Így nyírod ki a kéttömegű lendkereket
Remek kocsmai téma, hogy van-e egyáltalán szükség a kéttömegű lendkerékre. Pedig a története egészen a nyolcvanas évek közepéig nyúlik vissza (1985. BMW 525e) és a legtöbb mai belső égésű motoros autóban megtalálható, vagyis óriási tévhit, hogy csak a dízelekben van. Persze vannak esetek, amikor a gyártó különböző okokból kifolyólag kifejezetten kerüli a használatát. A Toyota pl. a mai napig nem használja az igazán nagy strapának kitett Hilux modellekben. A söröskorsók melletti vita során egy dologban többnyire azonban mindenki egyetért: senki se örül neki, ha tönkre megy az autójában.
Ismerik azt a viccet amikor a sokat látott autószerelő és a fia, aki történetesen hajtáslánc fejlesztéssel foglalkozik, beszélgetnek? „Megint hoztak egy csattogó lendkerekes E46-ot, a tulaj azt mondja már nem csak akkor hallani, amikor nyomkodja a kuplungot. Persze, hogy hallja, darabokban van benne a rugó. Esküszöm nem értem, minek bele az a *&#sr!” A fia persze erre már nem mond semmit, számtalanszor próbálta már meggyőzni őt arról, hogy a változó vevői igények , hogy mennyivel csendesebb az alapjárat, finomabb a gyorsítás, kevesebb a rezgés, sőt a váltónak is jóval kisebb az igénybevétele. A fogyasztáson is fog egy kicsit. De komolyan. Akit részletesebben érdekel, olvassa el Prokop Gábor korábbi cikkét a témában. Ez a cikk most az élettartamot befolyásoló tényezőkről fog szólni, vagyis arról, mivel tudjuk tönkretenni.
Mint minden alkatrészt, a kéttömegű lendkereket is úgy tervezték meg, hogy élettartama során az üzemszerű használattal járó terheléseket károsodás nélkül tudja elviselni. Ezen felül a tervezés során figyelembe vesznek bizonyos ritkán előforduló, mégsem elhanyagolható behatásokat, melyeket a kéttömegű lendkeréknek szintén el kell viselnie. Ezen behatások hatással vannak az élettartamra, számuk pedig nagyban függ a vezetési stílusunktól.

A legtöbb mai autó kizárólag benyomott kuplungpedál mellett indítható. Ennek a sebességben történő indítás elkerülése mellett számos más előnye van. A kuplungtárcsa és a váltó behajtó tengelye mechanikailag le van választva a motorról, így könnyebb feladat hárul az indítómotorra, kisebb tömeget kell forgásba hoznia. Emellett a kettős tömegű is kisebb terhelést kap. Arra már kevesebben gondolnak, hogy a kikuplungolással a motor leállításánál is szó szerint leveszünk egy terhet a kéttömegű lendkerék válláról.

A modern downsizingolt motorok egyre kisebb hengerszámmal, egyre kisebb lökettérfogat mellett tudnak alacsony fordulatszámon egyre nagyobb nyomatékot. Az ember pedig megszokja ezt a kellemes, korán jelentkező nyomatékbőséget, és hajlamos nagyon alacsony fordulaton működtetni a motort. Kiváltképp igaz ez arra az helyzetre, amikor kikanyarodunk enyhe emelkedőn kettesben, a szívünk mélyén érezzük, jó lett volna az egyesnek is, de nem törődünk vele, hiszen csak minimális rázkódást éreztünk. Ezt a kis rázkódást a kéttömegű lendkerék jó eséllyel nagyon is érezte. Sok típus annak érdekében, hogy védje a hajtásláncot, automatikusan lefullasztja ilyen helyzetekben a motort.

Felléphetnek továbbá olyan helyzetek, melyek során egy vagy több, lökésszerű terhelést kap a hajtáslánc. Azaz nagyon rövid idő alatt jelentős fordulatszám-változás történik. Ilyenkor a motor maximális nyomatékánál sokszor nagyobb terhelést is kaphat a váltó, igaz, csak pár pillanatra. Newton óta tudjuk, hogy az erő egyenlő a tömeg és a gyorsulás szorzatával, azaz, ha nagy a gyorsulás, vagy épp a lassulás, akkor nagy erők fognak fellépni. Ez megtörténhet hirtelen tapadásvesztés és -visszanyerés során. Például amikor száraz útról jegesre ér a kerék, a motor felpörög, majd a jeges rész végénél a kerék és vele együtt a teljes hajtáslánc – a tapadást visszanyerve – hirtelen lelassul. De hasonló dolog történik akkor is, ha leugratunk egy padkáról kuplungolás nélkül, vagy amikor elhibázunk egy váltást. Érdemes ilyen helyzetekben kuplungolva megszakítani a hajtásláncot, már ha tehetjük.
Ezekben a helyzetekben a kéttömegű lendkerékben lévő rugók olyannyira összenyomódhatnak, hogy a menetek már felülnek egymáson, ekkor sok esetben maradó alakváltozást szenvednek. Ez pedig azt jelenti, hogy a rugók hossza kissé lecsökken, az előfeszítés megszűnik és létrejön az ismert csattogó hang a váltó felől.
Sok autó váltóharangján megtalálható egy vagy több nyílás, mely jó szolgálatot tesz, ha egy felhevült kuplungnak le kell hűlnie. Ez a nyílás kevésbé előnyös, ha ezen át egy nagyobb esőzés, alapos mosás során víz kerül a lendkerék környékére. A legtöbb esetben a víz a motor és a kuplung hője miatt hamar elpárolog, de ha ez nem történik meg, akkor korrózióhoz vezethet, ami csökkenti az élettartamot.

A kéttömegű lendkeréken elhelyezkedő kuplungot sem hagyhatjuk ki a felsorolásból. Általánosságban igaz, hogy lehetőleg kerüljük az indokolatlanul hosszú ideig tartó kuplungolást pl. a piros lámpánál, ezzel a lendkerék tengely irányú terhelését csökkentjük. Sebességváltás során pedig érdemes úgy használni a kuplungot és a gázpedált, hogy a mellettünk ülő lehetőleg észre se vegye, hogy sebességváltás történt. Ha tehetjük, kerüljük tehát a lökésszerű, bináris ki- és bekuplungolást, mert ez is gyilkolja a kettős tömegű lendkereket.
A fent említettek természetesen nem csak a kéttömegű lendkereket teszik ki indokolatlanul nagy terhelésnek, hanem a teljes hajtásláncot a keréktől a váltón át a főtengelyig, szóval a lendkerék védelmére tett igyekezetünket az autónk is feltétlen meg fogja hálálni.
Bizonyos körökben bevett szokás, hogy a kéttömegű lendkereket a tönkremenetel után néhány jól megtermett hernyóvarrattal egytömegűvé varázsolják. Ezt a megoldást több szempontból sem ajánlom. Egyrészt lehetetlen otthon szöghiba nélkül összehegeszteni, másrészt az acél-öntöttvas varratok nem a tartósságukról ismeretesek, a csillapítás abszolút hiányát pedig nem köszöni meg a váltó. Ennél egy fokkal kifinomultabb és kevésbé kockázatos megoldás az egytömegűvé alakító lendkerék-kuplung-kuplungtárcsa készlet beépítése. Itt a csillapított tárcsa részben tudja pótolni az egytömegű lendkerék csillapításának a hiányát. A legjobbat persze akkor tesszük az autónkkal, ha megvesszük bele azt, amit a gyártó előír.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
