A BMW xDrive összkerékhajtási rendszerét kellett volna tesztelnünk, ehelyett 330-assal poroltunk hepehupás földúton, és X3-assal köröztünk versenypályán. Azért sok minden kiderült.
Egy négykerék-hajtású BMW-ben az a jó, hogy télen, csúszós úton is lehet vele közlekedni. Egy hátsó kerekessel is lehet valamelyest, de azokat az autókat elsősorban nem havas utak leküzdésére fejlesztették ki. A BMW xDrive rendszerét már kipróbáltuk az X5-ben és az X3-ban, ezúttal azonban azt is megnéztük, hogyan működik sima személyautóban.
Húsz xDrive-val szerelt BMW modell létezik, vagyis húsz lehetőség közül választhatunk, ha mindenképpen ezt a márkát szeretnénk, de hegytetőn, vagy elhagyott földút végén vertünk tanyát, és semmiképpen nem akarunk megfagyni télen az út szélén. Az X5-ben alkalmazott technológiát megkapta az X3 is, az ötös sorozatból az 525xi, az 530xi és az 530xd, a hármasok közül pedig a 325 xi, a 330xi, illetve a 330 xd modellek.
Úton, útfélen
Az örkényi versenypálya, az Euro-Ring, adott otthont a rendezvénynek, első körben azonban a pálya környékén lévő aszfaltutakat tűzték ki célul a rendezők. Egy 330xi-t, az összkerekes család legsportosabb tagját választottam, majd konvojban elindultunk a felvezető autó, egy X3 után.
Nem volt nagy a tempó, de a kormányt kicsit megcibálva őszintén bántam, hogy nem a pályán vagyunk. Az érzés csak fokozódott, mikor tövig nyomtam a gázpedált, és a hathengeresben lakozó elementáris erő máris boldog hangorkán közepette repítette az autót. A hajtás jellegéből ilyen körülmények között természetesen semmit sem éreztem, de az autó az első pillanattól kezdve szimpatikus volt.
Aztán az X3 elkanyarodott, és egy barbatrükkel máris olyan földúton találtuk magunkat, ahová egészen biztosan nem mentem volna, ha a 330-as az enyém. Az X3-as tartotta ugyan nyugodt tempóját, de a majdnem terepjáróéval azonos sebesség a hármas volánja mögött sokszor meggondolatlannak tűnt. Az alváz mégsem verte a földet, vagyis csak egyszer, egy icipicit, de az ilyen tempónál nem számít.
Mivel inkább hepehupás volt az út, mintsem kanyargós, az xDrive-ról még mindig nem szereztem tudomást, az viszont kiderült, hogy a 330xi hasmagassága nem jelent gondot terepen. Majdnem elfelejtettem, pedig fontos: az autó csöndes és komfortos volt végig, akkor is, amikor rohadt alatta az út.
Fejtágító bubusoknak
A második állomáson a technikai részletekről értesülhettünk. Mivel egy X5 tesztben egyszer volt már szó az xDrive-ról, nem írnám le még egyszer, aki a közérthető verziót szeretné elolvasni, az kattintson ide! A technika megszállottjainak ezúton prezentálnám a sajtóanyag egy részét:
A korábbi BMW-összkerékhajtásnak az első és a hátsó tengely között kialakított állandó nyomatékelosztásával szemben az xDrive esetében az elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló villámgyorsan, fokozatmentesen és teljes mértékben variálhatóan osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között, mégpedig mindenfajta menethelyzetben. A rendszer azonnal felismeri, ha szükségessé válik a pillanatnyi nyomatékeloszlás megváltoztatása, és rendkívül rövid időn belül reagál, rendszerint még az egyes kerekek esetleges kipörgését megelőzően.
Dinamikus kanyarvételek során az xDrive minden időpillanatban optimális mértékű hajtónyomatékot küld az egyes tengelyekre, így mérsékelve jelentősen az alul- és túlkormányozottságot. Normál egyenesfutásnál viszont az xDrive a BMW modelljeire jellemző hátsókerék-hajtású karakter megőrzése érdekében 40:60 arányban osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között.
Az xDrive kiemelkedő képességei részben annak köszönhetőek, hogy a rendszer a DSC futóműszabályzó rendszer kínálta minden információt felhasználhat. Így például a perdületérzékelő szenzor segítségével a jármű megpördülési mozgásait, míg a bekormányzási szög érzékelője révén a kormányelfordítás szögét is felismeri. Ezeket a kerékszenzorok sebesség-információival és a jármű oldalgyorsulás-értékeivel, illetve a motoradatokkal kiegészítve az xDrive idejében értelmezi az autó pillanatnyi menetkörülményeit. A hajtónyomatékot ennek megfelelően optimális arányban osztja el az első és a hátsó tengely között.
A keresztirányú differenciálzár funkcióját - vagyis az egy tengely kerekei közötti kényszerűen egyenlő mértékű nyomatékelosztást - a DSC elektronikus szabályzású fékezési beavatkozásokkal valósítja meg: a vonóerő átadására nem képes, kipörgő kereket lefékezi. Ennek következtében az adott tengely differenciálműve automatikusan nagyobb nyomatékot irányít a másik oldali kerékre.
A lényeg az, hogy az xDrive rendszer a mindennapokban biztonságosabbá teszi az autózást, nehezebb terepen pedig okosan mindig arra a kerékre helyezi a nyomatékot, ahol tapadás is van. Ezt rögtön a fejtágítás után szemléltették is nekünk: az X5 két első, majd két hátsó kerekét görgőkre rakva gyakorlatilag megszűnt az adott kerekek tapadása - mintha jégen állnának. Az X5 mindkét esetben gond, és a hasznosan dolgozni képtelen kerekek kipörgése nélkül indult el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
