Ez bizony szívó!
Erőmérő: Citroën Saxo 1.5d – 1998.
A Citroen Saxo az akkor 10 éves AX leváltására született. A gyártó fennállása óta a Kacsa 2CV után a legnépszerűbb modell volt az AX, nem lehetett kockáztatni! Ebben a kategóriában is kellett a siker és a pénz. Most a dízel Saxo 23 évesen áll fel a hitelesített mérőpadra, előre eláruljuk, most nem csúsztak meg a gumik a görgőn a sok erőtől.
Már a neve is egy érdekes szójáték, nem a szakkifejezésre gondolok, hanem az előd AX nevének felhasználására. A Saxo ugye több, mint az ax, ami illeszkedett a BX, CX sorba. Persze mondhatjuk, hogy akár szaxofont is jelenthet, válasszunk szabadon! Alap felépítése nem áll messze az elődtől, sőt még a konszernen belüli másik márka, a Peugeot is piacra dobta a 106-ost azonos elemekből. A nagy sorozat és a bevált elemek adottak voltak, csak követni kellett az idő múlását némi formai és technikai változással.
Szerintem bejött. Hét évig gyártották, és szinte kétévente frissítették. A mérésre érkezett példány a Phase 2 generációból való. Itt nem a 4gen, vagy Mk3, nfl kifejezések a menők: a franciáknál fázisok vannak. De a motor az örök! Nem változtattak érdemben a 7 év alatt, maradt az 1527 köbcentiméteres, négyhengeres, nyolcszelepes örvénykamrás dízelmotor. Ebből 57 lóerőt hoztak ki, ami manapság furán hangzik, de a 95 Nm-rel és a kis tömeggel egészen élhető. Ugye emlékeztek a 10 perc alatti Nordschleife BTG időre az AX 14D-vel?
Nagyjából ez is tudná. Ha megnézzük a katalógusadatokat, akkor az 1,0-ás benzinest szinte átugorja, és kb. az 1,1-es benzinessel van pariban. A motor dízel mércével pörgős: 5000-es fordulaton éri el a maximális teljesítményt és 158 km/h a végsebessége. Azon felül, hogy nincs turbó, EGR, DPF/koromszűrő stb. ami elromolhatna, a fogyasztása nagyon alacsony – a spritmonitor.de szerint 4,7 l/100km az átlagfogyasztás. Van szórás, néhányan tudnak 4 alatt is, az összköltséget nézve mindenképpen jó.
A Népítélet is a fenntartási költséget és megbízhatóságot emeli ki. Érdekes, hogy a rozsda eléggé elkerüli ezt a modellt, néhány japán, vagy német kortársa már régen elporladt. Elég a Rulettastrára gondolni.
A motor a korának megfelelő konstrukció, forgóelosztós adagolót kapott, örvénykamrás az égéstere, vagyis nem közvetlen befecskendezéses, mint ma az összes dízel. Szívómotor, tehát csak annyi levegő megy bele, mint a hengerek térfogata, ehhez kormolás nélkül csak nagyon korlátozott mennyiségű gázolajat lehet befecskendezni. Ezzel a kör bezárult: kevés gázolaj, kis teljesítmény, kis fogyasztás. A mai fülnek egy szép simán járó motor a kamrás dízel, mert elnyújtott az égés, ezért nem is teljesíti a szigorúbb emissziós normákat.
A kis dízelnek a benzinessel sok alkatrésze közös, a jelzése is a TU motorcsaládra utal: TUD5. Ezzel álltunk fel az Autokorbel mérőpadjára.
Vajon mit tud a TUD5 kódjelű motor? Tudott-e annyit, amennyit a gyár ígért, esetleg többet?
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi epizódok:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.