Ütközéskor nem nyílt ki a légzsák
Tisztelt Cím!
Segítséget szeretnék kérni. 2023.01.13 Tatabánya-Budapest közt volt egy autóbalesetem. Belerohantam egy autóba, de egyik légzsákom se nyílt ki. Ennek mi lehet az oka? Hogyan lehetne ellenőrizni a rendszert? Akitől vásároltam az autót (autókereskedő), levelemre nem válaszolt.
János
Kedves János!
A bekövetkezett baleset mértékéről nincs információm, azt tudni kell, hogy kisebb koccanásokkor a légzsák rendszerei nem lépnek működésbe, itt a "kisebb" szó erősen relatív, a vezérlőegység elsősorban lassulást mér, az emberi érzékelés nem feltétlenül összeegyeztethető a mérhető értékekkel. A levelében írt "belerohantam" szó azonban nem kis koccanást jelez, a probléma aktualitása reális.
A légzsák rendszerszintű ellenőrzése kizárólag célműszerrel lehetséges, azonban a járműben elhelyezett ütközés/lassulás/nyomásmérők ellenőrzése az áramköri épségük vizsgálatán túl nem lehetséges. Ha nincs szó a rendszer manipulációjáról (régi trükk volt a hibajelző lámpa lekapcsolása), akkor előfordulhat, hogy a frontális ütközés/lassulás érzékelője nem működik megfelelően. Az ajtókban levő szenzorok oldalütközés esetén kapnak szerepet, a frontális ütközést általában a vezérlőegységben elhelyezett szenzor detektálja, melyet esetleg egy, az autó elején elhelyezett érzékelő egészíthet ki. Alvázszám nélkül pontos egyéb lokációt nem tudok megadni.
Ha egyedül ült a járműben a baleset bekövetkeztekor, akkor elvi síkon csak az ön oldalán levő kormánylégzsák és övfeszítő lépett volna működésbe, a jobb első zsák nem aktiválódik. Az oldal/fejlégzsákok működésének szükségessége sem valószínű, de mindent a légzsák vezérlőegysége irányít a bejövő jelek alapján. Szó lehet sima vezérlőegység hibáról is, de az autó múltját nem ismerve akár az is lehetséges, hogy egy korábbi beavatkozás miatt üzemképtelen a rendszer. Láttunk már olyat, hogy a légzsák vezérlője nem volt rendesen rögzítve a tartójában, és olyan is előfordult az évek alatt, hogy egy nem megfelelő, bontott vezérlő került beépítésre a járműbe, így a benne levő konfiguráció nem stimmelt az autóhoz.
Nyilván nagyon kellemetlen, ha az autó egyik biztonsági védvonala nem látta el feladatát, de hasonlóan veszélyes az a szituáció is, amikor például a kulccsal kikapcsolt jobb első légzsák a tiltás ellenére kinyílik. Éppen ezért soha ne helyezzenek a menetiránynak háttal beépíthető (a légzsák működési zónájában levő) gyermekülést a jobb első ülésre akkor sem, ha a jobb első légzsák kikapcsolható, vagy az autó ülésfoglaltság-jelzője üresnek titulálja a helyet.
Ha az autóval kapcsolatosan felmerül a manipuláció esélye és fel kíván lépni az eladóval szemben - nem lesz könnyű dolga a bizonyíthatóság miatt - érdemes egy VW szakszerviz vizsgálatát kérni az ügyben a gyári műszerek "mindenhatósága" és a jegyzőkönyvön levő gyári VW logó miatt is.
Remélem segíthettem, Gulyás Márk - www.deltamark.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
