Így nyírod ki a kéttömegű lendkereket

2021.05.28. 12:30

Remek kocsmai téma, hogy van-e egyáltalán szükség a kéttömegű lendkerékre. Pedig a története egészen a nyolcvanas évek közepéig nyúlik vissza (1985. BMW 525e) és a legtöbb mai belső égésű motoros autóban megtalálható, vagyis óriási tévhit, hogy csak a dízelekben van. Persze vannak esetek, amikor a gyártó különböző okokból kifolyólag kifejezetten kerüli a használatát. A Toyota pl. a mai napig nem használja az igazán nagy strapának kitett Hilux modellekben. A söröskorsók melletti vita során egy dologban többnyire azonban mindenki egyetért: senki se örül neki, ha tönkre megy az autójában.

Ismerik azt a viccet amikor a sokat látott autószerelő és a fia, aki történetesen hajtáslánc fejlesztéssel foglalkozik, beszélgetnek? „Megint hoztak egy csattogó lendkerekes E46-ot, a tulaj azt mondja már nem csak akkor hallani, amikor nyomkodja a kuplungot. Persze, hogy hallja, darabokban van benne a rugó. Esküszöm nem értem, minek bele az a *&#sr!” A fia persze erre már nem mond semmit, számtalanszor próbálta már meggyőzni őt arról, hogy a változó vevői igények , hogy mennyivel csendesebb az alapjárat, finomabb a gyorsítás, kevesebb a rezgés, sőt a váltónak is jóval kisebb az igénybevétele. A fogyasztáson is fog egy kicsit. De komolyan. Akit részletesebben érdekel, olvassa el Prokop Gábor korábbi cikkét a témában. Ez a cikk most az élettartamot befolyásoló tényezőkről fog szólni, vagyis arról, mivel tudjuk tönkretenni.

A kettős tömegű lendkerék üzem közben így nyeli el azokat a rezgéseket, amelyek szeretnék letörni a váló fogaskerekeinek a fogait. Persze ez az egész a valóságban mindeközben forog is
A kettős tömegű lendkerék üzem közben így nyeli el azokat a rezgéseket, amelyek szeretnék letörni a váló fogaskerekeinek a fogait. Persze ez az egész a valóságban mindeközben forog is

Mint minden alkatrészt, a kéttömegű lendkereket is úgy tervezték meg, hogy élettartama során az üzemszerű használattal járó terheléseket károsodás nélkül tudja elviselni. Ezen felül a tervezés során figyelembe vesznek bizonyos ritkán előforduló, mégsem elhanyagolható behatásokat, melyeket a kéttömegű lendkeréknek szintén el kell viselnie. Ezen behatások hatással vannak az élettartamra, számuk pedig nagyban függ a vezetési stílusunktól.

A rugók a kerület mentén helyezkednek el
A rugók a kerület mentén helyezkednek el

A legtöbb mai autó kizárólag benyomott kuplungpedál mellett indítható. Ennek a sebességben történő indítás elkerülése mellett számos más előnye van. A kuplungtárcsa és a váltó behajtó tengelye mechanikailag le van választva a motorról, így könnyebb feladat hárul az indítómotorra, kisebb tömeget kell forgásba hoznia. Emellett a kettős tömegű is kisebb terhelést kap. Arra már kevesebben gondolnak, hogy a kikuplungolással a motor leállításánál is szó szerint leveszünk egy terhet a kéttömegű lendkerék válláról.

Ezt már valószínűleg lehetett hallani
Ezt már valószínűleg lehetett hallani

A modern downsizingolt motorok egyre kisebb hengerszámmal, egyre kisebb lökettérfogat mellett tudnak alacsony fordulatszámon egyre nagyobb nyomatékot. Az ember pedig megszokja ezt a kellemes, korán jelentkező nyomatékbőséget, és hajlamos nagyon alacsony fordulaton működtetni a motort. Kiváltképp igaz ez arra az helyzetre, amikor kikanyarodunk enyhe emelkedőn kettesben, a szívünk mélyén érezzük, jó lett volna az egyesnek is, de nem törődünk vele, hiszen csak minimális rázkódást éreztünk. Ezt a kis rázkódást a kéttömegű lendkerék jó eséllyel nagyon is érezte. Sok típus annak érdekében, hogy védje a hajtásláncot, automatikusan lefullasztja ilyen helyzetekben a motort.

Levált menetek a rugón
Levált menetek a rugón

Felléphetnek továbbá olyan helyzetek, melyek során egy vagy több, lökésszerű terhelést kap a hajtáslánc. Azaz nagyon rövid idő alatt jelentős fordulatszám-változás történik. Ilyenkor a motor maximális nyomatékánál sokszor nagyobb terhelést is kaphat a váltó, igaz, csak pár pillanatra. Newton óta tudjuk, hogy az erő egyenlő a tömeg és a gyorsulás szorzatával, azaz, ha nagy a gyorsulás, vagy épp a lassulás, akkor nagy erők fognak fellépni. Ez megtörténhet hirtelen tapadásvesztés és -visszanyerés során. Például amikor száraz útról jegesre ér a kerék, a motor felpörög, majd a jeges rész végénél a kerék és vele együtt a teljes hajtáslánc – a tapadást visszanyerve – hirtelen lelassul. De hasonló dolog történik akkor is, ha leugratunk egy padkáról kuplungolás nélkül, vagy amikor elhibázunk egy váltást. Érdemes ilyen helyzetekben kuplungolva megszakítani a hajtásláncot, már ha tehetjük.

Ezekben a helyzetekben a kéttömegű lendkerékben lévő rugók olyannyira összenyomódhatnak, hogy a menetek már felülnek egymáson, ekkor sok esetben maradó alakváltozást szenvednek. Ez pedig azt jelenti, hogy a rugók hossza kissé lecsökken, az előfeszítés megszűnik és létrejön az ismert csattogó hang a váltó felől.

Sok autó váltóharangján megtalálható egy vagy több nyílás, mely jó szolgálatot tesz, ha egy felhevült kuplungnak le kell hűlnie. Ez a nyílás kevésbé előnyös, ha ezen át egy nagyobb esőzés, alapos mosás során víz kerül a lendkerék környékére. A legtöbb esetben a víz a motor és a kuplung hője miatt hamar elpárolog, de ha ez nem történik meg, akkor korrózióhoz vezethet, ami csökkenti az élettartamot.

Szabad szemmel jól látható holtjáték
Szabad szemmel jól látható holtjáték

A kéttömegű lendkeréken elhelyezkedő kuplungot sem hagyhatjuk ki a felsorolásból. Általánosságban igaz, hogy lehetőleg kerüljük az indokolatlanul hosszú ideig tartó kuplungolást pl. a piros lámpánál, ezzel a lendkerék tengely irányú terhelését csökkentjük. Sebességváltás során pedig érdemes úgy használni a kuplungot és a gázpedált, hogy a mellettünk ülő lehetőleg észre se vegye, hogy sebességváltás történt. Ha tehetjük, kerüljük tehát a lökésszerű, bináris ki- és bekuplungolást, mert ez is gyilkolja a kettős tömegű lendkereket.

A fent említettek természetesen nem csak a kéttömegű lendkereket teszik ki indokolatlanul nagy terhelésnek, hanem a teljes hajtásláncot a keréktől a váltón át a főtengelyig, szóval a lendkerék védelmére tett igyekezetünket az autónk is feltétlen meg fogja hálálni.

Bizonyos körökben bevett szokás, hogy a kéttömegű lendkereket a tönkremenetel után néhány jól megtermett hernyóvarrattal egytömegűvé varázsolják. Ezt a megoldást több szempontból sem ajánlom. Egyrészt lehetetlen otthon szöghiba nélkül összehegeszteni, másrészt az acél-öntöttvas varratok nem a tartósságukról ismeretesek, a csillapítás abszolút hiányát pedig nem köszöni meg a váltó. Ennél egy fokkal kifinomultabb és kevésbé kockázatos megoldás az egytömegűvé alakító lendkerék-kuplung-kuplungtárcsa készlet beépítése. Itt a csillapított tárcsa részben tudja pótolni az egytömegű lendkerék csillapításának a hiányát. A legjobbat persze akkor tesszük az autónkkal, ha megvesszük bele azt, amit a gyártó előír.

Az oldalról ajánljuk

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

5 órája
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04