Vágjunk bele: a gázolajban ennyi hülyeség van?
Mai epizódunk alanyáról, egy gázolajszűrőről tudjuk, hogy telítődött és az autó tréleren végezte miatta. De miért is fontos ez a szűrő?
A modern dízelmotorok nagynyomású szivattyúi maximum 1800-2000 baros nyomást állítanak elő, de ma már akad 2500 baros befecskendezési nyomás is. Az injektorok gyártási pontossága 2-3 mikron (vagy ha jobban tetszik: ezredmilliméter), az irgalmatlan nyomást előállító szivattyúnak meg nincs külön kenése, vagyis a gázolaj keni.
Ezek után érthető, miért nagyon fontos a gázolajszűrő: a mai szűrők akár 2-5 mikronos részecskéket is képesek kiszűrni, illetve leválasztják a vizet, mert az álmoskönyv szerint azt sem egészséges beengedni a nagynyomású szivattyúba. A szűrőknek egyébként két nagy típuscsaládja van, csakúgy, mint egy sima motorolaj-szűrőnek: van a klasszikus feltekerhető, konzervdoboz-jellegű, illetve ebből is léteznek olyan cartridge-típusú szűrők, ahol csak magát a többnyire papírból hajtogatott szűrőbetétet lehet cserélni. Mi egy hagyományos szűrőt vágtunk szét, hogy megnézzük, mi lakik benne. Egyébként jól látszik a szűrőpapíron, mennyire telítődött szennyeződéssel, nem csoda, hogy a motor megállt, mint a szög:
Az üzemanyag a henger palástja felől halad a belső cső irányába, a hajtogatott, kezelt celluloidszálakból álló szűrőpapíron keresztül.
Hogy miket szűr ki a szűrő? Íme a felsorolás:
- mechanikai szennyeződések: ezek a szállítás során kerülnek bele. A szűrőpapír általában többrétegű, a külsőn akadnak fel a nagyobb részecskék és beljebb jön a 2-5 mikronos részecskéket megfogó réteg
- víz: ezt a legbelső, általában szilikonnal kezelt papírréteg választja ki, a víz általában a tartályok levegőjéből, páralecsapódás útján kerülhet a gázolajba. A víz a szűrő alja felé távozik a tartályba, ahonnan időnként le kell ereszteni, erre a modern járműveken általában figyelmeztet egy szenzor.
- paraffin, aszfaltszármazékok: ezek a kőolajból származnak, bizonyos mennyiségben megtalálhatók a gázolajban. A paraffin hideg időben csapódhat ki a gázolajból.
- levegő: például a csőcsatlakozások tömítetlensége miatt juthat az üzemanyagáramba, jelenléte több mint kínos a nagynyomású rendszerben. A szűrő közepén lévő cső akadályozza meg a kijutását a szűrőből.
- baktériumok: ahol víz van, ott ezek a kis lények is megélnek. Bár a Föld légkörének CO2-mérlegét talán pozitívan befolyásolná az elégetésük, jelenlétük még sem kívánatos az üzemanyagrendszerben.