Autógumit a húspult mellől? Vigyázat!
ADAC nyárigumiteszt - 2021.
A simogató napsugarak már arra csábítanak, hogy dobjuk le a kabátot. Érdemes még azonban óvatosnak lenni, a túlzott vagánykodás visszaüthet. Nagyjából ugyanezt mondhatjuk el a gumicseréről is: bár mutogatja magát a tavasz, emlékezhetünk még azért nagy márciusi havazásokra.
Bár az évente kétszer esedékes óraállításnak már lassan leáldozik, ez nem jelenti azt, hogy az évszakok egyhamar eltűnnének. Éppen ezért velünk marad a tavaszi és őszi gumicsere. Aki nem a négy évszakosra esküszik, nagy hibát követ el, ha télire fennhagyja a nyárit, a kánikulát pedig a télivel rettegi végig. A német autóklub, vagyis az ADAC évről évre leteszteli a legnépszerűbb abroncsokat, és próbál segíteni a választásban.
Mi a fenét nézzek a gumin?
Ha új – vagy akár használt – autógumit veszünk, a legfontosabb szempont természetesen az, hogy jó-e egyáltalán a kocsinkra. Ezt szerencsére egyszerűen megtudhatjuk: egyrészt szerepel a kézikönyvben, másrészt pedig jó eséllyel találunk egy címkét magán az autón is. Jellemzően a tankajtó belsejében, vagy valamelyik első ajtó kinyitása után az oszlopokon. Egy-egy autótípusra általában többféle méretet is jóváhagynak a gyártók.
A számsor, jobban mondva karaktersorozat, amit találunk, nagyjából így néz ki: 195/55 R16 87V. Ebből az első szám (195) a gumi legnagyobb szélességét mutatja milliméterben. A második (55) az oldalfal magasságát, méghozzá a szélességhez viszonyított százalékos arány formájában. Az R a radiálra utal, míg a 16-os az alkalmazható felni mérete colban kifejezve. Maradt még nekünk a 87: ez a terhelési index, jelentését legegyszerűbben táblázatból tudjuk kikeresni. A 87-hez amúgy 545 kilogramm tartozik. Végül a V – a sebességindex. Szintén létezik hozzá táblázat, eszerint a V jelzésű gumikkal legfeljebb 240 km/h-val közlekedhetnénk, ha egyébként nem 130 km/h lenne idehaza a megengedett még autópályán is.
Emellett még egy csomó mindent találunk a gumikon, de minket még a DOT-szám érdekelhet. Ezt az abroncs egyik oldalán, az oldalfalon találhatjuk, ebben a formátumban: DOT 2320. Az első két számjegy a gyártás hetét, az utolsó kettő annak évét jelöli. Tehát a fenti kóddal ellátott gumit 2020-ban gyártották, a huszonharmadik héten. Lényeges lehet még a nyíllal jelölt forgásirány, de olyan termékek is vannak, amelyeknél a külső-belső oldalt különböztetik meg. A téli vagy négy évszakos mintázatokon a hármas hegycsúcs és a hópehely szimbólum mutatja, hogy valóban használhatók télen.
Új gumiknál ott van még a gumicímke, egy felragasztott matrica képében. Ez a következő, egyébként kötelező adatokat tartalmazza: üzemanyag-fogyasztás és nedves úton való tapadás egy A-tól G-ig terjedő skálán, továbbá zaj, decibelben megadva. Ezeket az információkat ugyanakkor érdemes fenntartásokkal kezelni, hiszen a gyártók saját bevallását tükrözi, az értékeket senki nem ellenőrzi.
Mire valók a gumitesztek?
Az ADAC tehát minden évben elkészíti a maga gumitesztjeit, szezononként általában két méretben gyűjtik össze a legnépszerűbb, legnagyobb piaci relevanciával rendelkező gyártók friss mintázatait. Inkognitóban vásárolnak, hogy elkerüljék a preparált abroncsok veszélyét, és minden típusból több garnitúrát is beszereznek, így fény derülhet az esetleges minőségingadozásra.
