Ha használt autónál nem is mindig ez a fő, de újnál a legtöbbeknek lényeges a biztonság. Nem mindegy, mibe ültetjük a családot, és jó, ha van körülöttünk, ami megvéd, ha esetleg baj van. A tájékozódás szempontjából hasznosak a töréstesztek.
A német autóklub már régóta dolgozik együtt az EuroNCAP-val, így számos töréstesztet az ADAC végez el partnereivel, akár saját tesztközpontjában is. 2019-ben például 48 autónál közreműködtek, miközben az EuroNCAP összesen mintegy hatvanat vetett alá ütközéses próbáknak. A maga 48-as mezőnyéből az ADAC készített egy rangsort, amelyben nemcsak a csillagok, hanem a százalékos eredmények is látszanak.
Mit és hogyan tesztelnek?
Az EuroNCAP és a partnerszervezetek szakemberei minden évben igyekeznek a lehető legtöbb autót letesztelni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden új modell minden variációját össze tudnák törni. Évről évre törekednek arra, hogy a piaci szempontból legérdekesebb, legnépszerűbb típusokat és típusváltozatokat lefedjék. Ennek érdekében a vásárlók körében is végeznek felmérést, valamint a gyártóktól is tájékozódnak. Így áll össze aztán, hogy egy adott modellből végül mondjuk háromajtóst vagy kombit, benzinest vagy dízelt, kézi vagy automata váltóst engednek a falnak.
Lényeges, hogy a töréstesztben olyan kivitel szerepel, amely csak az alapfelszereltségben is rendelkezésre álló biztonsági berendezéseket tartalmazza. Kivételt jelenthet, ha egy-egy rendelhető extra valóban megtalálható az értékesített autók jelentős százalékában.
Az esetek túlnyomó részében már piacon lévő modellekről van szó, így a tesztpéldányokat inkognitóban veszik meg márkakereskedőknél. Egy-egy típusból négyet törnek össze a próba során. Előfordul azonban az is, hogy már az előszériából választanak, tehát már a forgalmazás megkezdése előtt ítéletet tudnak mondani. Az viszont minden esetben elkerülhetetlen, hogy alaposan átvizsgálják a tesztelni kívánt példányokat, hogy semmi, az eredményt torzító módosítás ne lehessen az autókon.
Maga az értékelés négy nagyobb szempont alapján történik: bent ülők biztonsága, gyermekek biztonsága, gyalogosvédelem és aktív biztonsági rendszerek. Persze ezeken belül is van még számos tényező, amit figyelnek. Ütköztetik az autót frontálisan teljes és részleges átfedéssel, ráfutással, továbbá oldalról falnak és oszlopnak.
Eredmények
Összességében nagyon jónak mondhatjuk a 2019-es eredményeket, hiszen a 48-ból 38 autó megkapta az öt csillagot. Mindössze két modell (ezek egyike mondjuk rögtön négy, egymással azonos alapú testvértípus) lett háromcsillagos, nyolcan pedig négyesre vizsgáztak. Az ötcsillagos mezőnyön belül is lehet azért különbségeket tenni, ezért hasznos, hogy az ADAC rangsorában látszik a százalékos eredmény is.
A legjobbnak a Kecskeméten gyártott Mercedes-Benz CLA bizonyult, amelynek öt csillaga mellett 89,8 százalékos értékelés látható. Frontális ütközésnél minimális sérülésveszélyt mutattak ki mellkason és lábszáron, míg oldalütközésnél gyakorlatilag teljes biztonságban voltak a bent ülők. A gyermekbiztonsági rendszerben ülő gyerekeket sem fenyegeti nagy veszély: a hatévest helyettesítő bábu nem is sérült, a tízévesnek oldalütközésnél volt minimális esélye a fejsérülésre. A gyalogosokat a vészfékasszisztens még éjjel is jó eséllyel ismeri fel, és a kerékpárosokra is jól reagál. Ha mégis gázolás történne, az A-oszlop magas, a szélvédő közepes sérülésveszélyt rejt. Jól dolgozik viszont az aktív motorháztető.
Az aktív biztonsági rendszerekre a maximális pontszám 75 százalékát kapta a CLA. Szériafelszereltség benne a sebességlimiter, a táblafelismerő rendszer, minden üléshez tartozik vizuális és akusztikus biztonságiöv-figyelmeztetés. Emellett sávtartó- és vészfékasszisztens is van a kocsiban.
