A hibrid V8, ami megelőzte korát
Erőmérő: Lexus LS600h - 2011
Ez az igazi erődemonstráció! Nem a puszta lóerők és a negyedmérföldes idők, hanem a technikai, szellemi és sokak szerint erkölcsi fölény maximalizálása. Létezett már Prius és néhány más hibrid is, de ez a nagy Lexus egy másik dimenzió.
Bár V8 is dolgozott, a mérés során a csend meglepő volt. Albert monacói herceg ezt választotta esküvői autójának még 2011-ben, mert csendes és jól megy. Az írja a Toyota, hogy 6,2 alatt van százon, vagy 5,5 alatt 60 mérföldön. A tulajdonos Róberttel már többször próbáltuk megfejteni, hogy miként mérjük meg a kedvencét. Keresgettünk teszt üzemmódot, apró trükköket a radaros vezetéstámogatóhoz, de most minden összejött a jó méréshez. Ahogyan melegítettük a hajtásláncot az akkut is feltöltöttük, szóval a körülmények közelítettek az ideálishoz.
Adott egy V8 benzinmotor 4969 köbcentivel (2UR-FSE), már talán ez is elég lenne, de a nagyobb dinamika miatt megtoldották a hibridrendszerrel. Működését tekintve a Prius elvét követték, tehát itt is két villanymotor társul a rendszerbe, de az összkerékhajtás, a hosszmotor és persze a teljesítmény érdekében módosítottak is. Cél: 6 literes V12 dinamikája egy V8-as fogyasztásával. Mi most csak az erejére voltunk kíváncsiak!
A hajtó nagyobbik villanymotor (MG2) 650 voltos és 224 Le, 300 Nm-rel. Ez hajtja a kerekeket állandó kapcsolattal és motorféknél generátorként tölti az akkut. Mivel az autónak bőven 200 fölötti a végsebessége, így kétfokozatú bolygóműves áttételmódosítót is kapott, hogy kis sebességnél nagy vonóerő legyen, de ne szakadjon szét a nagy sebességeknél sem (3,9 és 1,9 az áttétel).
A kisebb MG1 villanymotor adja a benzinmotor és a kerekek közötti bolygómű változó áttételét – ettől eCVT. Indítómotorként is funkcionál, de generátor is lehet. A Powersplit fantázianevű hajtás fő elve, hogy soros és párhuzamos hibridként működhet. A benzinmotor teljesítménye közvetlenül is eljuthat a kerekekhez, de az MG2 villanymotor is abból az áramból táplálkozhat, amit a benzinmotorhoz kapcsolt MG1 generátor termel. Ettől lehet a motor mindig optimálisabb üzemállapotban (keveset fogyaszt), mint enélkül, vagy akár le is állhat és tisztán villannyal megyünk.
A kornak és a Toyota környezetvédelmi elveinek megfelelő Ni-MH akku 288 voltot tud, de egy DC/DC átalakító 650 voltot csinál belőle, ez megy az inverterre. A motorok állandó mágnesesek vízhűtéssel. Van tehát 394 benzines lóerőnk 6400-as fordulatnál, 520 Nm-rel, és 224 villany lóerőnk 300 Nm-rel az MG2-ből - ennek maximális fordulatszáma 10240 percenként. A két „erőforrás” közti áttétel változik, így simán nem adhatjuk össze, de a rendszerteljesítmény hivatalosan 445 Le, amihez nem tartozik gyári fordulatszám adat, de nyilván a benzinmotor maximuma környékén kell legyen.
Ezt a rendszerteljesítményt kell elosztani a négy kerékre. Szerencsére a Toyota tulajdonú házi cég a JTEKT pont a tulajdonosa a TORSEN márkának, így egy Torsen Type-C típusó központi osztóművet, korlátozott csúszású differenciálművet (LSD), más néven sperrt építettek be.
Az elv egyszerű, a piros a behajtó nyomaték, mivel a bolygókereket hajtják meg, így annak belső és külső kerületén azonos erő ébred, az eltérő sugarak miatt ez eltérő nyomatékot eredményez. Itt ez 40/60 elosztás a hátsó tengely javára. A fogferdeség miatt két helyen ébred érdemi súrlódás a bolygókerekek külső részén, fejkörén és a külső hát lamelláin. Ettől 30/70 és 50/50 közötti nyomatékelosztás alakulhat ki ennél a darabnál. Nyilván más kialakítású Torseneknél ez a tartomány eltér!
Nyomjatok egy lájkot, ha tetszett, oszd meg, és jelentkezzetek autóitokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, akár korszerűbb összkerekes vagy/és elektromos autóval is. Lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!
Korábbi méréseink:
- Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
- Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
- Nem várt FORDulat
- Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.