Másolj le bármit, de ne úgy, mint a kínaiak

2022.07.20. 13:13

Tegyük fel, hogy van valamid, ami korábban egy darabból állt, de most éppen anyagfolytonossági hiány lépett fel benne. Akarom mondani eltörött. Legyen a feltevésünk alaptézise még, hogy a konkrét tárgy vagy eszköz még bonyolult formájú is, és nem áll rendelkezésre semmilyen dokumentáció, műszaki rajz, vagy bármi kézzel fogható, hogy egy ügyes kezű szaki csak ránézzen és reprodukálja. Ennek a problémának a megoldására született a reverse engineering iparág. Tulajdonképpen a meglévő adatokból visszafejtjük, digitalizáljuk a létező tárgyunk elemeit és másolatot hozunk létre belőle, amit aztán módosítani, fejleszteni és újragyártani tudunk. Ezen kívül hozzá illeszkedő alkatrészeket tudunk hozzá tervezni. Ennek a folyamatnak a lépéseit igyekszem most nagy vonalakban bemutatni.

A reverse engineering egyik értékes alapköve a 3D szkenner. Egy szkenner nem csak lehetővé teszi a komplex formák digitalizálását, de minden korábbi módszerhez képest rettentően fel is gyorsítja a folyamatot, mindezt lenyűgöző pontosság mellett. A komplexitást figyelembe véve több-kevesebb munkabefektetéssel azzal ruház fel, hogy másolhatsz, módosíthatsz vagy igény szerint egyedileg illeszkedő alkatrészeket tervezhetsz, amiket utána 3D nyomtatással prototípusként vagy végleges beépülő alkatrészként használhatsz fel akár napok leforgása alatt. Az iparban gyakori felhasználási területe még a gyártásellenőrzés.

A mérőszalag, tolómérő, koordináta mérőgép sosem fog kimenni a divatból, de vannak felhasználások, ahol ezekkel egyszerűen nem boldogulunk. Például ha a kész terméket szeretnénk összevetni a tökéletes digitális tervvel - ilyenkor a legyártott próbadarabot szkennelhetjük be, és aztán digitálisan összevethető azzal, hogyan kellene valójában kinéznie. Ez viszont közel sem megy olyan gördülékenyen, mint ahogy Tony Stark dolgozik, a sci-fi egyelőre még csak a moziban létezik. Ne gondolja senki, hogy a szkenner elé dobott tárgy a számítógépünkre kerülve rögtön szerkeszthető, módosítható formátumban jelenik meg, addig még van néhány lépés.

Az első kihívást az jelenti, hogy a szkennerből kapott adat egy úgynevezett interface formátumban áll majd a rendelkezésünkre. A szkennelési pontok sokaságát rögzíti, amit végül egy úgynevezett hálóvá alakít. A háló felépítése úgy történik, hogy a szomszédos pontokból háromszögeket köt össze a szoftver, amik az élükön találkoznak, így hozva létre egy felületet.

A korábban említett legelterjedtebb interface formátum az STL. Ez nem más, mint egy fájlkiterjesztés, amivel átjárást biztosítunk a különböző 3D szkennerek, 3D nyomtatók és a tervező szoftverek közötti fájlcseréhez. A hálókkal egyetlen probléma van, az információtartalmuk kimerül annyiban, hogy a beolvasott test felszínét leírják. A mérnökök által használt modellező szoftverek ennél azért több információval szolgálnak. Nem szimplán egy üreges testről beszélünk, hanem valós, szilárd alakzatról, aminek van kitöltése, fizikai- és anyagtulajdonságai. Egy adott szoftverben elkészített modell tartalmazza annak a felépítési lépéseit és módosítható. Ezeknek az információknak a hiányában nem igazán tudunk módosítani a szkennelt hálónkon. Amennyiben viszont mégis erre lenne igény, akkor a hálónkból CAD modellt kell készítenünk.

Lépésenként végig haladva a folyamaton az eljárás a következő lesz.

1. Előkészítjük az alkatrészt a szkenneléshez

A teljesség igénye nélkül, szkennerfajtákat nem említve, egy dolgot el lehet mondani mindegyikről: a hatékony letapogatáshoz és beolvasásához matt felületre van szükségük. Az átlátszó, tükröződő vagy fényes felületeket kerülni kell, mivel azok vagy rontják a digitalizálás minőségét, vagy épp teljesen el is lehetetlenítik. Nagyon egyszerű megoldása a problémának egy matt, porszerű réteg felvitele a testre egy festékes flakonnak látszó hajtógázas dobozból. Ez a munka elvégzése után könnyedén eltávolítható, nem károsítja a felületet.

2. Beszkenneljük a tárgyat

Elkezdhetünk szkennelni. A gépek általában igényelnek szoftveres támogatást. Ez azt jelenti, hogy a készülékünk összeköttetésben áll egy számítógéppel, amin fut egy szoftver. Ez instrukciókkal lát el minket, például, hogy egyenletes távolságra tartsuk a szkenner, visszajelzést ad a folyamat pillanatnyi állapotáról, és közben rögzíti az adatokat. Így könnyedén láthatjuk, mely részekkel készültünk el, illetve mely részek igényelnek még figyelmet, esetleg többszöri beolvasását. A beolvasás pontossága és felbontása 0,1 millimétertől néhány századmilliméterig terjed. Figyelembe véve, hogy az általános mérnöki gyakorlatban a csapágyak illesztéseit adjuk meg az utóbbihoz mérhető tűréssel, így igazán nincs miért aggódni a minőséget tekintve.

3. A háló finomítása

A szoftver által először készített háló rendszerint túl sok adatot tartalmaz. Előfordulhat, hogy beszkenneljük a tárgy megtámasztásához használt eszközöket, vagy néhol kimarad egy-két nehezen hozzáférhető rész. A gépekhez szolgáltatott szoftver, vagy esetleg más, professzionális felhasználásra szánt szoftver abban nyújt segítséget, hogy azt a hatalmas adathalmazt odáig egyszerűsítsük, hogy a minőség romlása nélkül egy kezelhető hálót kapjunk, amitől nem fakad sírva a számítógépünk.

Nagyságrendileg arról beszélünk, hogy a fontos geometriák megtartása mellett, a beszkennelt adathalmaz fele akár felesleges is lehet a számunkra, hiszen egy sík felületről nincs szükségünk 2 millió pontra. Egy síkot 3 ponttal is meg lehet adni. A kimaradt részeket okos algoritmusok segítségével kiegészíthetjük és igény esetén egy teljesen zárt, úgy nevezett water tight hálót készíthetünk. Ezt exportáljuk tovább a CAD szoftverünk számára.

4. Importáljuk az adatokat egy tervező szoftverbe

Következő lépésként az adatainkat egy tervező szoftverben masszírozhatjuk tovább. Alapvetően a tervező szoftverek nem nyújtanak túl széles támogatást a halók szerkesztésére. Erre vannak kifejezetten célirányos beépülő modulok, ilyen például a Solidworks szoftver esetén a Geomagic for Solidworks beépülő modul. Ha nincs ilyen modulunk, mert már magában a tervező szoftver is hatalmas kiadás, akkor enélkül is elkezdhetünk dolgozni a hálón.

Referenciaként használva elkezdhetünk síkokat létrehozni, skicceket készíteni, és miután elegendő alap építőelemünk van, szilárd testeket vagy felületeket hozhatunk létre. Mindez nagyban egyszerűsödik a fent említett beépülő modullal. Képes ugyanis teljes intelligens módon szimmetriákat felismerni, oda síkokat helyezni el, kijelölt területre felszíneket illeszteni, mindezt az élek követésével. Zárt (water tight) háló esetén még szilárd test létrehozására is alkalmas. A felsorolt egyszerű alakzatok a tervező szoftverek alap építőelemei.

Ha ezekkel rendelkezünk a modelltörténetben, attól a ponttól kezdve gyakorlatilag bármit módosítani tudunk és elkezdhetjük saját tetszésünkre formálni a digitalizált alakzatunkat. Ezek után csak a fantázia, a szoftver ismerete és a későbbi gyárthatóság szab határt annak, mit hozunk ki belőle.

Hogyan lett ez mégis érdekes épp most a számunkra? Történt, hogy hozzájutottam jó áron egy robogóhoz. Sajnos a blokk szétszedése után kiderült, hogy kuka. Ezután felajánlásból kaptam hozzá talán menthető blokkokat. Azok is mind szenvedtek valami betegségtől. Itt elpattant az agyam, és úgy döntöttem, mentsük meg ezeket a szerencsétlen régi vackokat. Tervezzünk hozzá az eredeti alapján CNC mart blokkot. Nyilván nem lesz olyan költséghatékony, mint egy polcról kapható high-end utángyártott öntött Malossi blokk, de egyedi lesz, és saját tervezés. Szóval a referenciaméretek miatt szükségem volt egy szkennelésre, ebben segített a G3D Print csapata. Minden, amit fent leírtam, az szolgáltatásként elérhető náluk, és vérprofin is csinálják. Annyira, hogy légvonalban nagyjából 2300 kilométerre vagyok tőlük, és pár egyeztetés alapján pont azt kaptam, amit kértem.

Szívesen nyújtanak támogatást bármiben, és élőben tudod megbeszélni velük, mi az pontosan, amire szükséged van. Külön kérésemre a fontos alaksajátosságok mellett addig egyszerűsítették az adatokat, hogy a teljesítménybeli kihívásokkal küzdő gépem is könnyedén kezeli. 

A történetet innen folytatjuk, illetve kitérünk arra, hogy mi mindenre lehet még használni a 3D szkennelést és a 3D nyomtatást!

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!

Az oldalról ajánljuk

Mára halasztották a munkát: két sávot is lezártak az M0-son
  • Hírek

Mára halasztották a munkát: két sávot is lezártak az M0-son

A torlódás 2-3 kilométer hosszú.

2 órája
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10