2024.03.30. 15:52

Autónk a személyiségünk meghosszabbítása, természetes, hogy megválogatjuk, mire költünk, mibe ültetjük a családunkat vagy éppen mivel érkezünk egy fontos eseményre. Sokan a végletekig ragaszkodnak egy ország gyártmányaihoz, és undort éreznek, ha számukra ellenszenves régió autóira gondolnak, de vajon tudják, hogy hol készült a kedvencük, kik fejlesztették vagy éppen melyik cégcsoporthoz tartozik a márka?

Évtizedes berögződések és sztereotípiák határozzák meg viszonyunkat a márkákkal és a típusokkal, miközben a valóság ennél sokkal bonyolultabb, sőt, kiábrándítóbb. A gyakori tulajdonosváltásokkal, a nagy cégcsoportok létrejöttével és a költségcsökkentés érdekében kötött partnerségekkel megszűnt a nemzethez köthető autógyártás, sőt, a beszállítókon keresztül még akkor is sokféle országból származó alkatrészt találunk az autónkban, ha egy tőzsgyökeres gyártótól vettük. Elmondjuk, hogy a Magyarországon elérhető márkák hova tartoznak, és milyen összefonódások vannak egy-egy új modell születése mögött.

Kapcsolódó
Átcímkézett autók közös kondérból I.

Átcímkézett autók közös kondérból I.

Volkswagen, ami Ford? Mercedes, ami Nissan? Chevrolet márkajelzésű Daewoo? És akkor mit szóljon a Chrysler-Lancia, esetleg a Subaru-Saab? Lotus-Kia...

Abarth - A lényeg változatlan

A kezdetektől fogva Fiatok izmosítására specializálódott cég tevékenysége napjainkra sem változott. A Fiat 1971-ben vette meg a tuningműhelyt, bár a neve és a logója a kilencvenes és a kétezres években egyszerű sportcsomagokat jelölt. 2007-től újra önálló márkaként működik, és saját modellváltozatokat gyárt Torinóban a Fiat leányvállalataként, 2021 óta a hollandiai székhelyű, nemzetközi cégcsoport, a Stellantis kötelékében.

Alfa Romeo - Kézről kézre járt

A kalandos sorsú márkát is a Fiat vette meg 1986-ban, részben azért, hogy ne a Fordhoz kerüljön. 2021 óta szintén a Stellantis alá tartozik, és hiába tartotta meg olasz identitását, a kényszerű közösködés miatt az új Tonale például közös platformra épül a cégcsoporthoz tartozó Jeep Compass-szel és Commanderrel, illetve a Ram Rampage-dzsel. A Dodge Hornet sem más, mint a Tonale emblémacserével született amerikai testvére.

Alpine - Hű maradt önmagához

Az Abarthoz hasonlóan nemcsak francia származását, hanem eredeti profilját is őrzi az Alpine. A tuninggal indult történet Renault műszaki részegységeket használó sportautók gyártásával, majd az 1973-as beolvadással folytatódott. 1976-tól a Renault Sport alá tartozott, majd 1995-ben véget ért a karrierje, hogy 2017-ben Renault-Nissan motorral újjászülessen, és a Renault Sportot olvasszák be a dieppe-i székhelyű márkába.

Aston Martin - Brit stílus német szívvel

Ha az Alfa Romeót nem is, az Aston Martint sikerült a Fordnak 1987-től több lépcsőben megszereznie. 2007-ig a saját és a Ford fejlesztésű részegységek mellé más korabeli partnerektől, a Jaguartól és a Mazdától is érkeztek alkatrészek. 2013-tól a Daimlerrel közösködtek, akkor AMG technika és Mercedes elektronika került az Aston Martinokba. A gaydoni székhelyű márka 2020 óta az új befektetőknek hála papíron újra önálló.

Audi - A német szellemiség maga

A harmadik német prémium márka az Auto Union és az NSU megszűnése után jött létre, amikor a Daimler Benz utáni új tulajdonos, a Volkswagen 1969-ben létrehozta az Audi NSU Auto Union AG-t. Az NSU mérnökeinek tudására támaszkodó cég ugyan önállósodott, sok fejlesztést használtak fel a Volkswagen megújítására. A TT-t Győrben gyártották, az R8 az addigra szintén a cégcsoportba került Lamborghini technikáját használta.

Bentley - Német autó angol kézből

Önállóságát igen, identitását nem veszítette el a Bentley, amikor 1931-ben egy fedőcégen keresztül a Rolls-Royce kezébe került, amikor azonban a BMW-vel versenyző Volkswagen tulajdona lett, a Crewe-ban található gyáron és a részben kézi összeszerelésen kívül nem sokat őrzött meg a Bentley fiúk legendájából. Bár minden modell a Volkswagen csoport fejlesztése, a Bentayga nehezen tagadhatná le, hogy az Audi Q7 testvére.

BMW - Nincs mit szégyellnie

Müncheni központjával a BMW szolgált rá a bajor autógyártó névre, és bár nem minden modelljükön találjuk meg a képzeletbeli Made in Germany feliratot, a németek tényleg büszkék lehetnek rá, hogy a Quandt család befektetésének köszönhetően az ötvenes évek végén a csőd mellett a Mercedes-Benz vásárlási szándékától is megmenekültek, és a mai napig önállóak. Bár gyakran közösködnek, jellemzően ők adnak el motorokat.

