Mennyi fa van az autók fabetétjében?

2022.01.10. 06:05

Szakadjunk el a hőskortól és a favázas autóktól, koncentráljunk szigorúan a beltér dekorációjára, ahol a fabetét az elegancia jele - már amennyiben tényleg fából készül. Szóval ha a fa tényleg fa, akkor mennyire az?

Történelmileg úgy alakult, hogy először volt az igazi fa, amit addig próbáltak tökéletesre készíteni, míg végül műanyagnak nem nézett ki, majd jöttek az olcsó és hitvány műanyagok, amire válaszul az igazi fabetétet újra elkezdték olyanra gyártani, hogy természetes fának tűnjön. Közben pedig a műfa gyártása is fejlődött, olyan színeket, textúrákat tudnak adni a műfának, hogy időnként még egy faipari szakember is csak vakarja a fejét.

Régen nem volt kérdés hogy a fa az fa-e, az autógyártás hőskorában a műszerfalba valódi, tömör fa került, de jellemzően ezeket sem egyetlen darab deszkából faragták ki, az ugyanis már akkor sem tűnt jó ötletnek. Ugyan ez sem példa nélküli, de célravezetőbb volt táblásított anyagból dolgozni: olcsóbb, könnyebben megmunkálható fából, lécek ragasztásával elkészítették a szükséges panelt, és azt furnérral vonták be. Pontosan úgy, ahogyan régebbi bútoroknál is szokás volt: elkészítették olcsóbb fából táblákat, azokat síkra csiszolták, amire aztán nemesebb fából készült vékony lemezt - ez a furnér - ragasztottak. Mutatok is rá egy példát, ez például egy lécbetétes bútorlap metszete, a belül sima fenyőlécek vannak, arra húzták rá takarórétegnek egy olcsó műszaki furnér réteget, majd arra a drága, keményfából készült, milliméteres színfurnért:

Ez ettől még fának számít, nem forgácslap, de azért mégis ügyes spórolás. De emellett a megoldás mellett nem csak a spórolás szól, hanem a tartósság is, ugyanis a megfelelő táblásítással, az alapot adó olcsóbb lécek szakszerű összeforgatásával kiküszöbölik a vetemedést. A fa ugyanis olyan anyag, ami vetemedik, csavarodik, felveszi a levegő páratartalmát, aztán visszaszárad. És az autóban nagyobb a páratartalom és a hőmérséklet ingadozása, mint egy lakásban.

Mi az a furnér?

A furnér lényegében nagyon vékony falemez. Amikor az erdőben sétálva irtáshoz érsz, ahol már kivágták, de még nem szállították el a rakatba pakolt rönköket, némelyiken láthatod, hogy F betűt festettek rá. Az azt jelenti, hogy az szabályos, egyenes rönk, ami alkalmas arra, hogy furnér készüljön belőle, ezek érik a legtöbbet.

A furnérgyártás egyik módszere a hámozás, amit úgy kell elképzelni, mint egy nagy ceruzahegyezőt. Megforgatják a szabályos alakú rönköt, rátolnak egy pengét, ami lefejti a szép, összefüggő furnérszőnyeget. Az így készülő furnérnak - mivel az évgyűrűk mentén haladunk - nincs mintája, ezt vakfurnérnak hívjuk, ilyenből készülnek a rétegelt lemezek, illetve ilyen vakfurnér kerül általában a színfurnér és az intarzia alá első rétegnek. A hámozással 0,8-4 mm közötti vastagságú furnér készíthető. A másik módszer hasítás, amikor egy késsel vékony szeleteket hasítanak belőle. Mivel ennél a módszernél nem az évgyűrűk mentén vágunk, a fának lesz mintája - az így készített 0,4-1,5 mm vastag furnérokat a mintázatuk szerint szokták kategorizálni (takart furnér, színfurnér vagy csíkos furnér), ezek már alkalmasak külső dekorrétegnek. Létezik még a mikrofurnér, ezek a 0,05-0,2 mm vastag furnért jelentik, ezeket fűrészeléssel készítik, emiatt rendkívül gazdaságtalan a gyártásuk. Ha a fűrészlap csak 2 mm vastag, akkor egy 0,1 mm-es mikrofurnér elkészüléséhez hússzoros a keletkező veszteség. A technológia miatt a mikrofurnér nagyon drága, emiatt csak igen speciális esetekben használják, például drága karórák számlapjához.

