Ütközéskor nem nyílt ki a légzsák
Tisztelt Cím!
Segítséget szeretnék kérni. 2023.01.13 Tatabánya-Budapest közt volt egy autóbalesetem. Belerohantam egy autóba, de egyik légzsákom se nyílt ki. Ennek mi lehet az oka? Hogyan lehetne ellenőrizni a rendszert? Akitől vásároltam az autót (autókereskedő), levelemre nem válaszolt.
János
Kedves János!
A bekövetkezett baleset mértékéről nincs információm, azt tudni kell, hogy kisebb koccanásokkor a légzsák rendszerei nem lépnek működésbe, itt a "kisebb" szó erősen relatív, a vezérlőegység elsősorban lassulást mér, az emberi érzékelés nem feltétlenül összeegyeztethető a mérhető értékekkel. A levelében írt "belerohantam" szó azonban nem kis koccanást jelez, a probléma aktualitása reális.
A légzsák rendszerszintű ellenőrzése kizárólag célműszerrel lehetséges, azonban a járműben elhelyezett ütközés/lassulás/nyomásmérők ellenőrzése az áramköri épségük vizsgálatán túl nem lehetséges. Ha nincs szó a rendszer manipulációjáról (régi trükk volt a hibajelző lámpa lekapcsolása), akkor előfordulhat, hogy a frontális ütközés/lassulás érzékelője nem működik megfelelően. Az ajtókban levő szenzorok oldalütközés esetén kapnak szerepet, a frontális ütközést általában a vezérlőegységben elhelyezett szenzor detektálja, melyet esetleg egy, az autó elején elhelyezett érzékelő egészíthet ki. Alvázszám nélkül pontos egyéb lokációt nem tudok megadni.
Ha egyedül ült a járműben a baleset bekövetkeztekor, akkor elvi síkon csak az ön oldalán levő kormánylégzsák és övfeszítő lépett volna működésbe, a jobb első zsák nem aktiválódik. Az oldal/fejlégzsákok működésének szükségessége sem valószínű, de mindent a légzsák vezérlőegysége irányít a bejövő jelek alapján. Szó lehet sima vezérlőegység hibáról is, de az autó múltját nem ismerve akár az is lehetséges, hogy egy korábbi beavatkozás miatt üzemképtelen a rendszer. Láttunk már olyat, hogy a légzsák vezérlője nem volt rendesen rögzítve a tartójában, és olyan is előfordult az évek alatt, hogy egy nem megfelelő, bontott vezérlő került beépítésre a járműbe, így a benne levő konfiguráció nem stimmelt az autóhoz.
Nyilván nagyon kellemetlen, ha az autó egyik biztonsági védvonala nem látta el feladatát, de hasonlóan veszélyes az a szituáció is, amikor például a kulccsal kikapcsolt jobb első légzsák a tiltás ellenére kinyílik. Éppen ezért soha ne helyezzenek a menetiránynak háttal beépíthető (a légzsák működési zónájában levő) gyermekülést a jobb első ülésre akkor sem, ha a jobb első légzsák kikapcsolható, vagy az autó ülésfoglaltság-jelzője üresnek titulálja a helyet.
Ha az autóval kapcsolatosan felmerül a manipuláció esélye és fel kíván lépni az eladóval szemben - nem lesz könnyű dolga a bizonyíthatóság miatt - érdemes egy VW szakszerviz vizsgálatát kérni az ügyben a gyári műszerek "mindenhatósága" és a jegyzőkönyvön levő gyári VW logó miatt is.
Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu