Hány kilót cipel pluszban egy hibrid?
Azok a fránya kilók. Egy hibrid autóban a hagyományos benzin- vagy dízelmotor mellett találunk egy elektromosat, ráadásul ott van az a nehéz akkumulátor, meg az inverter. Vajon mennyi többletsúlyt cipel magával?
A hibridautókról sokunk fejében az a kép él, hogy olyan nehezek, mint a sár. Hiszen hogyne lennének, ha mondjuk egy benzineshez képest pluszban van bennük még egy villanymotor, egy jókora akkumulátorcsomag, ami önmagában sem könnyű, na meg a rendszer további sallangjai. Viszont cserébe például a Toyota hibridjeiben nincs hagyományos értelemben vett váltó és kuplung. Nem mondhatjuk tehát azt, hogy minden hibrid pontosan a villanyosítás összsúlyával nehezebb a benzineseknél, dízeleknél.
A plusz kilók mennyisége természetesen nagy mértékben függ attól, hogy milyen hibridről van szó. A legkevesebbet értelemszerűen a mild vagy lágy hibridek híznak, hiszen ott csupán a rásegítés a funkciója a rendszernek, villannyal önállóan nem tudnak menni, így egy aránylag kompakt csomagot kell csak használniuk. Jó példa erre a Suzuki 12 voltos megoldása, amely az Ignisben és a Swiftben is kevesebb mint tízkilós többletet jelent, beleértve az ülés alatt elrejtett lítium-ionos akkut is.
Ennél jóval nagyobb különbségeket várhatunk a teljes vagy full hibrideknél. Az összehasonlítás viszont nem mindig könnyű, hiszen sokszor a hibrid rendszerhez használt benzinmotor önállóan nem is szerepel a kínálatban. Nézzünk például egy 2010 körüli Toyota Aurist: az 1,6-os benzines 1255 kilót nyomott, míg az azonos felszereltségű 1,8-as hibrid 1380 kilós volt – éppen annyi, mint a kétliteres dízel. Az aktuális Yarisnál az 1,5-ös benzines 1015 kilogramm, míg az 1,5-ös hibrid 1060, tehát itt sem kiugró a többlet.
A legnagyobb eltérésre a konnektoros vagy plug-in hibrideknél számíthatunk, hiszen ezekben van a legnagyobb akkucsomag, amellyel akár több tíz kilométert is megtehetünk pusztán villannyal. Ott van például az 5-ös BMW, amelyből a G30-as gyári kódjelű széria 530i-jében és 530e-jében (utóbbi a plug-in) egyaránt kétliteres négyhengeres benzinmotort találunk. Míg azonban előbbi 1515 kilós, addig a villannyal súlyosbított 530e már 1745-öt nyom. Bő két mázsa azért nem kevés, ráadásul egy X5-nél még nagyobb lehet a difi.
Néhány benzines és hibrid modell súlyadatai (kg) | |||
Benzines | Hibrid | Különbség | |
Suzuki Swift (mild)* | 840 | 850 | 10 |
Toyota Yaris (full) | 1015 | 1060 | 45 |
BMW 5-ös (plug-in) | 1515 | 1745 | 230 |
Mercedes-Benz E osztály (plug-in) | 1730 | 1990 | 260 |
* a Suzuki már csak mild hibridként kínálja a Swiftet |
Nézzünk még egy érdekes hármas összehasonlítást. Például a Mercedes-Benz E 300 három különböző variánsát. A kétliteres benzines E 300 a katalógus szerint 1730 kilogrammot nyom. A hibrid E 300 e már jóval nehezebb, 1990 kilós, de még így is bőven elmarad az E 300 de dízel-hibrid 2060 kilójától.
Hibrid Advent a Totalcaron
A hibridek már sok éve köztünk járnak, de még mindig megannyi kérdés merül fel velük kapcsolatban, amit talán nem is merünk már feltenni.
2020. december 1-től 24-ig minden nap megválaszolunk egy gyakori kérdést a témában.
Megéri figyelni, mert a két ünnep között jövünk egy teszttel is a témában, ahol a cikkekből megszerzett tudással vezetéstechnikai tréninget lehet nyerni a drivingcampen.
A cikksorozatot a Suzuki támogatja.