Az egy darabból faragott fabetét emiatt nem bizonyult időtálló megoldásnak, az ipar ezért hamar ráállt arra, hogy az olcsóbb fából táblásítsa az alapot, és aztán arra kerül a vékony és tetszetős furnért. Ezzel ráadásul könnyebb volt utána menni a belterek fejlődésének, amikor már rengeteg kapcsoló, ív, domborulat került a műszerfalba, ez maradt az egyetlen járható út. Ahhoz, hogy hatékonyan, tartósan és jó minőségben tudjanak hajlított, ívben futó faalapokat gyártani a gőzöléses hajlítás is felkerült a repertoárba. Ilyenkor az erre alkalmas fákat - például a bükköt - először felgőzölik, majd egy sablonra ráfeszítve, szükség esetén rétegenként ragasztást használva szárítják meg, majd ezt furnérozzák - tekinthetjük ezt a legigényesebb, legtartósabb megoldásnak. Később aztán az alapot adó felületnél tejesen elhagyták a fát, és az olcsóbban, gyorsabban és pontosabban gyártható műanyagok és kompozitok lettek a vékony fabetét hordozói.

Illetve sok esetben nem műanyag, hanem fém a hordozó, préselt alumínium panelekre viszik fel a fát - ne aggódj, a rögzítőpatentek azokon is műanyagok -, ez inkább német márkákra jellemző megoldás, és ennél is a gyors és olcsó gyárthatóság a lényeg. És nem feltétlenül olcsó autókról van szó.

A fabetéthez a furnér jellemzően kemény és szép textúrájú fából készül, kőrisből, tölgyből, dióból, rózsafából. A faberakások csúcsát a brit luxusmárkáknál érdemes keresni, Rolls-Royce-okban, Bentley-kben. Azon az árszinten már nincs szükség utánzatokra, ha ébenfa kell afrikából vagy himalájai bambusz, akkor az lesz benne, nem pedig európai lombosfákkal és különböző pácokkal fogják kimozogni a feladatot. Ráadásul belefér a költségvetésbe, hogy valaki hosszasan válogasson a furnérrakatban, kiválassza a megfelelő darabokat, és azokat odafigyeléssel rendezze el, gondosan ügyelve arra, hogy a fa mintázata folytatólagosan fusson végig a teljes műszerfalon. Apróság, laikusoknak nem tűnik fel, de ezektől lesz igazán igényes a beltér, hogy ilyen apróságokra is figyelnek.

A fabetétek felületkezelése terén is változnak a trendek, régen politúrozással, aztán sok réteg lakkal és a felület polírozásával érték el a kívánt hatást. Ez utóbbi az, amitől sok valódi fabetét műanyagnak tűnik, egyfelől összeválogatták a tökéletes fákat, melyekben semmi hiba, rendetlenség nincs, aztán addig lakkozták, csiszolták, lakkozták, csiszolták, míg teljesen elveszítette természetes jellegét.

Ma már más a divat, bizonyos árszint felett a gyártók figyelnek, hogy a fabetét fának is tűnjön, ezzel is elhatárolódva az olcsó fautánzatoktól, és a felületkezelésből is már olyat választanak, ami a természetes hatást erősíti. Kevesebb rétegben matt vagy selyemfényű lakk, esetleg csúcsminőségű faolajok kerülnek a furnérra.

Minőségi esetben a fabetét tehát 100% fa, de ez csak a felső, milliméternél is vékonyabb rétegre igaz.

Mennyire felújítható egy fabetét?

Bármennyire is szívesen futnék neki egy autó fabetétjének a felújításának, eddig senki nem ajánlotta fel a veterán Mercedesét, Jaguarkát vagy Bentley-jét, hogy kísérletezzek vele.

Vékony furnérral viszont már dolgoztam, mégpedig egy régi kempingrádió felújítása során. A dolog azzal kezdődött, hogy Filep Tomi valahonnan okosított egy elemes kempingrádiót - a radiomuseum.org szerint egy 1969-es Videoton Camping Super BR114-et, és megkért, hogy küldjem el Pere Lacinak, hogy pimpelje kedvére. Ahogy nézegettem a borzalmas állapotú rádiót, feltűnt, hogy a faborítás menthető, úgyhogy megmentettem.

Először lecsiszoltam az ocsmány lakkot, aztán felcsiszoltam szépre - ekkor jöttem rá, hogy a rétegelt lemezből készült borításon nem is bükk, hanem diófa furnér van. A repedéseket, töréseket epoxyval javítottam, visszaragasztottam a kis aluplakettet, visszacsiszoltam, még egyszer újra felhúztam a szálakat egy nedves ronggyal, majd véglegesre csiszoltam.

Utána két réteg Auro Nr. 126 olajat kapott, és újra összeszereltem, hogy Laci nekiláthasson a műszaki feljavításnak. Már az én javításom sem volt korhű - az eredetinél szebb lett –, Laci pedig vette a lapot, és a restomod-szellemiséget követve a rossz állapotú műanyagokat sticker bombbal dobta fel, majd műszakilag összerántotta a remek szerkezetet.

Az oldalról ajánljuk

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

41 perce
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31