március 1., 15:04
Hippiből családapa
  • Tesztek

Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.

Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.

március 1., 13:35
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
  • Hírek

Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton

Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.

március 1., 12:21
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
  • Nepperűző

Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért

Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.

március 1., 16:32
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
  • Hírek

Végre: jön a Waze az autók műszeregységére

Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.

március 1., 17:34
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
  • Hírek

Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány

Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.

március 2., 07:16