Sokunknak a Porschéról a hathengeres boxermotor ugrik be elsőként. A klasszikus formát, amit 911-esként ismerünk, felhasználta a jóárasított 912-es modell esetében is, de ebben csak négyhengeres a motor, ahogy a kezdetekkor volt. Hogy legyen még egy csavar a dologban 912E néven újra gyártásba került 1976-ban, pusztán egy évre! Mit jelent az E? Mennyire lelkes a két hengerrel rövidebb bokszer? Kiderül az Autokorbel mérőpadján.

A formát minden autórajongó, de még a kevésbé beoltottak is felismerik. Egészen 1963-ig, a Frankfurti autószalonig kell visszamenni az időben. Ekkor mutatták be a neunelfert, kizárólag hathengeres, léghűtéses bokszer benzinmotorral. A 911 sikere és ismeretsége azóta is töretlen.
Megjelenésekor a 356-os már öregedett, bár ennek a motorjával indult útjára 1965-ben a 912-es változat. Kettővel kevesebb henger, kicsit kevesebb műszer, kevesebb króm, de azért Porsche. A rendelhető opciókkal hamar a megtévesztésig hasonlóvá lehetett tenni a 911-essel, kivéve persze a mindössze kétliteres motort. Az eltérés nem is feltétlenül hátrány, a kisebb tömeget, kevésbé hátralógó blokkot jobban tolerálja az egyszerű hátsó futómű. A lengőkar szöge, illetve a kerék-gumi kombináció miatt is túlkormányzott lehet és a jacking-force, vagyis az emelőerő, amely az oldalirányú erők reakcióereje – könnyen borulhat.

Lényegében a VW Bogár hátsó futóműve, kinematikája található a 912 alatt. Érdemes megnézni, hogyan borulnak ezek a kb. 45 fokos ferde lengőkaros autók farmotorral. R8, Fiat 850, NSU de főleg a Bogár, ugyanakkor a BMW Neue Classe kicsit jobban viselkedik, de a Capri is.
Van tehát egy könnyebb autónk gazdaságosabb motorral, akár ideális is lehet hosszabb utakhoz, miközben ára harmadával marad el a Porsche a 911-étől. A típus karrierje 1969-ig tartott. De, akkor mit keres az Erőmérőben egy 1976-os autó 912E felirattal a farán?

A válasz az amerikai piacban keresendő. Amikor a Volkswagen-Porsche szerelemgyerek 914-es kifutott, a 924 pedig még nem érkezett meg, így egyetlen évre bevezették ezt az E-modellt. E, mint Einspritzung, vagyis befecskendezés, ugyanis a változó, és szigorodó amerikai környezetvédelmi normákhoz már ez is kellett a kipufogóoldali levegőpumpa mellé. A Typ4 bokszer L-Jetronic rendszert kapott, és megőrizte hatalmas üzemanyagtankját, így tényleg a végtelen amerikai utakhoz való, kellemes utazóautót kapunk.

A helyi üzemanyaghoz igazították a négyhengeres motor kompresszióviszonyát és mindössze 90 lóerőt hoztak ki belőle. Annyit, mint a 7-8 évvel korábbi 1,6-osból. Ezzel együtt sikeresnek mondhatjuk a 912E-t, hiszen közel fele annyit adtak el belőle abban az évben, mint 911-esből. Közös volt tehát a karosszériájuk, a futómű torziós rugókkal, és a váltó is. Érdekes ugyanakkor, hogy nagyon sok példány fenn is maradt belőle mostanáig. Az autó ezer kilóját rozsda sem nagyon eszegeti, főleg ott, ahol elterjedt.
Nem szeretnék okosnak tűnni Porschéból sem, biztosan vannak márkarajongók, tudorok, akik olyan szinten ismerik ezt az autót is, mint én biztosan nem. Elég csupán Karotta Gréta-projektjére gondolni. Abban az autóban körülbelül 400 ezer kilométer van; a mérésre érkező példányban pedig mondhatnánk nulla. Nemrégen járt az OT, vagyis veterán minősítésen, az előtt pedig alapos felújítást kapott. Gyönyörű! Ködlámpával, Fuchs kerekekkel, szolid fényezéssel.
László, a tulajdonos imádja felújított 912E-jét. Tréleren hozta el a mérésre. Szerinted mennyit tudott az Autokorbel görgőin? Vajon hozza még a gyári 90 lóerőt? Nézd meg az Erőmérő mai epizódját, amelyből ez is kiderül!
Ha még nem iratkoztál fel a Totalcar Youtube-csatornájára, azt is megteheted. Az Erőmérőre jelentkezni ide kattintva, a megnyíló űrlap kitöltésével lehet.
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
