Terepen máshogy borul a papírforma
Ma már rengetegen vesznek SUV-t, és egy részük biztosan ki szeretné próbálni, mit tud az összkerékhajtás, ha már adták a kocsihoz. Egy ilyen próba keserű tanulságokkal járhat, különösen, ha túl laza a talaj vagy komoly a domborzat. Tudom, mi mindenkinek azt javasoljuk, hogy végezzen el valamilyen tréninget, de a terepezés az, ahol tényleg meg kell lennie az alapoknak – amik nagyon mások, mint aszfalton. A közúti közlekedésre felkészítő tréningek abban különböznek a tereptréningektől, hogy ott a bajok elkerülését tanítják, de terepen már az alapvető mozgást is tanulni kell – amikor nem egy szimpla földútról beszélünk persze.
A tereptréningek bulinak is jók, mert nem minden nap vezetsz fura testhelyzetekben, amiket szokni kell: lógás az övön, irtózatos oldaldőlés, lejtmenet vagy épp hegyre fel. Felfelé sokszor csak az eget látod, amikor pedig elindulnál leereszkedni a meredélyen, rádöbbensz, hogy az autó orrától nem is látod, hová mész. A tréningek pont ezekre a szokatlan szituációkra készítenek fel, meg persze arra, hogy ne borulj le oldalra a hegyoldalban, mit vállalj el és mit ne. Gázlón mentél már át? Az sem olyan egyszerű, és tudjuk: minél jobb egy terepjáró, annál reménytelenebb helyről kell kimenteni, amikor elakadt. Azt sem árt tisztázni, hol vannak a gumik határai, bár az SUV-ken használt, közútinak látszó abroncsok néha jobbak, mint várnánk.
Most a közúti tréningeket szervező Drivex csapata hívott meg a tereppálya megnyitójára Kiskunfélegyházára, a Fekete Lovastanyára, ahol elég komoly magaslatokat építettek a síkság közepére a gyakorláshoz. Az ilyen típusú tréningek Dirtex néven futnak (Dirt Experience). Mindehhez épült gázló, illetve 20-30-40 fokos emelkedő pálya, mindegyik több milliós tétel – bár ezek inkább a komolyabb terepjáróknak valók. Az SUV-k kaptak egy soft offroad pályát, azaz könnyebb terepet.
A tulajdonos, Fekete Benő az eseményen mesélt a birtokról, ahol elvadult marhacsordákat tartanak szabadon, és az utolsó képen látható, kisebb termetű „western” lovak hátáról (elnézést, a fajta pontos nevét elfelejtettem) terelgetik az állatokat. Itt kellett azt is megtudnom, hogy a csikósok azért szőrén ülik meg a lovat, mert a 1848-49-es szabadságharc után megtiltották a nyereg használatát a magyaroknak, mivel pillanatok alatt lovas huszárokká lehet képezni őket egy intenzív OKJ-s tanfolyamon. A gulyások még rosszabbul jártak, mert ők gyalog nyomták az ipart, nem véletlen, hogy a Vadnyugaton ez a lovas módszer terjedt el. Picit több tekintélyt ad ez az embernek, ami egy szarvasmarhával szemben nem hátrány. (Bár a puli sem rossz.)
Visszatérve a terepezéshez: a Dirtex azzal különbözteti meg magát a piacon, hogy náluk bérelt – azaz nem csak saját – autóval is van lehetőség a képzésre, aminek persze van egy felára. Az autók a Schiller-csoport márkáitól származnak. A kereskedő cég számára leginkább az az előnye az együttműködésnek, hogy a vásárlás előtt állók kipróbálhatják, mit is tud valójában a kinézett típus. Halkan jegyzem meg, hogy sokan leszólnak mondjuk egy hibrid Toyota RAV-4-est, de a helyzet az, hogy ez is többet tud terepen, mint amit egy laikus sofőr magától ki merne próbálni. A bemutatón kaptunk az egyes gyakorlatokból egy gyors demót, de persze a képzések többféle tudásszintre vannak belőve a teljesen alaptól az éjszakai terepezésig. Talán a képek visszaadják legalább a látványt, ha az érzéseket nem is.


























Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
