Erőmérő 100: Ferrari padlógázon
Totalcar Erőmérő: Ferrari Mondial QV
Alig hisszük, pedig igaz: a Totalcar Erőmérő sorozata a 100. epizódnál tart. Mit is választhatnánk a jubileumra, mint egy egzotikus veteránt, vagy egy sportkocsit, esetleg a kettő kombinációját? Ez az, legyen egy veterán Ferrari! A sorozatot nagyon sokan nézitek és rengetegen jelentkeztek, ezért állandó partnerünkkel, az Autokorbellel továbbra is lelkesen készítjük a folytatást.

Minden gyártó életében eljön az idő, amikor megpróbál a maga módján költséget optimalizálni. A racionális gondolkodás megjelenési formái teljesen mások egy tömeggyártó, mint egy prémium sportkocsigyártó esetében. Ez utóbbinál nem a gagyi megoldások tárháza nyílik ki, hanem egy olyan konstrukció, amely a tengerentúlon is eladható, hiszen megfelel az ottani ütközési szabványoknak, ugyanakkor Európában is szélesebb tömegeket céloz például a 2+2 ülés elrendezéssel. A Ferrari Mondial, ahogy a neve is mutatja (mondial tulajdonképpen globálist jelent) erre a célra született, azonban tömeggyártásról szó nincs, a darabszámok szigorúan az ezres nagyságrendben és alatta maradtak az összes modellváltozat esetében. A Ferrari már csak ilyen.
A Mondial abban nagyon különbözött akár az előd 308-astól, hogy a piac valahogy nem tudta hova tenni. Családi 2+2-üléses Ferrari? Kinek szól ez? Hiába a korabeli space frame konstrukció, könnyű burkolati panelekkel, hiába a szuper V8-as motor keresztben, középen elhelyezve, hiába a csodálatos formaterv, végül kevésbé kelendő, lenézett modellé vált, amelynek csak mostanság indult el felfelé az ára, mintha észrevették volna a gyűjtők, hogy helló, ez mégiscsak egy Ferrari a Carozzeri Scagliettitől, mesteri V8-assal.

Ahhoz nem fér kétség, hogy a Mondial motorja remekmű. A 3 literes V8-as teljesen könnyűfém konstrukció, tömege mindössze 158 kiló, ami bravúros szám a kategóriában még ma is. A hengerek acél hüvelyei zsugorkötéssel az öntvénybe helyezve. A negyvenéves motor DOHC hengerfejet visel és az Erőmérő mai epizódjában látható kivitelben már quattrovalvole, azaz négyszelepes égéstérrel, összesen tehát 32 szeleppel. A hengerfejek egyébként keresztáramúak, tehát egyik oldalon bemegy a benzin és a levegő, a másik oldalon kijön az égéstermék.
A főtengely síkban van, tehát a 90 fokos hengersorban a hajtórudakat úgy kötötték a főtengelycsapokra, hogy egy síkban legyen az összes csapágy. Ezt angolul flat-plane elrendezésnek nevezik. Minden főtengelycsapon két hajtórúd található, ez az elrendezés rövidebb főtengelyt eredményez, amely rövidíti a blokkot és nagyobb fordulatot tesz lehetővé.

A teljesítményadat mai szemmel nézve szerény, mindössze 235 lóerő, de a hozzá tartozó fordulatszám még ma is szép egy V8-as esetében, ugyanis 7000/perc felett szabályoz le, ott veszi el a gyújtást az elektronika. Amikor egy nyolchengeres blokk forog 7000-et, az teljesen más hanggal jár, mint amikor egy négyhengeres teszi ezt. Itt egybefüggő ordítássá válik a nyolc henger hangja, a Mondial esetében még köt az Euro-normák béklyója, a motor 5000 felett úgy szól, mint néhány hangos harsona együtt. Nagyon széles fordulatszám-tartományban terhelhető és a viszonylag könnyű karosszériát ma is meggyőző erővel röpíti a motor. Az ausztrál Motor magazin tesztje szerint az 1982-es QV modell 6,4 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t, ami a gyári adatnál is jobb, és 1982-ben ez szinte világelső volt. Csak összehasonlításként a nagyobb darabszámban gyártott Porsche 911 SC (Super Carrera) 3 literes, léghűtéses blokkja 204 lóerős volt és az autó 7 másodpercen túl tudta a nullaszázat, egyedül a 930-as Turbo tudta vele tartani a lépést gyorsulásban.

Alapvetően minden mérést nagyon várunk, de ezt a jubileumit még inkább vártuk, mert egy negyvenéves Ferrari minden tekintetben különlegesség. Tud ez majd valami újat adni 99 mérés után?
Tudott.
Először is a hang. A toll ügyefogyott ennek megjelenítésére, de libabőrös lettem, a hideg kirázott, amikor hétezret forgott a veterán V8-as. Mintha nyolc harsona szól volna egyszerre, erősen, hangosan, a kerékgörgők sivítását elnyomva ordította világgá a maranellói himnuszt.
Hallgassátok meg, remélem a videón is átjön a hangélmény, mert ezt valóban érdemes hallgatni. Köszönjük, hogy két év után is kitartotok mellettünk és hétről-hétre követitek az Erőmérő újabb epizódjait. Ha jónak találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, érdekes mérések jönnek, lesz meglepetés. Mi nem fáradunk, száz epizód után is folytatjuk.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Nepperűző
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.
- Hírek
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Belsőség
Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból
Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.
- Hírek
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.
- Közélet
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Tesztek
Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!Teszt: Ford Explorer Extended Range
Nem tökéletes, sőt, rengeteg hibája van, de mégis megértem, aki akár egy Tesla Model Y helyett választja. Elmondom, miért.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Tesztek
Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.
Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!
- Hírek
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.
- Hírek
Fordok százait hívják vissza, mert nem sikerült jól az előző visszahívás
300 Mustang lehet érintett.
- Hírek
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
Nem kell szűkölködnie egy darabig.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.
- Technika
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.
Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.
- Hírek
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.
- Közélet
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.
- Hírek
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.
- Hírek
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.
- Tesztek
Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.
Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.
- Hírek
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.
- Nepperűző
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
