Saab: függetlenedik vagy csődbe megy?
Ma reggel hírül adtuk, hogy már csak egy rövid nyaralásnyi idő van hátra és csődbe megy a Saab.
Szerkesztőségi költőnk, Lowtyo azon nyomban siratóének szövegének írásába kezdett, mások nekrológ forgalmazásába fogtak. Ilyen gyászos hangulatban voltunk a dicső múltú, de ingatag jövőjű márka kapcsán, amikor az alábbi sajtóközlemény landolt hervadozó e-mail fiókunkban a remény ragyogó üstököseként.
Döntsék már el, most csőd lesz vagy bírósági eljárás keretében lefolytatott újjászervezés, és vajon „a bíróság által kijelölt független tanácsadót" véletlenül nem csődbiztosnak hívják?
Kíváncsi leszek, találnak-e intézményi vagy magánbefeketetőket az elkövetkező, igen keménynek ígérkező három hónap alatt, vagy a svéd állam nyúl majd a Saab hóna alá.
Saab: Úton a függetlenség felé
* Svéd bírósági eljárás indul a Saab teljesen önálló üzleti egységgé alakítása érdekében
* Három új modell áll készen a bevezetésre a következő másfél évben
* A Saab célja, hogy erőforrásait visszahelyezze Svédországba
* Finanszírozás keresése a „független új Saab” részére
2009. február 20. A Saab üzleti tevékenységére vonatkozó GM stratégiai felülvizsgálat eredményeképpen a Saab igazgatótanácsa a mai napon bejelentette, hogy független svéd bírósági eljárás keretében kérvényezi a cég újjászervezését, melynek célja, hogy egy teljesen független, fenntartható és befektetést vonzó önálló üzleti egységet hozzon létre.
Az újjászervezés egy olyan svéd jogi folyamat keretében zajlik, melyet a bíróság által kijelölt független tanácsadó vezet szoros együttműködésben a Saab vezetőségével. A folyamat részeként a Saab megfogalmazza javaslatát az újjászervezés módjára, mely tartalmazni fogja a tervezési, mérnöki és gyártási folyamatok Svédországba történő koncentrálását. Az újjászervezési folyamat megindítását követő 3 héten belül ezen javaslatot a hitelezők elé tárják. A bírósági jóváhagyás után az újjászervezési folyamat három hónapig tart és független finanszírozási forrásokat igényel.
„Minden lehetséges opciót megvizsgáltunk és vizsgálunk a Saab finanszírozására és/vagy eladására, és úgy ítéljük meg, hogy egy hivatalos, jogi keretek között zajló újjászervezés a legmegfelelőbb út egy teljesen független, befektetést vonzó üzleti egység megteremtéséhez” – mondta Jan Ake Jonsson, a Saab Automobile AB ügyvezető igazgatója. „A következő másfél év során bemutatásra kész, vadonatúj 9-5, 9-3X és 9-4X modellek kiváló alapot nyújtanak a cég dinamikus növekedéséhez, feltéve hogy megkapjuk a szükséges finanszírozást a műszaki, szerszámozási és bevezetési költségek fedezésére. Az újjászervezési folyamat biztosítja az új termékek bevezetéséhez még szükséges időt és eszközöket, és egyben csökkenti a GM finanszírozási terhét”.
A cég önállósodásához szükséges forrásokat az újjászervezési folyamat alatt kell biztosítanunk, és ehhez mind intézményi, mind magánbefektetőkre számítunk.
A Saab működése a hivatalos újjászervezési folyamat alatt is folytonos marad, melyhez a kormányzat is segítséget nyújt. Az újjászervezés nincs hatással egyéb GM üzletágakra. A folyamat előrehaladtáról folyamatos tájékoztatást nyújtunk.
Máma valahogy rettenetesen pörög a Saab: itt a legújabb sajtóközlemény:
A Saab Automobile úton az önállóság felé
– ”ma új fejezet kezdődik a Saab történetében”
2009. február 20.
20 év külföldi tulajdonlás után a Saab Automobile jövője ismét svéd kezekbe kerül.
A mai napon a vanersborgi Kerületi Bíróság jóváhagyta a Saab képviselői által reggel benyújtott újjászervezési kérelmet.
“Ma új fejezet kezdődik a Saab történetében”, hangsúlyozza Jan Åke Jonsson, a Saab Automobile ügyvezető igazgatója. “Önálló üzleti egységként szervezzük újjá a Saabot. Az előttünk álló út nem lesz könnyű. Az autóipart sújtó válság eddig is sok nehézséget okozott és a közeljövő is sok áldozatot követel, de az előttünk álló nehéz döntések révén lerakjuk az újrakezdés alapjait”.
“A Saab egy nagymúltú, jól csengő márkanév mind Svédországban és a világban. Bizonyítottan hatékonyan termelünk és kiváló új modelljeink vannak fejlesztés alatt. Ezért választottuk ezen utat. A jövő nehéz lesz, de a svéd autóipar és a Saab elközetelett támogatóinak segítségével le fogjuk küzdeni az előttünk álló kihívásokat.”
A megújult Saab Automobile céget egy 3 főből álló csapat fogja irányítani: Guy Lofalk ügyvéd, akit a Kerületi Bíróság jelölt ki tanácsadónak, Jan Ake Jonsson ügyvezető igazgató és a nemzetközileg elismert vállalatirányítási szakértő, Stephen Taylor.
A cég átszervezésének rövidtávú célja a stabilitás biztosítása, mely megteremti a hosszútávú fejlődés alapjait. A Svéd Cégátszervezési Törvény szerint ilyen irányú kérelem csak abban az esetben engedélyezhető, ha az átszervezés célja reálisan megvalósítható. Mai döntésével a Kerületi Bíróság megvalósíthatónak itélte a cég újjászervezését.
“Azt már most kijelenthetem, hogy lenyűgözött a Saab-ban meglévő szakértelem”, mondta Guy Lofalk, “és három kvázi kész kiváló új termékkel nagyon nagy kár lenne, ha nem nem találnánk meg a hosszútávú megoldást”.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
