Gyári vs. utángyártott gázolajszűrő

2009.02.18. 16:03

Kedves Autódoki!

Egy Citroën C3-as 1.4 HDI egyelőre boldog tulajdonosa vagyok, egyúttal ez az első autóm is. Az autóban 5 éves kora ellenére nagyon kevés km van, és a szakszervizben azt ajánlották − tekintettel a hazai gázolaj "minőségére" −, hogy bár a csereperiódusnak csak a fele telt el, az idő múlásával is romlik a szűrő hatékonysága, tehát érdemes volna a gázolajszűrőt kicserélni. Ennek elég jelentős költsége volna. Ugyanakkor körülnéztem az interneten, és számos gyártó (Vasco, Armafilt, Delphi, Laurette stb.) különböző árakon kínál ilyen, utángyártott alkatrészt a gyári szűrő árának feléért, harmadáért. A termékleírások szerint ezek is megfelelnek a gyári szűrő minőségének, követelményeinek.

Kérdésem, hogy mennyire kockázatos az utángyártott alkatrészt beépíteni.

Másik kapcsolódó kérdésem, hogy a főszűrő elé érdemes-e előszűrőt tenni? Ezek néhány száz forintba kerülnek, és állítólag a durvább szennyeződéseket megfogják. Vajon okoznak-e zavart az üzemanyag-ellátásban (pl. mert nem engednek át elég gázolajat, vagy nem elég gyors az átfolyás)?

Tisztelettel:

Ákos

Kedves Ákos!

A gyártók is egy-egy nagyobb szűrőgyártótól vásárolják a szűrőket, amit persze megvizsgálnak, és ha jó minőségű, akkor azzal szerelik az autóikat. A szervizek általában tudják, hogy ki a gyári beszállító, attól vásárolni szűrőt nem kockázatos. Pl. a Laurette, azt hiszem, gyári beszállító, de a Bosch, Hengst ugyanúgy.

Az előszűrő kicsit kétélű fegyver, mert az utólagos előszűrők kis térfogatúak és szennyeződések esetén korlátozzák az átfolyást. Némely modell esetében a gyár is szerel be előszűrőt, ezek általában speciális piacokra készülnek, de ezek a szűrők más jellegűek, mint a kiskereskedelmi forgalomban általánosan kapható gázolaj-előszűrők. Én ezek beépítését nem javaslom.

Üdvözlettel:

Autódoki