Fura hangok az Astrából
Szia.
Opel Astra J 1.4 ecoflex tulajdonos vagyok, nem rég vásároltam. Az autó motorteréből alapjáraton fura hangra lettem figyelmes, az utastérben is tisztán hallani. Elmentem vele szerelőhöz és azt mondta, a klímakompresszor hibás, de nyugodtan használjam amíg tönkre nem megy. Ha a klíma be van kapcsolva, nem hallani vagy nem észrevehető, de amint kikapcsolom, visszajön a hang. Hogy lehetne megtudni, hogy valóban klíma kompresszor a hibás és csak a cseréje segít?
Ferenc
Kedves Ferenc!
A kompresszorok hibáival azért érdemes foglalkozni, mert ha a hűtőközeggel érintkező része megy tönkre, az egész rendszert megszennyezheti úgy, hogy csak hatalmas járulékos költséggel szüntethető meg a probléma. Például, ha egy dugattyú, vagy szelep szakadna szét, a kis fémforgácsok grafit színű szennyeződései a legkisebb furatokba, az elpárologtatóba, az expanziós szelepbe jutva egyrészt a működést lehetetlenítik el, másrészt majd az új kompresszorba visszajutva újabb mechanikai meghibásodást okozhatnak. Az ilyen esetek garanciája nem nagyon érvényesíthető, a rendszer átmosására vannak technológiák, de senki sem lát bele az összes zeg-zugba, ahol egy-egy kis darab szennyeződés a megfelelő pillanatra vár. Egy új kompresszor beszerelése ezért jár mindig kötelező kondenzátor (klímahűtő), szárítószűrő (sokszor egy egységet képez az előbbivel) és expanziós szelep cserével. Ezek elsunnyogása ismét a garancia azonnali megvonását jelenti (nemcsak a szerviz, hanem a gyártó/forgalmazó által is). A lehűtött utastér tehát nem olcsó móka.
A nevezett típusban már a fixen hajtott, belső szabályozószelepes kompresszorok vannak általában, a régebbi kompresszorok tipikus kuplung-meghibásodásai így nem aktuálisak: ott a folyamatosan forgó szíjtárcsa-csapágy mindig aktuális probléma volt. A szabályozószelep használatával a kompresszor belseje állandóan forog, de az általa végzett munka szabályozható. Ennek a megoldásnak is vannak előnyei és hátrányai is.
A működési nyomásviszonyok megfigyelése után a szem és a fül jut elsődleges szerephez a vizsgálat folyamán, egy fonendoszkóp is hatalmas segítség lehet. A kompresszor működés közben és lekapcsolt klímával is megfigyelendő, de ezután a szíjhajtás megbontása és a többi komponens vizsgálata sem maradhat el, sok esetben itt keresendő a rezonancia és egyéb hang forrása.
A kompresszorok javítása sajnos egyre több nehézségbe ütközik, a gyártók általában egy cikkszámon kezelik az egészet. Utángyártottként sok esetben kapható a szabályozószelep, illetve néha egyéb belső alkatrészek is, de egyre kevesebb a javítási lehetőség, így a kockázatos bontott, de leginkább a gyári felújított megoldás marad, ha tényleg a kompresszor hibája válik bizonyossá a vizsgálatok végén.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu