Mikor időszerű a hosszbordás szíj cseréje?
Üdvözlöm!
Dacia Sandero 2.5 éves szgk.-val rendelkezem, és 60000 km-et hajtottam bele. A kérdésem csak annyi lenne, hogy megérett-e a hosszbordás szíj cseréje?
Egy szerelő ránézett, de azt mondta még felesleges. Tanácstalan vagyok ez ügyben, ezért fordultam önökhöz. Előre is köszönöm válaszukat, minden jót. (a vezérlés és vízpumpa most lett cserélve, csak a hosszbordás szíjak maradtak a régiek! )
M.A.
Kedves M.A.!
A gyártó nem mindig ad meg csereciklust a hosszbordásszíj cseréjére, az éves karbantartások alkalmával a szervizes kollégák felelőssége eldönteni, hogy az adott szíj alkalmas-e még egy szervizciklus teljesítésére. Mivel a mai autók szíjhajtása a legtöbb esetben automata szíjfeszítéssel, szabadonfutós generátorral, kéttömegű szíjtárcsával ellátott, valamint erősen védve van a környezeti behatásoktól - pl. felfröccsenő víz, rágcsálók, stb. - az élettartamuk is meghosszabbodott annak ellenére, hogy számottevően nagyobb terhelésnek vannak kitéve, mint a harminc évvel ezelőtti Kadettben volt az egyetlen generátort meghajtó szíj.
A hosszbordás szíj elhasználódása egyrészt a felületein látható repedések alapján mérhető fel, de a feliratok eltűnése, a kifényesedés, vagy a bordák kopása miatti csökkent felületen való tapadás is okozhat problémát és kockázatot.
Az éves felülvizsgálat tehát alapvető fontossággal bír ebben az esetben is, de általánosságban a 40-60 ezer kilométer könnyen teljesíthető egy szíjjal, sőt: nem ritka, hogy egy autó akár egy vezérlésnyit is elfut egy hosszbordás szíjjal. Ha az autó hosszú út előtt áll - pl. nyaralás - érdemes felülvizsgálni a szíjak állapotát is, mert az autópályán végzett autómentős akció sokkal többe fáj, mint egy sima szíjcsere a kedvenc szervizében.
Remélem segíthettem!
Gulyás Márk - www.deltamark.hu