Bugatti - A feltámadóművész

Az olasz Ettore Bugatti az akkoriban Németországhoz, később Franciaországhoz tartozó Molsheimben alapította gyárát, így lehet, hogy sokak meglepetésére francia márkaként tartják számon. Miután 1963-ban a sztori szomorú véget ért, egy olasz vállalkozó, Romano Artioli megszerezte a jogokat, és hazájában indította újra a márkát, hogy 1998-ban a Volkswagenhez kerüljön, és a németek erődemonstrációs laborként használják.

BYD - Megáll a maga lábán

A magát nemzetközinek mondó céget bátran tekinthetjük kínai autógyártónak, a kétezres évek közepén ellesett Toyota formaterv és a licencben gyártott Mitsubishi motor nem tette japánná, cserébe európai partner nélkül jutottak előbbre. Mostanában a BMW-hez hasonló közösködéseket látunk náluk, a BYD ad el másoknak, például a Teslának akkumulátorokat. Valószínűleg véletlen, hogy sokáig a bajorokéra hasonlító logót használtak.

Citroën - Domináns személyiség

Kevés márka őrizte meg úgy a karakterét egy másikkal karöltve, mint a PSA konszern részeként a Citroën a Peugeot mellett, ráadásul egyediségét sem csorbította az 1976-os összeköltözés. A hidropneumatikus felfüggesztésért később is el lehetett nézni a BMW-vel közösen fejlesztett motort vagy a Toyotával közös C1-et, a Stellantisnál viszont új, hogy a haszonjárművek már nem csak a Peugeot, hanem az Opel kínálatában is elérhetők.

Cupra - A stílusával hódít

Almárkaként csak 2018 óta létezik a martorelli székhelyű, tehát spanyol Cupra, Európában máris több fogy belőle, mint Seatból. Ahogy az Audi esetében is említettük, a Volkswagen konszern szabadon kezeli az erőforrásokat, az egyedi Formentor öthengeres Audi motorral is létezett, a tisztán elektromos Born nem is Seat, hanem a Volkswagen ID.3 latinos stílusú kiadása, ahogy a Tavascan is az ID.4/ID.5 páros technikáját használja.

Dacia - Hagyományőrző klub

1968-ban a Renault licencmodelljével kezdte az autógyártást a román autómárka, majd egy többé-kevésbé önálló korszak után, 1999-ben a Renault felkarolta, hogy a Skoda mintájára diszkont márkaként vezesse be. A kifejezetten sikeressé vált Dacia azóta franciának számít, már csak azért is, mert a romániai mellett Marokkóban két üzemben is gyártják az anyacég technológiáját megfizethető, racionális csomagolásban.

Dongfeng - Egyedül nem megy

1969 óta létezik, és számos autógyártóval működött már együtt a négy legnagyobb, állami tulajdonú kínai autóipari cég egyike. Partnerei között ott volt a Peugeot-Citroën, a Kia, a Honda és a Nissan is, a nálunk kapható típusaikba Mitsubishi-eredetű benzinmotor kerül, emellett simán előfordul, hogy egyéb márkák eszköztárából is merítenek ihletet, de a Dongfeng is nagyot fejlődött, egyre jobban rátalál a saját stílusára.

DS - Francia divat hozott anyagból

A Citroën prémium modellsorozataként vezették be 2009-ben, majd önálló almárkaként 2014-ben a klasszikus DS legendájára alapozva, igaz, hangsúlyozták, hogy a márkanév jelentése Different Spirit, vagyis eltérő szellemiség. A külső-belső formaterven és a felszereltségen kívül persze nem sok eltérést mutat a DS a Citroënhez és a Peugeot-hoz képest. Az már a Stellantis velejárója, hogy a DS4 az Opel rüsselsheimi gyárában készül.

Ferrari - Van, ami nem változik

Kevés autógyártó mondhatja el magáról, hogy tiszta a lelkiismerete, de a Ferrari biztos, hogy bármikor az ügyfelei szemébe mer nézni, hiszen az elmúlt 80 évben hű maradt az elveihez és ahhoz a fennkölt habitushoz, amivel művészi szintre emelte az autógyártást, még akkor is, ha jelentősen növelte a típusok és legyártott példányok számát. Partnerre utoljára 1960-ban volt szüksége, a Ford kudarcot vallott, ott is a Fiat volt a befutó.

Fiat - Magas lóról nagyot esett

Egyre jelentéktelenebbé válik, pedig a hatvanas években az egyik legfontosabb európai márka volt. A világ szinte minden pontjára eladott licencekkel még az emblémacserében verhetetlen General Motorst is megelőzte. Nemrég még volt a Mazdától (124 Spider) és a Renault-tól (Talento) átvett típusa is, nem mellékes, hogy a Stellantis tagjaként ma már alig van olyan modellje, ami nem Lengyelországban vagy Törökországban készül.

Ford - Igazi csapatmunka

Az amerikai cég sokáig párhuzamosan tartotta fenn német és angol leányvállalatát, majd létrehozta a Ford of Europe-ot, ettől függetlenül az európai piacon is számtalan közös modellt kínált azokkal a márkákkal, amik akkoriban éppen a tulajdonában voltak, vagy egy partneri kapcsolat részeként születtek. Nissanok, Mazdák, Seatok és Volkswagenek kapták meg a kék ovált, utóbbi márkával éppen közös a Tourneo Connect és az Explorer.

Az oldalról ajánljuk

Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
  • Hírek

Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt

Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.

23 perce
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38