Mehet az AGM akksi a sima helyére?
Tisztelt Autódoktor!
Egy Chrysler 300C-t használok (5.7l), amiben jelenleg egy 92Ah-s akkumulátor van. Megfigyelés alatt van, mert lehet, hogy a végét járja. Az autót a lehető legrosszabb módon használom, napi kétszer 5 km.
Korábban nap közben is szaladgáltam párszáz métereket, de ezt most nem erőltetem, mert a napi két indítással is öt nap alatt 0,3V-ot csökken a feszültség. És még nincs hideg.
Amennyiben új akkumulátort vennék, egy hagyományos 100Ah-s akku helyett, nem járnék jobban esetleg egy AGM akkuval? Ugyanazzal a generátorral jobban venné a töltést, esetleg jobban viselné a sűrűbb indítást?
Zoltán
Kedves Zoltán!
Alapvetően akár jó ötlet is lehetne a masszívabb kialakítású AGM/EFB akkumulátor beépítése, de attól tartok nem tartana sokáig az öröme.
A Start-Stopos autók komoly akkumulátor-felügyelettel rendelkeznek (Battery Management), amire nem csupán az autó leállítása során van szükség a motor automata újraindíthatósága szempontjából, hanem akkor is, amikor a jármű éppen tempomatos százharminccal suhan az autópályán egyirányban, több órán keresztül.
Az AGM nagyon háklis például a túltöltésre, és az aktív felügyelet hiányában az előnyök idővel hátránnyá változnának. Nem beszélve az eleve magasabb bekerülési költségről. Ha a nagy vas garázsban/zárt kertben tölti az estéit, a városi üzem miatti elégtelen töltöttségi szintet egy profi, csepptöltésre is alkalmas hálózati töltővel fel lehet húzni normál szintre időnként, ha az új, normál akkumulátor beépítésre kerül.
A régi, öreg telep valószínűleg az első vacogós reggel eltávozik az akkumulátorok Nirvánájába, ahol valószínűleg maga Alessandro Volta helyezi majd fel a napelemes öröktöltő csipeszeit a megkopott sarukra.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu