Tévhit: autót csak magánszemélytől
Használt autót csakis magánszemélytől vegyetek, hisz a galád nepperek átvágnak, becsapnak, kisemmiznek - legalábbis néhányaknak ez jött le az eddigi írásaimból. Sajnos ki kell ábrándítanom ezen olvasókat, nem így van. De mivel a használt autókat leginkább az autókereskedésekben árulják, nem tudjuk a hulladékok miatt a pékeket vagy a virágkötőket basztatni.
Persze a kereskedők sokszor a magánszemélyek által beadott járműveket árulják. Azokat, amelyek karbantartást nem láttak, csak igyekeztek őket a következő sarokig életben tartani. Lehet, hogy társadalmunk lenyomata köszön itt vissza? Az igénytelenség, netán a pénztelenség? Döntse el mindenki vérmérséklete, hitvallása szerint.
Az senkit nem érdekelne, hogy megérkeztem a kereskedésbe egy kellemes nyári délutánon, a madarak csiviteltek, miközben az értékesítő a kezembe nyomta az átvizsgálandó autó kulcsát. Tied a pálya, szólj, ha szükséged van valamire - mondja, majd dolgára siet. Nézzük. A rétegvastagság mérés két fújt elemet jelez (250–350 mikron), a szélvédőt cserélték, a gumik még egy szezont elbírnak. Első féktárcsa és betét lassan cserés, EGR szelepet tisztítani kéne. Mind-mind karbantartás, komoly hiba egy szál se. Egy nyolcéves autónál ez elfogadható. Az ügyfelem is tudja, hogy az eredeti ár töredékéért használt autót, használt alkatrészekkel fog vásárolni. Az ár minimálisan alkuképes, mindenki elégedett. Win-win.
Napi szinten történnek velem (és elmondások alapján más állapotfelmérő kollégákkal is) hasonló esetek. Rengeteg olyan kereskedés van Budapesten és Pest megyében is, ahol hasonlóképpen fogadnak. Sokszor a próbaútra sem jön velünk a kereskedő, jól ismernek már, vihetem egyedül az autót. Ezeken a helyeken szolgáltatnak, kiszolgálnak, minőségi ügyfélkezelés zajlik. És igen, ehhez hozzátartozik az is, miként fogadják a magamfajtát, hiszen az ügyfél megbízásából sertepertélek az autó körül, őt képviselem.
Sőt, ezekben a kereskedésekben is előfordul, hogy találunk valami hibát az autón. Egy olajfolyás, amit nem vettek észre, egy ezidáig rejtve maradt hibakód, egy lassan eltömődő részecskeszűrő. A különbség csak az, hogy itt beállnak a sztori mögé, hajlandóak ésszerű kompromisszumra. És akkor térjünk is rá a magánszemély eladókra. Akiknek sokszor fogalmuk sincs róla, milyen műszaki állapotban van az autó, amit árulnak. Íme, a legjobb példák erre a teljesség igénye nélkül.
A magabiztos
Honda Jazz CVT váltóval. Nem túl bonyolult szerkezet, ha megkapja az autó és a váltó a minimálisan elvárható törődést, akkor nagy baj nem lehet. Odaérünk ügyfelemmel az autóhoz, az eladó készségesen közli, hogy kiváló állapotban van a járgány, szerencsére hat éve nem látta szerelő (egy olajcsere azért volt menet közben – az is DIY). Ezt azért emésztjük egy ideig.
Ez már a megbízómnak sem igazán tetszik, engem a sírás kerülget. Nem is érti az eladó, hogy minek ide átvizsgálás, olvasta a neten, hogy milyen jó ez a típus. Nos, az állapotfelmérés során kiderül, hogy az EGR rottyon van és az indítókuplung hibás. Ezt minden elindulásnál - nem is annyira diszkrét - rezgéssel/remegéssel jelzi az autó. Ez ilyen, mióta megvettük – közli az eladó –, azt hittem ez a normális... Továbbá egy gyertyacsere is indokolt lenne, valamint egy szelephézag-ellenőrzés sem ártana. Itt kicsit már azért feszült: nem új az autó, mit várunk? Mondjuk azt, hogy az egyik legdrágábban hirdetett Jazzre kezdésként ne félmilliót kelljen ráborítani.
Bulis csajok
Városi terepjáró, divatos SUV. Hibátlan, jól karbantartott – derül ki a hirdetésből. Csinos hölgyek, aranyos, karon ülő kutyusokkal, épp kijöttek kicsit levegőzni a táskájukból, mármint a kutyák. Az, hogy az autó olyan mocskos belülről, hogy visszasírom a honvédségi vegyvédelmi felszerelést, mielőtt beülnék, csak egy dolog. A motor olajban fürdik, alapjárat enyhén hullámzik. Folyadékszintek: minden a minimumon, valami alatta. A hátsó futómű felől éktelen nyiszogás, kopogás hallatszik menet közben. Kérdésemre a válasz: az baj? Különben is, ők nem hallották, mindig hangosan megy a zene..Jól karbantartott. Aha. Az eladó hölgyek, talán. Mindenesetre magukra tuti többet költöttek, mint az autóra.
Az anyataxi
Nissan Micra, pedáns hölgy tulajdonos. Minden egyes parkolási sérülésre ragasztott egy matricát. Volt rajta 6-8 darab. A gumik pedig... én próbaútra sem voltam hajlandó elmenni azokkal a kirepedezett szarokkal. Elöl három éves gumik, hátul tizenhárom. Az oldalfalából centis darabok hiányoznak. Ő ezzel az autóval a gyerekeket hordta iskolába. Kértem, ne tegye, mert életveszélyes. Vérig sértődik. Nem vettük meg. Nem a gumik miatt.
Az informatikus
Suzuki Swift- a mindent (is) kibíró. És tényleg. Olaj és víz nélkül is vígan üzemel. Gondolom már nem sokáig. A fiatalember eladó szerint csak tankolni kell bele. Így is tesz. Az autó alja olyan szinten szétrohadva, hogy szitának se lenne jó. Most vizsgázott – vigyorog –, egy haverja segített. Egy ötvenest fizetett, és meg is volt a műszaki. Marhára nem érti, hogy ezzel a fostalicskával már nem csak a saját életét kockáztatja, hanem a közlekedés többi résztvevőjét is. Ő is megsértődik.
A családi autó
Avagy a Toyota, aminek lebombázták a hátulját? Az eladó szerint kiváló állapotú. Talán két elem nem volt fújva rajta. És nem 2-300 mikronok, hanem 6-800, nem ritkán ezer felett. A C oszlopon szintén 600 mikronokat mérek, fenéklemez gyűrött és a javítás után belülről rohad az autó. A hegesztések mentén tenyérnyi rozsdafoltok. Olyan helyeken, ahol fontos szerepe lenne a szilárdságnak. Biztos gyári technológiás javítást látunk... persze a tulaj szerint semmi baja nincs az autónak. Nála is maradt.
Sajnos az autóvásárlás Szent Grálját most sem sikerült megtalálnunk. Bárkitől lehet vásárolni, legyen az kereskedő vagy magánszemély. A lényeg, hogy jól nézd/nézesd meg, mit veszel.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.