Ha tudnád, hányan tuningolnak...
A köztudatban az autótuning a „nagy felni, nagy zene, nagy kipufogó” hármasságként ágyazódott be. Pedig a tuning sokkal több, és sokkal kevesebb is lehet. Tisztán a tuning szóból kell kiindulnunk az első szintű megértéshez: hangolást jelent. Ebből eredően bármilyen apró módosítást végzünk az autónkon, személyre szabjuk, magunkra hangoljuk, az már nyugodt szívvel nevezhető tuningnak.
Így aki az autószalonban megrendeli a dekorkészletet az autójához, már belépet a halmazba, mint az a fiatal srác is, aki az öreg kocsiján feketéről színesre fest alkatrészeket – mert a csórók tuningja alapvetően a festék. És a tuning ennél jóval több is lehet, az adott autó képességeinek az összehangolt, tudatos fejlesztése. De mindkettő mögött az igény ugyanaz: az eredetit úgy módosítani, hogy jobban megfeleljen a tulajdonosnak, akár önkifejezésként, akár mert jobbat szeretne autózni.
Bár már a motorizálódó Európában az ötvenes években elindult a népnek szánt, szélesebb körben elérhető autótuning – gondoljuk csak Kamei hókotrójára a Bogarakra, vagy Oettinger motortuningjaira -, igazán a tuning felívelő virágkora a nyolcvanas évek volt. Ekkorra már kialakult a tagozódás is, meglettek azok az alapok, amik máig azonosíthatók. Nagyjából el is különültek a tuning vállfajok szerint a gyártó cégek: futómű, motor, karosszéria, utastér, autóhifi. Mindnek lett specialistája.
Dízel lett az Oettinger bogár
Elkészült a motor, a próbaállványon beindítottam, majd beállítottam, szinkronizáltam a karburátorokat, beállítottam a gyújtást ismételten, majd a szelephézagokat is.

Ne feledd május 15-én Parkoló Parádé, és a tuningé a főszerep!
A május 15-ére időzített, idei első Parkoló Parádéra összeválogatunk tíz, általunk érdekesnek gondolt épített autót, amelyeket kiállítunk a pavilon előtti díszkőre. Hogy pontosan miket, az legyen egyelőre titok, pár ismerős autó biztosan lesz, amiről olvashattatok már a Totalcaron. És lesz meglepetés. Senki se értse félre, bár az épített autóké a főszerep, nemcsak azzal lehet jönni, a Parkoló Parádé továbbra is mindenkit szeretettel vár, akár céges Octaviával, akár telepi Ladával, akár Ferrari F40-nel érkezzen. Szóljon ez a szép tavaszi nap az autózásról, az érdekes műszaki megoldásokról, meg főleg az emberekről. Ráadásul már sem maszk, sem oltási igazolás nem kell a részvételhez. Bővebb információkat a Parkoló Parádéról ide kattintva olvashatsz!
Totalcar Parkoló Parádé
V8 és USA tematikával jelentkezik a Parkoló Parádé, de gyertek, gyertek, nyugodtan, bármivel!
Ha visszaemlékezünk, a dicső hetvenes-nyolcvanas években olyan tuningcégek nőttek fel, amelyeket utána autómárkák vásároltak meg: Abarth, Cosworth, AMG, hogy csak néhányat említsünk. Igazán ekkoriban már a tuningirányzatok is kialakulóban voltak, hiszen már tudható volt, kitől kaphat az ember látványtuningot és kitől gépésztuningot. A kilencvenes években még jobban felszaporodtak a tuningcégek, és még több- és több stílus alakulhatott ki.

A tuning Magyarországon is jelen volt, már a szoci-autós időszakban is, hiszen volt kitől tanulni, láttuk a nyugati újságokat és a nyugatról érkezett nyaralók autóit. Másrészt a honi autóparkot szűk tucatnyi autótípus adta: érthető, ha felbukkant az elkülönülés vágya, és sokan igyekeztek valamit tenni az autójukkal. Az ilyen irányú vágyakat itthon a tulajdonosi ügyesség mellett a kisipar támogatta, például a Kesjár és a Polux spoiler a műanyag idomokkal, a Koppány a kipufogóival, Kárászy a keményített gátlókkal. És ment a variálás a szoci autótípusok között, így kerülhetett a Ladákba kispolszki kormány, a csomagtérfedelükre Dacia 1310 TX gumispoiler, az ezerkettes hátsólámpák helyett a kései Zaporozsecek hátsó lámpája, vagy éppen Ikarus 200-as lámpatestek. Mindegy, csak dögösebb legyen, és ne gyári.

