Start-stop és a hagyományos akku - lesz ebből baj?
Tisztelt Autódoktor!
Van egy 2015 decemberi Skoda Octavia 1.4 tsi-m. 1 hónapja jutottam hozzá és nagyon meg vagyok elégedve vele. Nekem előtte nem volt start-stoppal ellátott kocsim így sokat utána olvastam. Ezért úgy használom, hogy amíg nem üzemmeleg a motor kikapcsolom és utána is csak akkor kapcsolom vissza ha sokat megyek városban és tudom, hogy az adott útvonalon pirosnál legalább 20-30 s-ot állunk. Így kell a start-stop rendszeres autókat használni? Van valami más tanácsa?
Megnéztem az akkumulátorát és már nem gyári akku van benne, hanem egy 4 betűs magyar cég akkuja. Ennél a cégnél viszont nem találtam start-stop akkumulátort, így az is lehet, hogy ami most a kocsiban van az nem ilyen! Mennyire okozhat ez gondot?
Semmi jele, hogy az akku nem működne megfelelően, de lehet-e ez probléma. Az Octaviában van lehetőség az akku 100%-os állapotának kijelzésre. Ebben az autóban azonban amikor erre a menüpontra lépek nem ír ki értéket (SOC --%)! Ennek mi lehet az oka?
Gergő
Kedves Gergő!
Ha nem található AGM (Absorbent Glass Mat) vagy EFB (Enhanced Flooded Battery) felirat az ön által megnevezett akkumulátoron, sajnos hosszútávon nem fogja kiszolgálni az autó működését, főleg akkor nem, ha a start-stop rendszert is rendszeresen használja. Számos cikk és leírás született e témában, ez a nyúlfarknyi hely nem elegendő a hosszas magyarázatra, de az autó SOC (State Of Charge) kijelzője is azt mutatja, hogy a rendszer nem kezeli megfelelően az akkumulátort.
A hagyományos szerkezetű savas akkumulátorok nem szeretik a sűrű és gyors ciklusú merítést-feltöltést és a start-stopos autó töltési rendszere sem tud mit kezdeni a felemás helyzettel. Ilyenkor leggyakrabban az fordul elő, hogy a start-stop rendszer nem aktiválódik, vagy akár az is, hogy az automatán leállított motor nem képes újraindulni. Az akkumulátort kezelő egység egyszerűen nem érti a neki beprogramozott sémáktól eltérő szituációt.
Ha most működik is az autója minden funkciója, nagy eséllyel ez néhány hónapon belül változni fog. Egy AGM akkumulátor legalább 4-6 évet (vagy többet) ki kell bírjon hibamentesen a neki szánt autóba beszerelve, de egy normál kivitelű akksi valószínűleg 1-2 év után tönkre fog menni. Ez utóbbit tapasztalatainkkal is alá tudjuk támasztani. (számos behozott autóból tűnik el az AGM mire az új tulajhoz kerül. Vagy azért, mert a kereskedő telepén pont egy másik autóba kellett, vagy mert a tönkrement eredeti pótlására nem akart az eladó 60-70 ezer forintot szánni.)
A hibátlanul működő start-stop rendszer általában nem állítja le a motort addig, amíg az nem érte el üzemi hőfokát - ez csak egy a legalább harminc kritérium közül, amely a vezérlőegységben tárolásra került - ezért nem szükséges kézzel kapcsolhatnia. A dugóban ácsorgós, néhány másodpercenként arrébb gurulós üzemmódban percenként akár többször újrainduló motor esetében valóban tehet az indítómotor és a mechanika fáradása ellen azzal, hogy kikapcsolja a rendszert. Kissé faramuci a dolog, hiszen pont erre fejlesztették ki a start-stopot, azonban az autógyárak nem húsz évre terveznek indítómotorokat, de már autókat sem.
Néhány autógyár (pl. Mazda) nagyon ügyesen kicselezi az indítómotor extrém igénybevételét azzal, hogy a motor pontosan dedikált pozícióban való leállítása után egy jól irányzott szikrával újra tudja éleszteni az erőforrást. Ezek a megoldások igazi műszaki csemegék, szerencsére egyre több gyártó folyamodik hasonló finomságokhoz.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential
A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
Az eredmény egészen szórakoztató lett.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Közélet
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei
A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.
- Hírek
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.
- Szerelem
Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)
Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.
- Hírek
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
- Hírek
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
A cél a balesetek megelőzése.
- Hírek
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
Több okból is jól jönne ez a gyártónak.
- Hírek
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.
- Hírek
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.
- Hírek
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.
- Közélet
Több százezres árajánlatot adott a márkaszerviz egy hibátlan alkatrészre? – Segítség, átvertek!
Olvasónk vásárolt egy dízel Volvót és már az egyik első szervizelés alkalmával több százezres hibát találtak az autóban.
- Hírek
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.
