Unod, hogy a fedélzeti kamera "csak" kamera? Mindig is érdekelt, milyen üvöltözni a visszapillantóddal? Akkor a visszapillantóba szerelt fedélzeti kamerák világ a te zsánered, a Lamax S9 Dualja pedig minden extrát megad, még akkor is, ha felesleges.
Nincs kétség affelől, hogy a fedélzeti kamera az egyik, ha nem a leghasznosabb dolog, amit utólagosan beszerelhetsz autódba. Rengeteg fejfájást lehet miattuk elkerülni, ha egyszer megtörténne a baj, mutogathatjuk a haveroknak, ha valami extra hülyét láttunk az úton közlekedni, valamint weblapok százai élnek mások felvételeiből, amit emberek milliói követnek, néznek élvezettel.
A dashcameket többnyire szélvédőre szereljük, amiket vagy tapadókoronggal vagy kétoldalú ragasztóval fixálunk. De ha valamiért ódzkodnánk ettől a megoldástól, akkor van alternatíva, hála a fedélzeti kamerák hatalmas piacának. Egyik ilyen a visszapillantóba szerelt kamera. Tesztünk alanya a Lamax S9 Dual is ilyen, ami azzal próbál meg picit jobban kitűnni tömegből, hogy rengeteg extra funkcióval lett ellátva, valamint hátsó kamerát is kapunk a pakkban.
Visszapillantót ennyiszer még nem rángattam
Az eszközt s minden tartozékát mobiltelefon dobozokat idéző minőségbe csomagolták, amibe fért bőven pár kényelmi extra. Ilyen többek között ilyen az 5 darab kábelrögzítő, egy MicroSD-USB adapter vagy egy mikroszálas törlőkendő.
A fő eszköz egy 9,66"-os érintőfelület, amivel egy átlagos visszapillantó tükörnél szélesebb. Arra pedig szüksége is van, hogy nagyobb legyen, ugyanis ezt nem az eredeti helyére, hanem rá rögzítjük kettő gumibilinccsel. Emiatt a beszerelés ezen része gyerekjáték, kivétel, ha későn vesszük észre, hogy két különböző méretű gumibilincs van és a kisebbet küszködjük fel a visszapillantóra... A tápkábelt a szivargyújtóba kell bedugni, és marad rajta még egy szabad USB-csatlakozó egyéb eszközök töltéséhez.
A GPS modul külső, vagyis ennek a beépítésével is kell számolni, de hasonlóan egyszerű, mint maga a visszapillantóé. Ezeknél viszont eggyel bonyolultabb a hátsó kamera beüzemelése, de ez nem a termék hibája, ez alapból ilyen. Ebből két hat méteres kábel lóg ki, amiből az egyiket a visszapillantóba, a másikat pedig a tolatólámpához köthetjük, ha szeretnénk, hogy tolatáskor a kijelzőn/visszapillantóban a hátsó kamera képét lássuk. Ezt a lépést leszámítva nagyon egyszerű a beszerelés, egy-másfél óra alatt elvégezhető, nagy szaktudást nem igényel.
Egyszerű, de nem teljesen átgondolt
Ezek után nagyjából meg is feledkezhetünk róla, viszont vannak olyan kellemetlenségei, amik mégse hagyják ezt. Az én autómban például nagyon könnyen berezonál a legkisebb úthibákra is, annak ellenére, hogy gumi talpai vannak. Ez viszont a felvételeken nem érződik.
Az autó indításakor a kijelző, tehát a visszapillantó bekapcsol, és legalább egy percig valamelyik kamera képét látjuk benne. De ha az eszköz alján levő gombot megnyomjuk, akkor kikapcsol a kijelző (a kamera nem). Nagy kár, hogy nincs olyan opció, hogy így is kapcsoljon be minden elinduláskor.
A 9,66"-os kijelző felbontása nem nagy, és világosban a tükröződő felülete miatt alig lehet belőle látni bármit is. Ez nem lenne gond, tekintve, hogy egy fedélzeti kamera, de hátsó kameráját tolatókamerának is ajánlják, aminek tényleg nem lenne rossz, ugyanis Full HD minőségben képes felvenni, de a kijelző felbontása ezt közel sem képes hozni. De tolatókamerának is csak egyes autótípusoknál lehet használni. Mivel beltéri kamera, nincs IP-védettsége, így egy szedán esetében sehogy sem segíti a tolatást.
Ha WiFivel rá van csatlakoztatva telefonunkra, akkor egy traffipax-adatbázis alapján csipogással jelez, ha közeledünk egyhez. Ebben az adatbázisban 37 európai ország adata szerepel. Valamint elérhető hozzá magyar nyelv is. Ha pedig valaki szereti a hangutasítást, akkor már a visszapillantójához is beszélhet – én ötször próbálkoztam vele, háromszor értette is mit akarok.
Célnak megfelelő
Első és hátsó kamerájának is Full HD (1920x1080) a felbontása, 30 FPS-sel. A videókat .MOV formátumban H.264-es tömörítéssel tárolja, amiket felülír, ha megtelt a tárhely.
Beállítás kérdése, hogy a felvételeken szeretnénk-e, hogy szerepeljen a felvétel dátuma, az autónk sebessége vagy a GPS koordináta (erősen, ajánlott, hogy ezekkel éljünk). Viszont van benne G-szenzor is, amivel felismeri, ha ütközés történt, és azt a pár percnyi felvételt ilyenkor zárolja. De a szenzort parkoláskor is használja, így ha rázkódást észlel elkezdi a felvételt – ehhez a benne található 500 mAh-s akkumulátort használja.
Első kamerája 150, hátsó pedig 130 fokban képes felvenni. Alapvetőleg mindkét kamera folyamatosan vesz, a felvételeket két külön mappába tárolja az eszköz. A felvételek hangjait az első és a hátsó kamera videóira is ráteszi.
A felvételeknél nagyon erősen befolyásoló tényező a fényviszony, valamint a szórt árnyékok. Erős fényben egy rendszámot nagyjából 10 méteres távolságból lehet leolvasni, kedvezőbb esetekben ez akár 15 méter is lehet. A lombokon átszűrődő fényt nem szereti, ilyenkor hajlamos szétesni a kép.
Ahhoz képest, hogy a hátsó kamera is Full HD képes, a minősége láthatóan rosszabb és ez nem csak a kijelzőn keresztül érződik. A beállításokban mindkét kamerára az 1080p van beállítva, de a hátsó mégis 720p-ben rögzít.
Az első kamera este is hozza a várható minőséget, viszont a rendszámok láthatósága jelentősen romlik. A felvétel egy pontján egy olyan jármű előtt megyek, aminek rendszáma lejjebb van és fényszóróim rá világítanak, így az kiolvashatatlan, közelről is. Viszont később a Skoda rendszáma közelről ugyan, le tisztán látható. A hátsó kamerának a képminősége itt is rosszabb, viszont a mögöttünk haladó autók rendszáma így is kiolvasható.
Összességében a Lamax S9 képminősége teljesen átlagos kategóriájában, vannak helyzetek, amik megizzasztják a kamerát, de célnak teljesen megfelel.
Kacam alkalmazása nagyon egyszerű interfaceszel rendelkezik, de egyértelmű, könnyen kezelhető. Ha rácsatlakozunk a kamerára mobilunkkal, akkor a benne levő felvételeket letölthetjük, de élő képet is nézhetünk rajta keresztül ebben az esetben. Egy ötperces felvétel letöltése nagyjából 2 percet vesz igénybe.
Viszont ha egyszer személyre szabtuk a beállításait, utána használata már nem kötelező, nélküle is minden működik. De ha nagyon ódzkodunk az alkalmazásoktól, akkor magán az eszközön is elérünk mindent.
Valamit valamiért
A Lamax S9 Dual 85 ezer forintos ára egyszerre elfogadható és nem. Elfogadható, hiszen két kameráról van szó, amihez kapunk extrákat és hasznos kiegészítő funkciókat bőségesen. Viszont ez az ár nem validálja a nem jó minőségű Full HD felvételt és azt a pár zavaró tényezőt, amit a mindennapi közlekedésben magával hoz. De ha egy extrás, visszapillantóba integrált dashcam az álmunk és szeretjük gyakran törölgetni a tükröt, akkor remek választás.
Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!