A teszt előtt minden egyes példányt bekoptatnak, néhány száz kilométeren keresztül, így megszabadulnak a gyártási eljárás során használt, majd visszamaradó formaleválasztó anyagtól. Emiatt egyébként nekünk is érdemes még óvatosabban vezetni, amikor teljesen új gumiszett kerül az autóra. Ezután jöhet a tényleges tesztelés.
A gumikat válogatott kínzásoknak vetik alá, különféle útviszonyok mellett. Nyári abroncsoknál természetesen kihagyják a havas-jeges próbákat. Vizsgálják a tapadást száraz és nedves aszfalton: fékezés, vészfékezés, szlalom, nagy sebességű haladás, sávváltás szerepel többek közt a programban. Figyelembe veszik a kopást, a zajt (mérnek autón belül és kívül), továbbá az üzemanyag-fogyasztást. Végül mindezeket súlyozottan összesítik, az alábbiak szerint:
- tapadás száraz úton: 20%
- tapadás nedves úton: 40%
- zaj/komfort: 10%
- üzemanyag-fogyasztás: 10%
- kopás: 20%
205/55 R16 méretű gumik
Idén a kisebbik tesztelt méret a 205/55 R16 volt. Jellemzően a kompakt autókon használnak ilyet, de több más méretosztályban is gyakori. A huszonéves Audi A4-esem nyári szettje is ilyen, de kapják ezt Volkswagen Golfok, 3-as BMW-k, Fiat Tipók, Honda Civicek, Kia Ceedek. Tizenöt különböző mintázatot szedtek össze a németek, a legolcsóbbtól a prémiumig.
Tapadás száraz aszfalton
Ebben az összevetésben máris született egy kis meglepetés. A Maxxis márkát főleg a bringások ismerhetik jól, de gyártanak autóra is. Száraz úton az ő gumijuk tapad a legjobban, méghozzá egészen meggyőző előnnyel végeztek az élen, csak a Hankook tudta egy tizedre megközelíteni a Premitra 5 mintázatot. A nagy nevek közül a Goodyear szerepelt aránylag gyengén. A sereghajtók között pedig olyan kevésbé ismert márkákat találunk, mint a King Meiler, vagy éppen a török Petlas.
Tapadás száraz aszfalton | |
Maxxis Premitra 5 | 1,4 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 1,5 |
Continental PremiumContact 6 | 2,0 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,0 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,0 |
Pirelli Cinturato P7 | 2,0 |
Nokian Wetproof | 2,1 |
BF Goodrich Advantage | 2,2 |
Fulda EcoControl HP 2 | 2,5 |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,6 |
Kumho Ecsta HS51 | 2,6 |
Apollo Alnac 4G | 2,6 |
Uniroyal Rainsport 5 | 2,9 |
King Meiler Sport 1 | 3,2 |
Petlas Imperium PT515 | 3,3 |
Tapadás nedves aszfalton
A Continental hagyományosan jól szokott szerepelni az ADAC tesztjeinek nedves aszfaltos próbáin. Most is a legjobbnak bizonyult. A nagy nevek (Continental, Pirelli, Bridgestone) közé befurakodott viszont a Semperit is. Ha pedig már az Uniroyal eleve esőmenőként pozicionálja a Rainsport sorozatot, bizonyított is egy ötödik hellyel. A sor végén megint a King Meiler és a Petlas kullog, de most fordított leosztásban. Igaz, túl büszkék a Hankooknál és a BF Goodrich-nél sem lehetnek.
Tapadás nedves aszfalton | |
Continental PremiumContact 6 | 1,8 |
Semperit Speed-Life 3 | 1,9 |
Pirelli Cinturato P7 | 2,0 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,1 |
Uniroyal Rainsport 5 | 2,1 |
Maxxis Premitra 5 | 2,2 |
Kumho Ecsta HS51 | 2,2 |
Nokian Wetproof | 2,3 |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,3 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 2,7 |
Apollo Alnac 4G | 2,7 |
Fulda EcoControl HP 2 | 2,8 |
BF Goodrich Advantage | 2,9 |
Petlas Imperium PT515 | 3,3 |
King Meiler Sport 1 | 3,6 |
Melyik a legtartósabb?