A rendszerváltás után áramlottak be a nyugati kocsik és autós holmik. Ez szinte Kánaán volt a korábbi évekhez képest, legalábbis autóbuzi szempontból. Mégis, a németek világához hasonló tuningélet nálunk nem tudott kialakulni, aminek elsősorban a gazdasági-anyagi dolgokat hozhatjuk fel okként. Társadalomarányosan a németek sokkal szélesebb köre tarthat hobbiból autót, vagy cserélheti sűrűn a kocsiját, és szánhat tuningcuccokra. Bizony, ahol az orvos felírhatja a Recaro ülést, ha gerincpanaszos a páciens...

A legközelebb a kétezres években jutottunk a mintát adó németekhez – jöttek a tuningtalálkozók, felszaporodtak a tuningholmikat kináló boltok és műhelyek, sőt olyan egyedi átépítők léptek a porondra, akik élvonalbeli gépeket készítettek, és hogy ez így volt-van, azt bizonyítják a nemzetközi találkozókról elhozott trófeák. Aztán jött 2008, és jól seggbe rúgta ezt a világot.

Az addig megvásárolt kocsik elkezdtek rászáradni a tulajdonosaikra, a megunt autó már nem izgalmas, nem vesznek rá tuningcuccot, de hát az ilyen úri huncutságra költhető összegek is jelentősen megcsappantak. A válság nevű gazdasági akció előtt egy pörgős tuningbolt egy hónap alatt kiárult egy konténernyi cuccot, lámpákat, kipufogókat, spoilereket, utána fél év alatt sem ment el. Be is zárt a java.

Ennek megfelelően a nagyon megépített autókat váltották az egyszerűbb megoldások. Ültesd porig, dobj fel egy matricabombát, aztán hajrá. Ha ügyes vagy, akkor szert tehetsz egy jó felnire, és máris kész a vonulós autó. De alapvetően ezzel sincs semmi baj, mert a tuning lényege, hogy aki teszi, az érezze utána jól magát a kreálmányában. Ha pedig ügyesen teszi, akkor jönni fog az elismerés, ha kevésbé ügyesen, akkor a cikizés.

És most jöhet a színvallás, mert valami irányt csak kell mutatni. Ember, bármit teszel az autóddal, az legyen jó és profi. Ragaszd fel egyenesen a matricát és mosd le előtte a felületet. Ha nagy féket akarsz, gondold végig, vagy beszéld meg ügyesekkel, hogy mikor jó, és milyen a jó. És ha tetszik egy stílus, akkor nem szégyen kérdezni a többiektől, hogy mitől lesz a kocsid cool, mert egy kis hiba is elég, hogy bojlerként végezze.

És a legalapvetőbb tanács: mielőtt bármire is pénzt, gondold át, hogy nem kéne-e inkább arra költeni, hogy az autó jó karban legyen! És utána nekilendülni. Minek a csiptuning, ha kiesik a futómű, és minek a nagyfelni, ha a vezérlés cseréért kiált?
Köszönjük, hogy idén ennyire eljöttetek a Parkoló Parádéra!
2025-ben újra találkozunk!
Ilyen volt a Parkoló Parádé
- Vannak még tartalékok a V8-ban?
- Alkalomhoz illő előadással készülünk az idei utolsó, nyárzáró 44. Parkoló Parádéra, amit a V8 jegyében tartunk!
- Amikor az amerikai autók szeretetéből kinő egy háromnapos fesztivál a strandon
- Napsütés, strand, buli, koncertek és mindenfelé hatalmas V8-as motorok. Ilyen egy American Motors on the Beach fesztivál.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