A második helyre egy izgalmas sportautó futott be, ráadásul a BMW Z4 mindössze két tizeddel maradt el a CLA-tól. A Mercedeshez hasonlóan enyhe lábszár- és mellkassérülés veszélye áll fenn frontális csattanásnál, míg az oldalütközés-védelem szinte tökéletes, és ostorcsapásnak sincs számottevően nagy esélye.
Egy ilyen autónál elsőre talán eszünkbe sem jutna, de a gyerekek is nagy biztonságban vannak az anyósülésen – a teszt során egy Britax Römer Kidfix XP-t csatoltak az isofixhez. A sérülésveszély elenyésző volt, igaz, itt csak hatévessel vizsgálódtak, tízévessel nem.
A dobogó harmadik foka a Tesla Model 3-asé. Példás a biztonság egy frontális ütközéskor, ám az oldalról elkapott oszlop már közepesen veszélyes a felsőtestre. A gyerekek köszönik szépen, nagyon jól vannak. A gyalogosokra viszont kifejezetten ártalmas, ha egy gázolásnál az A-oszlopokkal vagy a szélvédővel találkoznak.
A teljesség igénye nélkül az olyan, idehaza is népszerű modellek kaptak még öt csillagot, mint a 3-as BMW, a Toyota Corolla, a Mazda 3, a Volkswagen Golf vagy éppen a Renault Clio, a Ford Focus és a Skoda Octavia.
2019 legbiztonságosabb autói – 1-38. helyezett | |||
Hely | Típus | Csillagok száma | Értékelés (%) |
1. | Mercedes-Benz CLA | 5 | 89,8 |
2. | BMW Z4 | 5 | 89,6 |
3. | Tesla Model 3 | 5 | 89,2 |
4. | BMW 3-as sorozat | 5 | 88,8 |
5. | Tesla Model X | 5 | 88,6 |
6. | Subaru Forester | 5 | 88,6 |
7. | Volkswagen T-Cross | 5 | 88,2 |
8. | Mazda CX-30 | 5 | 88,2 |
9. | Skoda Scala | 5 | 87,6 |
10. | Toyota Corolla | 5 | 87,4 |
11. | Mazda 3 | 5 | 87,4 |
12. | Seat Tarraco | 5 | 87,2 |
13. | Lexus UX | 5 | 87,2 |
14. | Toyota RAV4 | 5 | 87,0 |
15. | Mercedes-Benz B osztály | 5 | 87,0 |
16. | Volkswagen Golf | 5 | 86,6 |
17. | Skoda Kamiq | 5 | 86,6 |
18. | Mercedes-Benz EQC | 5 | 86,4 |
19. | Renault Clio | 5 | 85,6 |
20. | Mercedes-Benz GLE | 5 | 85,6 |
21. | Audi A1 | 5 | 85,6 |
22. | Nissan Juke | 5 | 85,4 |
23. | Ford Focus | 5 | 85,2 |
24. | Ford Kuga | 5 | 85,0 |
25. | Skoda Octavia | 5 | 84,8 |
26. | Renault Captur | 5 | 84,8 |
27. | Mercedes-Benz GLB | 5 | 84,8 |
28. | Ford Puma | 5 | 84,6 |
29. | Ford Mondeo | 5 | 84,4 |
30. | Range Rover Evoque | 5 | 84,0 |
31. | Honda CR-V | 5 | 83,0 |
32. | Audi e-tron | 5 | 82,8 |
33. | Mercedes-Benz G osztály | 5 | 82,6 |
34. | Audi Q7 | 5 | 82,6 |
35. | Ssangyong Korando | 5 | 80,6 |
36. | BMW 1-es sorozat | 5 | 80,2 |
37. | Ford Explorer | 5 | 79,4 |
38. | Porsche Taycan | 5 | 79,2 |
Találunk Magyarországon kedvelt modelleket a négycsillagosok közt is. Itt van például az Opel Corsa is, amely 77,8 százalékot tud felmutatni. Frontális csattanásnál éppúgy alacsony rizikójú lábszár- és felsőtestsérülések adódhatnak, mint a listavezetőknél, viszont egy ráfutásos balesetnek lehetnek fájdalmas következményei. Az elöl ülők nyaka közepesen, míg a hátul helyet foglalóké súlyosan sérült az ostorcsapás miatt. A gyalogosokat itt is a szélvédő és az oszlopok veszélyeztetik.
A négyesre értékeltek mezőnyébe került a Kia Ceed is, ami már csak azért sem túl hízelgő a dél-koreai kompaktnak, mert a kategóriában riválisnak tekinthető modellek többsége megkapta az ötöst. Annyit azért hozzá kell tenni, hogy az opcionális biztonsági csomaggal felszerelve már a Ceednek is sikerül ugyanez – a töréstesztet kétféle kivitellel is végigcsinálták.
A kompakt Kiában részátfedéses frontális ütközésnél enyhe sérülésveszélynek van kitéve a sofőr feje, emellett az elöl ülők felsőtestére igaz még ez. Ha oldalról jön az oszlop, az a felsőtestre lehet nagyon káros. Ostorcsapás miatt a hátsó sorban elhelyezkedőknek kell aggódniuk. Gyalogosokra a motorháztető első éle közepes, az A-oszlop és a szélvédő nagy, illetve nagyon nagy veszélyt jelent.
2019 legbiztonságosabb autói – 39-46. helyezett | |||
Hely | Típus | Csillagok száma | Értékelés (%) |
39. | Peugeot 2008 | 4 | 79,2 |
40. | Peugeot 208 | 4 | 79,0 |
41. | Citroën C5 Aircross | 4 | 78,6 |
42. | Opel Corsa | 4 | 77,8 |
43. | Kia Ceed | 4 | 76,2 |
44. | VW Sharan / Seat Alhambra | 4 | 75,4 |
45. | DS 3 Crossback | 4 | 75,4 |
46. | Jeep Cherokee | 4 | 72,6 |
A sereghajtók három csillagot érdemeltek ki. Nincsenek sokan, sőt a Jeep Renegade-nek mindössze néhány tizeden múlt, hogy meglegyen a negyedik. Az abszolút utolsó helyen a Volkswagen Up, e-Up, Skoda Citigo e, Seat Mii electric négyese zárt, ezek az autók ugyanarra a VW-konszernes platformra épülnek.
A passzív biztonságot tekintve azért ezek sem rosszak. Frontális ütközésnél a felsőtest közepesen, a lábszárak enyhén veszélyeztetettek, oldalsó csattanásnál is egész biztató a helyzet, ráfutásos balesetben a hátul ülők nyaka sajoghat. Ez összességében 81 százalékos eredmény. A gyerekek védelme 83 százalékot ért az elszámolásnál.
A gyalogosok a már annyiszor ismételt A-oszlopot, szélvédőt, illetve a géptető első élét félhetik, de az automatikus vészfékasszisztens sem menti meg őket – mivel nincs. És ezzel elérkeztünk a törpeautók gyenge pontjához, ugyanis sok-sok pontot az aktív biztonsági felszerelések hiánya miatt buktak el. Sőt, a tesztelők kiemelték, hogy korábban még volt városi tempónál működő vészfékasszisztens ezekben a modellekben, de időközben elhagyták belőlük.
2019 legbiztonságosabb autói – 47-48. helyezett | |||
Hely | Típus | Csillagok száma | Értékelés (%) |
47. | Jeep Renegade | 3 | 72,2 |
48. | Volkswagen Up / e-Up / Skoda Citigo e / Seat Mii electric | 3 | 69,2 |
Összegzés
A 2019-es töréstesztek tapasztalatai azt mutatják, hogy passzív biztonság szempontjából a legtöbb autó egész jól teljesít, de a modern törésteszteken csak azok szerepelhetnek igazán jól, amelyek aktív biztonsági felszerelésekkel is alaposan ki vannak tömve – már szériában is.
A gyalogosok oldaláról pedig fontos megjegyezni, hogy bár a gyártók folyamatosan próbálják csökkenteni a sérülésveszélyt, vannak tényezők, amelyekkel aligha lehet bármit is kezdeni. Így például a szélvédőn sok módosítást nem lehet végrehajtani, hogy az azzal való találkozás biztonságosabb legyen. Az oszlopok – így a gázolás szempontjából kritikus helyen lévő A-oszlopok is – pedig kemények és merevek, csak így tudnak kellő védelmet nyújtani a bent ülőknek.
A töréstesztek eredményei jó összehasonlítási alapot adnak a vevőknek, és mivel visszakereshetőek, a használtautó-vásárlóknak is támpontot nyújtanak. Ugyanakkor az évek során a korrózió és az esetleges korábbi sérülések, szakszerűtlen javítások ronthatnak a biztonságon.
Ha kíváncsi vagy, a te autód hogyan viselkedne egy ütközés során, az EuroNCAP oldalán kikeresheted.