Nehezen vitatható alaptétel, hogy amelyik gumi jól tapad, gyorsabban kopik. Az ADAC szakemberei a kopást egyrészt tényleges konvojozással vizsgálják, 15 ezer kilométeren keresztül. Másrészt pedig próbapadon is koptatják az abroncsokat ötezer kilométeren át. Lézeres műszerrel mérik a profilmélységet, majd következtetnek a gumi élettartamára, vagyis arra, hány kilométer múlva éri el az 1,6 milliméteres határt.
A leggyorsabban a Nokian kopott el (24800 kilométeren), amely ráadásul tapadásban is csak a középmezőnyhöz tartozott. Elég hamar elhasználódott a Pirelli, közepes lett a Bridgestone és a Continental. A legtartósabbnak toronymagasan a Goodyeart találták: akár 55 ezer kilométert is elfuthat az Efficient Grip Performance 2.
Összesítés
Ahogyan azt a hasonló teszteknél már megszokhattuk, végeredményben mindig azok a gumik a legjobbak, amelyek kiegyensúlyozottan teljesítenek minden szempontból. Így ezúttal ebben a méretben a Continental PremiumContact 6 győzött, lényegében holtversenyben a Semperit Speed-Life 3-mal. Árban ellenben jelentős különbség lehet a két márka között, így végeredményben a Semperit tűnik jobb vételnek. Főleg úgy, hogy tudjuk: tapadásban nem volt érdemi eltérés a kettő között. A dobogó harmadik fokára a Bridgestone Turanza T005 fért oda. Jó értékelést csak ez a három mintázat kapott.
Sokkal népesebb a közepesek tábora. Itt azért már jelentős különbségek vannak, egy Goodyear mindenképpen életképesebb megoldás a maga 2,6-os összpontszámával, mint a 3,3-as, és tapadásban nagyon is kompromisszumos Petlas. A sereghajtó a King Meiler Sport 1, ez a teszt egyetlen elégséges eredménye.
225/50 R17 méretű gumik
A 2021-es nyárigumiteszt nagyobbik mérete a 225/50 R17. Középkategóriás autókon fordul elő gyakran, például Audi A4-esen, A5-ösön, TT-n, 3-as vagy 4-es BMW-n, Honda Accordon, C osztályos Mercedesen. Összesen tizenhét aktuális mintázatot vetettek össze.
Tapadás száraz aszfalton
Szárazon nem férhetett kétség ahhoz, hogy a Michelin és a Pirelli teljesít a legjobban. Kellemes meglepetésként említhetjük a Gitit, a GitiPremium H1 mintázattal befutottak a negyedik helyre, megelőzve több komolyabb márkát is. Ezzel szemben a Continental és a Bridgestone csak a középmezőnyben tanyázik.
Tapadás száraz aszfalton | |
Michelin Primacy 4 | 1,5 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 1,5 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 1,8 |
Giti GitiPremium H1 | 1,8 |
Falken Azenis FK510 | 1,9 |
Nexen N Fera Sport | 1,9 |
Sava Intensa UHP 2 | 2,0 |
Continental PremiumContact 6 | 2,1 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,2 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2,3 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,5 |
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 | 2,5 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 2,8 |
Firestone Roadhawk | 2,8 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,9 |
Viking ProTech NewGen | 3,3 |
Barum Bravuris 5HM | 3,4 |
Az utolsó helyen bukkan fel a Barum Bravuris 5HM – a Continental-csoporthoz tartozó márka idehaza is népszerű, hiszen jellemzően jó ár-érték arányú termékeket kínál, de erre érdemes odafigyelni.
Tapadás nedves aszfalton
Erre az eredményre talán nem sokan számítottunk volna. Nedves úton ugyanis két kedvezőbb árfekvésű márka, a Falken és a Semperit teljesített a legjobban, egy tizeddel még a Continentalt is megelőzték. A Barum ebben az összevetésben sem húzhatja ki magát túlzottan, de igazán csapnivaló teljesítménnyel csak a Firestone rukkolt elő. Nem biztos, hogy jó ötlet tehát a hipermarketek polcairól leakasztani a nyári gumikat, csak azért, mert közel van a szalámihoz, és nem kell sok energiát fektetni a keresésbe.
