A még világháborús elődből, a Gaz 67M-ből kifejlesztett GAZ 69 nem része már az utcaképnek. Miért is lenne? 1952-től gyártották, több mint 20 éven át. Vagyis alanyunk egyike az utolsó daraboknak, de még így is ötven éves. Nem csoda, hogy az Ukrajnából érkező szomorú felvételeken már nem látunk ilyet. Mondjuk ha feltűnne egy, az sem pont ilyen lenne, mert ennek az orrában már nem a gyári motor lakik.
Még gyermekkoromból emlékszem a Gaz 69 jellegzetes csőrös orrára, a helyi hentesnek volt, hogy legyen mivel felmenni a szőlőbe. Komoly autónak tűnt, de ma már az 52-55 lóerőt nem számítanám annak. Mégis, mikor heten-nyolcan ültünk benne, nem volt gyenge. Nos igen, volt felezője, az megtéveszthet, és pattogott is. A 3 fokozatú váltó harmadikja direkt, vagyis 1:1 áttételű, és papíron akár 90-et is ment.
Közben ezek kikoptak, csak néhány hobbistának maradt működő GAZ 69-e. Balázsé pont nem annyira működött, ezért kapott egy BMW 318is-ből származó 1,9-es benzinmotort a hozzávaló ötfokozatú váltóval. Az osztómű maradt eredeti, viszont a tengelyeket kicserélte: portálhidat kapott előre és hátulra is. Ezek már az utódmodell UAZ 469-ből származnak. Modernebb, erősebb hajtáslánc elemekkel felújított veterán: akkor ugye restomod?
A portáltengely lényege, hogy a merev hídban futó féltengelyek magasabban futnak, mint a kerék középpontja, és egy külső-belső fogaskerékpár valósít meg lassító áttételt a kerekeknél. Ezzel nemcsak a tengely lett magasabban, de középen a differenciálmű is kisebb lehet. Egész pontosan a haránt hajtás tányérkereke lett kisebb, mert nem kell akkora áttételt alkalmazni. Mit jelent ez számokban? A differenciálmű alatt mért szabad magasság 220 mm helyett 300 mm lett. Az áttétel a 4,625 vagy 5,125 helyett 1,94*2,77=5,38-ra változott, azaz tovább lassult. De a ma elé fogott ötfokozatú váltó gyorsító ötödikje kárpótol ezért, no meg a motor is többet tud. Az eredeti gép szédítő 3600-as fordulaton adta le a maximális teljesítményét, ennél még mai állapotában is sokkal fickósabb a BMW motor.
Egy ilyen mérésen mellékzönge, de feltűnt, hogy zajos az autó és rázott is. Meglepően szűk a beltér, emellett az ergonómia sem a legjobb. Érdekes látni ebben a környezetben az OBD jeladóról táplálkozó telefonos appon az adatokat. Van egy kis különbség! Gyorsan persze így sem kell menni vele, a futómű, a kormányzás nem arra való. És még ezzel a motorral sem volt esély ötödikben, vagy negyedikben elforgatni a leszabályzásig: volt bőven hajtási veszteség. Így maradt a harmadik, nagy élmény volt így is, de inkább a félelmetes illik rá. Azért nem volt gáz!
Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, oszd meg és jelentkezzetek autóitokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, akár korszerűbb összkerekes vagy/és elektromos autóval is, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi méréseink:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.