Kicsit Fiat, kicsit Porsche: turbós Seat

Erőmérő: Seat Ibiza Turbo - 1989.

2022.01.28. 08:19

A korszak a könnyű autókról szólt, ha mellé erős is lett, akkor akár forró ferdehátúnak hívhatjuk. Ibizára ilyet nem szokás mondnai, pedig a potenciál benne van. Ezt látta meg benne egy svájci cég, amikor kétszáz darabos limitált szériát készített belőle – turbóval. Az biztos, hogy nem fogunk minden nap ilyen autót látni!

Screenshot 2022-01-26 at 16.44.55

Már 1982-ben kialakult az együttműködés a VW és a SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A.) között. A korábbi FIAT vonal halványodott, de az 1984-ben megjelent Ibiza még a Ritmo padlólemezre épült Giugiaro formatervével. Majd '86-ban többségi tulajdont szerzett a Volkswagen, és elkezdte saját ízlésére alakítani a palettát. New Style lett a '91-ben frissített verzió neve. A mi autónk 1989-ből származik, tehát eredeti design. Kapott viszont kis szériás átalakítást a svájci Horag cégnél, ahol turbósították. A gyári garancia megmaradt az átalakítással, és 108 lóerő az igéret. Az elég visszafogottnak tűnik - megmértük, mi a valóság!

A Horag-féle átalakításhoz az 1.5i motort használták alapnak, ezt kis nyomással megfújták, és kész is! Majdnem: kellett azért intercooler, egy kis elektronikai módosítás, generátor áthelyezés, nyomásmérő műszer, de most már tényleg kész.

A jelenlegi állapotát 3 év után érte el, elsősorban a korrózió miatt- mesélte el Richárd. Nem az első Ibizája, de ebbe rengeteg munkaóra került. A típusbajokat ismeri, de az alkatrészellátás nehézségeivel meg kellett küzdenie. Ez azért meglepetés, mert a Fiat rokonság látszólag sok alkatrészt tesz hozzáférhetővé - azonban kiderült a gyakorlatban, hogy ez legtöbbször csak hasonlóságot jelent, nem azonosságot. Sok apró eltérés van, ami a beszereléskor okoz fejfájást. De az autó elkészült, és úgy hisszük, Richárd elégedett lehet vele.

Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!

Korábbi méréseink:

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.