Tapadás nedves aszfalton | |
Falken Azenis FK510 | 2,0 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,0 |
Continental PremiumContact 6 | 2,1 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,2 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 2,3 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,5 |
Michelin Primacy 4 | 2,7 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 2,8 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,8 |
Nexen N Fera Sport | 2,8 |
Sava Intensa UHP 2 | 3,1 |
Kleber Dynaxer HP4 | 3,1 |
Giti GitiPremium H1 | 3,3 |
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 | 3,3 |
Barum Bravuris 5HM | 3,4 |
Viking ProTech NewGen | 3,5 |
Firestone Roadhawk | 4,9 |
Ha ezek az osztályzatok nem lennének elég beszédesek, meg egyébként is túl sok tényezőből tevődnek össze, akkor nézzünk egy részeredményt. A nedves úton való fékezés elég fontos és szemléletes példa. Míg a Semperittel 80 km/h-ról 32,7 méter alatt tudtak állóra fékezni a tesztelők, és a középmezőny is 36-37 méter körül tudott maradni, addig a Firestone-nak ugyanehhez 41,2 méterre volt szüksége. A legjobbhoz képest majdnem tíz méter a különbség, azaz bő két személyautónyi. Ez nagyon sok, különösen vészhelyzetben.
Összesítés
A legkiegyensúlyozottabb abroncs, ezáltal a teszt győztese a Falken Azenis FK510. Amellett, hogy jól tapad, nem is kopik igazán gyorsan, egyedül az üzemanyag-fogyasztása kifogásolható. Picivel maradt le a drágább Continental, dobogós még a Kumho, és megkapta a jó osztályzatot a Bridgestone.
A közepesek mezőnye jókora szórást mutat, ide került a Michelintől a Gitin keresztül a Semperitig tizenkét gyártó terméke. Érdemes kiemelni az idehaza nem túl ismert Esa+Tecart, amely az elfogadható teljesítmény mellett kedvező árat is fel tud mutatni. A sor végén a Firestone Roadhawk: a nedves aszfalton mutatott gyengélkedése kihatott az összesített eredményre is, ezzel a teszt egyetlen bukott diákját tisztelhetjük benne.
Összegzés
Ezek a gumitesztek leginkább tájékoztató jellegűek. Érdemes az összértékelésen kívül a számunkra valóban fontos kritériumokat figyelni a fenti táblázatokban. A tapadásból, ha tehetjük, ne engedjünk, de ha a pénztárcánk úgy követeli, választhatunk kissé hangosabb, kissé gyorsabban kopó termékeket, ezek a tényezők nem mennek a biztonság rovására. A kopás ellenben épp olyan szempont, amitől hosszútávon egy drágább gumi is gazdaságosabb lehet.
Aki sokat megy, és meg is teheti, jobban jár a legkiegyensúlyozottabb abroncsokkal. Ha szűkebb a keret, érdemes lehet szétnézni a másod-, vagy harmadmárkák piacán. A Continental esetében ez például a Semperitet és a Barumot, a Michelinnél a Klebert, a Goodyearnél a Savát, míg a Hankooknál a Laufennt takarja. Ha viszont jellemzően rövid utakat teszünk meg, azt is inkább városon belül, és szélsőséges időjárás esetén le tudjuk tenni a kocsit, jó alternatívát kínálnak az egyre csak fejlődő négy évszakos gumik. Ezekkel tudnak takarékoskodni olyan sofőrök is, akiknél a gumi mindig inkább csak elöregszik, mintsem elkopik.
Ne feledjük, hogy a tesztek mindig csak az adott méretre és a valóban tesztelt mintázatokra érvényesek. Ha teszem azt, a Continental jól szerepel a 16-osok között, nem biztos, hogy a 13 colosoknál is az a tuti vétel, vagy ha éppen a Barumnak nem kiemelkedőek a 17-esei, 14-esben még lehet jó.
A legfontosabb, hogy bármit is veszünk, folyamatosan figyeljünk oda az abroncsok állapotára. Ellenőrizzük rendszeresen a guminyomást, időszakosan a profilmélységet, és ha bármi rendellenességet tapasztalunk, esetleg repedezettnek tűnik a gumi, keressünk fel szakembert. Lehet bármilyen az autónk, az úttesttel csak ezen a négy francos kaucsuk-karikán keresztül érintkezünk, ne bízzuk a véletlenre.