Még pont érzem egy kicsit az ajkaimra ült füstszagot, csak az a baj, hogy nem az enyémet. A tiédet, meg a reggeli felemásra sikerült fogmosási kísérleted eredményét. Ez történik akkor, amikor loholva még slukkolsz egy utolsót, mielőtt fellépsz a villamosra, és az egészet a pofámba ereszted. Meg sem kérdezem, hova dekkeltél, mert arra rohanás közben nyilvánvalóan nem volt időd, csak savanyú képpel tudomásul veszem, mert reggel hét előtt konfrontálódni egy idegennel közel olyan gyomorforgató gondolat, mint amit az imént a csőre töltött villamosra eresztettél. Köszi, miattad támad fel bennem időnként a vágy, hogy reggel inkább szálkásra kuplungoljam a vádlim a rakparton. Ideális döntés nincsen, és ezzel szembesül minden agglomeráció lakó. Azaz van: motor. De a hajnali mínuszokkal a BKV-t és az autót kell mérlegre tenni. Nekem is, és el akarom mondani, hogy minden rémképe ellenére előbbitől sem kell félni.
Tudom, neked is megvan a magad horrortörténete, már ami a budapesti tömegközlekedést illeti. A szagok, a fények, vagy csak az, ahogy recsegő hangon rád parancsolnak a Fővám téren, hogy már senki ne szálljon fel, és ettől egy kicsit még akkor is kisebbnek érzed magad, ha nem neked szólt. A rendőrkék egyenruhában buszra masírozó rendfenntartók, természetesen usánkában, mert az tiszteletet parancsol. Még megmozgatja a régi reflexeket, hogy jobb, ha tekinteteddel is azt sugárzod, problémamentes állampolgár vagy. Na, és a kihangosítva telefonáló megvan? Meg az a fura fazon, aki a kulcsát a zsebében úgy csörgeti, mintha egészen mást csinálna? És ahogy nézed a Közvágóhídon a távolodó HÉV-et, mert az indulás szent, a csatlakozó járatot megvárni meg pont nem?

És az megvan, hogy ez mind többnyire nem igaz? Megtörténni megtörténnek, de ezek akkor is esetek, napok, hangulatok és nem volumenek. Olyan anomáliák, amik megzavarják a komfortérzetet, és ezért jobban beleégnek az emlékeinkbe. Én is arra emlékszem vissza, ahogy tegnap este távolodott a HÉV, és nem arra, hogy előtte hány munkanapon keresztül ment ez simán, és a feleségemnek sem azt fogom este elmesélni, hogy ma is mennyien nem fújták a pofámba a füstöt.
Egyszerűen csak így működik az ember, így épült be az ezer évek alatt. Negatív irányú elfogultságnak hívjuk, és azt szolgálja, hogy a lehető legintenzívebben tanuljunk a hibáinkból, legyen csak meg egy életre, és meséljük el mindenkinek, hogy nem ébresztjük fel brahiból az alvó oroszlánt. Ezért mar nagyobbat a kritika, és megy át lassabban a dicséret. Ettől nehéz magabiztosan csajozni, és ezért nem veszek olyan márkájú autót, amilyennel egyszer már megszívtam - akkor sem, ha nem a típus, hanem a példány volt rossz. És ezért várom azt, hogy legközelebb autóval jöjjek be dolgozni, akkor is, ha sokszor annyit költök rá, akkor is, ha semmivel sem kisebb szívás a Szerémi úton a harmadik zöldről is éppen lecsúszni. Aztán valahogy mégsem.
Apropó anyagiak, térjünk csak erre vissza egy picit! A Holtankoljak szerint ma éppen 643,5 forint egy liter 95-ös. Ha a családi kombi jóindulatú vegyes átlagát vesszük, akkor kell úgy 94,5 liter benzin, hogy decemberben leküzdjem azt a napi 30 kilométer oda, majd visszát minden munkanapon. Az most éppen 60.810 forintba kerül. És akkor nem romlott el az autó (amúgy éppen de, de ez csak fun fact), nem költöttem karbantartásra, nem cseréltem gumit, nem fizettem biztosítást, nem parkoltam, nem álltam szükségtelenül a dugóban, és a végére engedjetek meg tisztelettel egy fájdalmas coming outot: nem vettem egy liter olajat sem, amennyit amúgy kb. 1000-1500 kilométer alatt bezabál a német műszer. Mi áll ezzel szemben? 9.500 forint egy BKV-bérlet, mellé pedig 11.900-ért egy 15 kilométeres kiegészítő. Nem kell túlírni a matekot, ugye? Egy ilyen különbség realizálásáért már nem ördögtől való gondolat munkahelyet váltani.

Ez a gondolat józanított ki engem is, amikor végiggondoltam hogyan fogok járni az új munkahelyemre, pedig azt, hogy négy év kihagyás után mennyi ellenséges prekoncepcióm volt a tömegközlekedéssel szemben, talán jól érzékelteti, hogy ezt a publit eredetileg egy szarkasztikus szenvedéstörténetnek szántam. Olyanokat akartam írni, hogy a régi járművek iránti lelkesedésem nap mint nap kielégíthetem az egykori Kelet-Németországból szalajtott MX és MXA szerelvényeken zötyögve, mert az majd nagyon haha lesz. Csakhogy a valóság az, hogy nem is olyan rosszak a tapasztalataim. Persze minden fáj, ami muszáj. De be kell látnom, a menetidő csak akkor lenne drasztikusan kevesebb autóval, ha nem csúcsidőben igyekeznék egy budai irodistatárolóba. És a kosz? Na igen, ahol emberek vannak, ott mocsok is lesz, és nem mondanám, hogy nem fogott el az akut undor, amikor az előttem utazó tisztelt polgár otthagyta a nyitott sörösüveget az egyetlen szabad ülőhelyen. És tömeg is van. Meg hideg. És tudod mit? Kibírható. Nem a BKV a gyenge láncszem, hanem a hozzám hasonló tömegek, a wannabe apukák tízezrei, akik csillogó tekintettel töltötték túl az agglomerációt a romantizált hétvégi fűnyírás (szívás), a közeli természetben kirándulás (persze, egy 40 ezres város közepén) és az utcán cangázó gyerek (dehogy, arra is jár egy csomó autó) ígéretét kergetve.
Tudom, hogy ettől nem fognak komplett melós brigádok buszozni, nem fogják anyukák elhagyni a kicsit távolabbi munkahelyüket, hogy odaérjenek a gyerekért az oviba, és az sem fogja letenni a mindennapi autót, akinek a cég a feneke alá tolja. Ne is! Az autózásnak többnyire van oka, ha más nem, akkor a szerelem - és az nagyon jó ok. És nincs az a józan eszű gondolkodás, aminek a végén az jönne ki, hogy kifejezetten kívánatos lenne, ha hirtelen mindenki elengedné a kormányt. Csak annyit akarok üzenni: a valóságban nem is olyan szörnyű BKV-val utazni.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
