Nagyjából 1964-től kezdődik a Škoda farmotoros korszaka. Már a hetvenes években is elavultnak számított ez a megoldás, de a cseheknél egészen 1990-ig gyártásban maradt. Közben piacra dobták a korszerű formatervű és konstrukciójú Favoritot, orrmotorral és elsőkerék-hajtással.

Brno 1987. július: Gustáv Husák uralma alatt, a Csehszlovák szocializmus idején járunk. Emlékszem, hogy ígéretes volt, amiket a Favoritról először hallhattunk. Korszerűnek kiáltották ki, és valóban az volt, amit a kor lehetőségei megengedtek, beleértve a pénzügyi és politikai korlátokat, az mind benne volt. De hogy bírja most a mérőpadon?
Mikor a Škoda Rapid farából a Favorit orrába került az OHV motor, maradt alumínium blokkos és -hengerfejes, eleinte karburátorral, 1289 köbcentiméterrel. Nagyon könnyű ám egy ilyen négyhengeres, pláne, hogy csak három helyen csapágyazott a főtengely, ezzel az autó is könnyű lehetett. Ennek, és az elfogadható légellenállasnak köszönhetően a dinamikája és a fogyasztása is elfogadható volt, különösen az utóbbi. Ha korabeli olcsó autókkal vetettük össze, akkor még a Lajtán túl is megállta a helyét, nem csak a keleti blokkban.
Mi kell egy jó versenyautóhoz? Erős motor, alacsony tömeg! Mivel a tömeg rendben volt, és a motort már a faros 130-ban is kezelésbe vette a Škoda motorsport részlege, a Favorit is hamar versenyautót adott a világnak – és még milyet! A rali volt az igazi terepe, de a pályaversenyeken is helyt állt a géposztályában. Imádták, imádtuk.

Amit megmértünk, azonban nem az, hanem egy sima utcai kivitel, abból viszont meglehetősen kései: 1994-ben, már a nyitás és Csehszlovákia felbomlása után, a Volkswagen tulajdonosi felügyelete alatt gyártották. Még karbis, de már katalizátoros kivitel, bár a befecskendező hiánya miatt szabályozás, vagyis visszacsatolás nélkül dolgozik az így kevéssé hatékony katalizátor. Mindenesetre így is tudott 58 lóerőt, és ha megnézted a videót, most már azt is tudod, mennyi maradt ebből most, 27 év és 270 ezer km után!
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi epizódok
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
