Lancer EVO X a padon!
Totalcar Erőmérő: Mitsubishi Lancer Evo X – 2009.
Ezen a héten egy korát meghazudtoló módon gyáriasnak tűnő Lancer EVO X állt be az Autokorbel hitelesített mérőpadjára. Jöhet az izgulás: meglesznek a lovak? Netán még további kósza kóbor lovak is csatlakoztak a méneshez?
Japánban 2007-ben, majd a következő évben Európában is bemutatták a tizedik Lancer EVO-t. Egy újabb homologizációs modell, sok érdekes autót köszönhetünk a sport homologizációnak. Mi is az? A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) bizonyos darabszám legyártáshoz köti egyes szériákban a gyártók indulási lehetőségét. A Forma 1-ben ilyen nincs, a régi szép emlékű B csoportban 200 darab volt, az A és N csoportban 2500 db/12 hónap a megkívánt minimális mennyiség jelenleg. Ez egyértelműen olcsóbbá teszi a versenyautókat, de mellékhatása, hogy érdekes autókat hoznak létre. Na ilyen az EVO sorozat összes tagja.
Az autó műszaki részleteit egy homologizációs űrlapon kell rögzíteni. Az EVO X-é az A/N5718 számú, az autó összes lényeges adata megtalálható ebben a formanyomtatványban. Rengeteg fényképpel, adattal, működési elvvel – kiváló csemege a műszaki részletekre vágyó embereknek. Például a dugattyú minimális tömege: 523 g. A gyári első féktárcsa 350 mm-es, de van kicsi murvára és szerelhető 355-ös Brembo szett is. Lehetőség van egyedi alkatrészek homologizálására is, nem tétlenkedett a Mitsubishi, évente több fejlesztést is bedobott, majd jött a csúcs: az R4-es kit 2011-ben.
A hajtás az igazi műremek, de a motort is meg kell említenünk. A Lancer kilencedik generációja az alapja az autónak, beleértve a hajtásláncot is. A motor már a GEMA (Global Engine Manufacturing Alliance – Globális Motorgyártási Együtmműködés) együttműködés keretében készült. Ebben a Chrysler, a Hyundai-Kia és a Mitsubishi vett/vesz részt. A motorcsaládnak rengeteg verziója készült, a 4B11T motor volt az első alumínium blokkos motor az Evókban.
Nem kell sokat keresgélni, hogy megtudjuk: a Kia Stinger, az i30N, esetleg Genesis Coupé nagyon hasonló, szinte ugyanolyan motorokat használ. Persze ez azt jelenti, hogy sok alkatrész csereszabatos, de nem pont ugyanolyan. Az autógyártásnak pénzt kell termelnie, kénytelenek vagyunk elfogadni, hogy kell egy rendes sorozatnagyság! A motorcsaládot még ma is gyártják, de az EVO X 2016-ban gördült le utoljára a gyártósorról. Szép hosszú életkor! Új korában így láttuk ezt az autót, érdemes a képgalériát is végigkattintani.
A mérésre érkezett autó 2009-es, vagyis egy korai darab. Szemre szinte érintetlen, de egy ilyen autónál azért ilyenre nagy tételben ne fogadjunk. A Népítéletben is kedvelik a Lancert, de azért nagyjából leszűrhetjük, hogy a 8,4-es összpontszám valószínűleg nem az EVO-kból állt össze, de a megbízhatóság kiváló.
Manapság 25-30 000 Eurót kell félreraknunk egy ilyen autóért. Persze a választék nem nagy és az előéletet sem mindig ismerhetjük. Az aktuális autónknál a tulajdonos információja szerint a tuningot visszaalakították. Ahogy írtam is, nagy tétben ezekre nem mernék fogadni. Beindultak a görgő, jó a hangja az autónak és gond nélkül veszi a fordulatot.
Szerinted mennyit tudott a MIVEC motor? Tudott-e annyit, amennyit a gyár ígért, vagy esetleg többet?
Nézzétek meg a videót és nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi epizódok:
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
- Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
- Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.