Korábban a gazdaságosság volt a Honda célja, meg a jó ár. Aztán kellett valami, amivel kitűnnek. A Forma-1-es tapasztalatból merítve célozták meg a 100 lóerős literteljesítmény elérését. Kellett hozzá egy kis innováció – megoldották! Sokan imádják még ma is a VTEC-vel szerelt 1,6 literest, van is miért, de persze az esztétika is rendben van.

Kezdetben a 80 Le/liter volt a cél, de egy belsős beszélgetésben a Honda fejlesztői addig heccelték egymást, amíg száz lett. Hiszen 120-130 lóerős 1,6 literes motorjuk már volt, például a CR-X-ben. Ezek DOHC 16 szelepes hengerfejjel tudták ezt az értéket a kor emissziós normáival. Érdekes, hogy 90 mm-es löketük miatt a 7200-7300-as fordulatszám limiter nagyon magas dugattyú középsebességet jelentett.
Ezeknek a motoroknak a szellemi utódja, továbbfejlesztése, teljesítményre orientált változata lett a B sorozat, ebből mértünk most meg egyet. De nem ám babusgatott garázskirálylány, vagy felújított, veteránnak tartogatott Civic állt a padra, hanem egy olyan, ami már túl jár félmillió kilométeren. És a B16A2-es motort még sosem kellett megbontani! Így énekelt a padon:

A fordulatszám növelése a szívó motornál az egyik legjobb út a teljesítmény növeléshez. Azonban állandó vezérlési idővel óriási kompromisszumok kellenek hozzá, hiszen ami magas fordulatszámon jól működik, az alacsonyan nem – gondoljunk csak a kihegyezett ralimotorok bizonytalan alapjáratára. A Hondánál úgy döntöttek, hogy a változó vezérlés lesz a helyes megfejtés, és sajátot fejlesztettek VTEC néven (Variable Valve Timing & Lift Electronic Control). Ez ma már nem hangzik nagy számnak, minden mai benzin motor vezérlése változó, ám a Honda 1989 áprilisában jutott el ide.
Mivel a fordulatszám tovább emelkedett a löketet csökkentették és a furatot növelték. Ettől csökkent a dugattyú középsebesége, vele a gyorsulások és erők, terhelések, növekedhetett viszont a szelepek átmérője. Rendkívül ügyes megoldással itt is himbákat alkalmaznak, de úgy, hogy a himbák növelik a szelepemelést és egyúttal csökkentik a méreteket. És egy ilyen motor, mint a most mért B16A2 még a „normál” kiadások egyike, szemben a 9000-ig pörgő, 185 lóerős, Civic Type-R motor B16B-vel
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábban mértünk már sokat futott Hondát, nézd meg, hogy teljesített az a Civic Type-R a padon:
Korábbi méréseink
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
