Sokunknak a Porschéról a hathengeres boxermotor ugrik be elsőként. A klasszikus formát, amit 911-esként ismerünk, felhasználta a jóárasított 912-es modell esetében is, de ebben csak négyhengeres a motor, ahogy a kezdetekkor volt. Hogy legyen még egy csavar a dologban 912E néven újra gyártásba került 1976-ban, pusztán egy évre! Mit jelent az E? Mennyire lelkes a két hengerrel rövidebb bokszer? Kiderül az Autokorbel mérőpadján.
A formát minden autórajongó, de még a kevésbé beoltottak is felismerik. Egészen 1963-ig, a Frankfurti autószalonig kell visszamenni az időben. Ekkor mutatták be a neunelfert, kizárólag hathengeres, léghűtéses bokszer benzinmotorral. A 911 sikere és ismeretsége azóta is töretlen.
Megjelenésekor a 356-os már öregedett, bár ennek a motorjával indult útjára 1965-ben a 912-es változat. Kettővel kevesebb henger, kicsit kevesebb műszer, kevesebb króm, de azért Porsche. A rendelhető opciókkal hamar a megtévesztésig hasonlóvá lehetett tenni a 911-essel, kivéve persze a mindössze kétliteres motort. Az eltérés nem is feltétlenül hátrány, a kisebb tömeget, kevésbé hátralógó blokkot jobban tolerálja az egyszerű hátsó futómű. A lengőkar szöge, illetve a kerék-gumi kombináció miatt is túlkormányzott lehet és a jacking-force, vagyis az emelőerő, amely az oldalirányú erők reakcióereje – könnyen borulhat.
Lényegében a VW Bogár hátsó futóműve, kinematikája található a 912 alatt. Érdemes megnézni, hogyan borulnak ezek a kb. 45 fokos ferde lengőkaros autók farmotorral. R8, Fiat 850, NSU de főleg a Bogár, ugyanakkor a BMW Neue Classe kicsit jobban viselkedik, de a Capri is.
Van tehát egy könnyebb autónk gazdaságosabb motorral, akár ideális is lehet hosszabb utakhoz, miközben ára harmadával marad el a Porsche a 911-étől. A típus karrierje 1969-ig tartott. De, akkor mit keres az Erőmérőben egy 1976-os autó 912E felirattal a farán?
A válasz az amerikai piacban keresendő. Amikor a Volkswagen-Porsche szerelemgyerek 914-es kifutott, a 924 pedig még nem érkezett meg, így egyetlen évre bevezették ezt az E-modellt. E, mint Einspritzung, vagyis befecskendezés, ugyanis a változó, és szigorodó amerikai környezetvédelmi normákhoz már ez is kellett a kipufogóoldali levegőpumpa mellé. A Typ4 bokszer L-Jetronic rendszert kapott, és megőrizte hatalmas üzemanyagtankját, így tényleg a végtelen amerikai utakhoz való, kellemes utazóautót kapunk.
A helyi üzemanyaghoz igazították a négyhengeres motor kompresszióviszonyát és mindössze 90 lóerőt hoztak ki belőle. Annyit, mint a 7-8 évvel korábbi 1,6-osból. Ezzel együtt sikeresnek mondhatjuk a 912E-t, hiszen közel fele annyit adtak el belőle abban az évben, mint 911-esből. Közös volt tehát a karosszériájuk, a futómű torziós rugókkal, és a váltó is. Érdekes ugyanakkor, hogy nagyon sok példány fenn is maradt belőle mostanáig. Az autó ezer kilóját rozsda sem nagyon eszegeti, főleg ott, ahol elterjedt.
Nem szeretnék okosnak tűnni Porschéból sem, biztosan vannak márkarajongók, tudorok, akik olyan szinten ismerik ezt az autót is, mint én biztosan nem. Elég csupán Karotta Gréta-projektjére gondolni. Abban az autóban körülbelül 400 ezer kilométer van; a mérésre érkező példányban pedig mondhatnánk nulla. Nemrégen járt az OT, vagyis veterán minősítésen, az előtt pedig alapos felújítást kapott. Gyönyörű! Ködlámpával, Fuchs kerekekkel, szolid fényezéssel.
László, a tulajdonos imádja felújított 912E-jét. Tréleren hozta el a mérésre. Szerinted mennyit tudott az Autokorbel görgőin? Vajon hozza még a gyári 90 lóerőt? Nézd meg az Erőmérő mai epizódját, amelyből ez is kiderül!
Ha még nem iratkoztál fel a Totalcar Youtube-csatornájára, azt is megteheted. Az Erőmérőre jelentkezni ide kattintva, a megnyíló űrlap kitöltésével lehet.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.