Egyszerű recept: meglévő Impreza padlólemezre építsünk egy emelt autót, amit ma már SUV-nak neveznénk. Miért ne lehetne a legsportosabb verzióból is megcsinálni ezt? A Subaru megcsinálta! De má’ mikor! Na!
A japánok is régóta alkalmazzák az építőszekrény elvet. Egyik korai és nagyszámú példa a Honda Civic. Azonos padlólemezból csinálnak 3, 4 ajtós, vagy CRX kupé kivitelt, de a Shuttle emelt kombi is már a 80-as évek közepétől a választékban volt. Hasonlóan gondolkoztak Gunmában a Subarunál, vagyis a Fuji Heavy Industriesnél akkortájt. Adott a Legacy, aminek rövidített padlólemezére épül az Impreza, a kombi kivitelt megemelve van egy Impreza Outback. Persze van emelt Legacy is Outback névvel. Ha pedig egy kicsit felfújjuk az Impreza kombit, akkor kapunk egy Forestert. Persze Legacyból lehet duplafülkés pickup is; ez a Baja. Mindez egyetlen padlólemezen, azonos modulokkal, vagyis erőátvitellel, futóművel, elektromos architektúrával. Logikus ugye?
Csavarjunk egyet a dolgon! Ne csak a polgári, hanem a sportos kivitelt is építsük meg, így nem csak Imprezából, de Foresterből is lesz STi kivitel. Subaru Tecnica International, ez a gyár saját sportrészlege. Sajnos ezt a változatot nem árulták minden piacon, de egy kis akarással miénk lehet a vágyott kombináció. István is így tett, beszerzett egy JDM (azaz japán belpiacra készült) verziójú 2,5-es négyhengeres boxermotoros, megemelt, majd leültetett Imprezát, azaz egy Forester STi-t.
Hónapokig próbáltuk összehozni a forgatást, ha nem vezérel ennyire a kíváncsiság már rég feladom, de végre eljött az idő a mérésre. Még eredeti adatokat is nehéz találni, sok túrással is csak kandzsival írt prospektus akad, rosszul szkennelve. Eszerint a gyári teljesítménye 265 Le, ami elég szolid egy kettőfeles turbós motortól, pláne, hogy a Subaru változó szelepvezérlése is bekerült a DOHC 16 szelepes alumínium motorba. A kormány a jobb oldalon, a sebesség korlátozó szigorúan 180-on, és minden felirat japánul. Viszont a Forester nagyon jó alap egy dinamikus, mégis nagyobb belterű autóhoz. Például mert a szimmetrikus AWD fantázianevű hajtás valóban jó, központi differenciálmű osztja el a nyomatékot a két tengely közt és a tengelyeken Suretrac nevű, a köznyelvben „golyós-sperr”-nek hívott differenciálzár végzi a dolgát. Természetesen 6 fokozatú a váltója, Brembo fékek lassítják az autót, ami talán 2005-ben egy SUV-ban nem volt átlagos.
Tegyük hozzá: az EJ25 motorok azért hajlamosak a hengerfejesedésre, ez már túl van rajta. Kapott akkor egy enyhe tuningot is, ezt tudtuk, így egy kicsit sötétben tapogatóztunk a tippelésnél. A hangja szavakkal leírhatatlan: Boxer, jó hangos is, szóval minden adott hogy ütős legyen, de ez még annál is jobb.
A szoknyák és az ültetés miatt volt fejvakarás, de végül csak befért a padba és kezdődött a mérés. Te mit tippelsz mennyi maradt 174 ezer kilométer után? Írd meg kommentben, persze mielőtt megnézed a videót!
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!