A garancia lejárta után van-e garancia?
Tisztelt Autójogász!
2015-ben vásároltam egy 2014-es évjáratú Ford S-Max 2.0 TdcI gépkocsit Powershift automata váltóval, 20 000 km-es futásteljesítménnyel. Ugyan az ügy szempontjából nincs nagy jelentősége, de első tulajdonosa az importőr volt, náluk volt szolgálati autó és egy ott dolgozó ismerősön keresztül vettem meg.
A kötelező szervizeket mindig márkaszervizben végeztettem el és az autóra kiterjesztett 5 éves garancia volt. Az autónak egyetlen problémás eleme van, az automata váltója. Az első problémák 40 000 km körül jelentkeztek, elismerték a hibát és garancia keretén belül javították. Sajnos a megoldás csak átmenetinek bizonyult és kb. 60 000 km-nél ismét előjött ugyanaz a hiba és ismét garancia keretében megjavították. Ekkor már félve vártam a következő 20 000 km elteltét és ez nem volt alaptalan, mert 85 000 km-nél ismét jelentkezett a szokásos hiba és ekkor úgy döntöttek, hogy kicserélik az egész váltót, mert nem tudják, hogy mi okozza a visszatérő hibákat.
Ekkor már közel 5 éves volt az autó és lassan a végéhez közeledett a garancia, így félve attól, hogy esetleg a váltócsere ellenére is visszatérhet a probléma rákérdeztem, hogy az újonnan beépített váltóra milyen garancia vonatkozik és azt a választ kaptam, hogy igazából semmilyen, ha letelik az 5 év, akkor nincs további garancia az autóra, az új váltóra sem. Ez egy elég nyugtalanító helyzet, mert már erősen élt bennem a félelem, hogy ebben az autóban a 20 000 km-es olajcsereperiódussal párhuzamban 20 000 km-enként a váltót is javítani kell. De persze azért optimista voltam. Kb másfél év telt el a váltócsere óta, az autó elmúlt 6 éves és 110 000 km környékén ismét előjött a szokásos hiba. Mivel amúgy is esedékes volt az időszerű karbantartás, ezért kértem a márkaszervizben, hogy végezzenek el egy számítógépes diagnosztikát, ami azt a hibaüzenetet adta, hogy "az adaptív tanulás nincs elvégezve". Azt javasolták, hogy csináltassam ezt meg valamikor, 1-2 órát vesz igénybe. Nem egy horrorisztikus költség, be is vállalnám, de egy sor kérdés felmerül bennem.
A probléma és a tünetek minden alkalommal ugyanazok voltak, így felmerül bennem az a kérdés, hogyha korábban komoly javításokkal tudták megoldani a problémát, akkor most elegendő lenne egy egyszerű "szoftverfrissítés"? Minden javítás alkalmával hibátlan állapotban kaptam vissza az autót, legutóbb is, vagyis biztos, hogy a szükséges szoftveres tanítást is elvégezték rajta, de úgy tűnik, mintha egy idő után azt elfelejtené. A kérdésem lényege: másfél évvel a váltócsere után, van-e lehetőségem garanciát érvényesíteni a váltóra vagy sem.
Válaszát előre is köszönöm
Üdvözlettel
Gábor
Tisztelt Gábor!
A felvázolt helyzet műszaki szempontból nyugtalanító, és úgy vélem, egyáltalán nem fogadható el a szerviznek a hiba megállapítására való képtelensége.
Mindenesetre a jótállásra- és a kellékszavatosságra vonatkozó szabályok lefedik ezt a problémát, méghozzá az ön szempontjából kedvezően.
Arról van szó ugyanis, hogy a Ptk. szavatossági szabályai alapján a dolognak (azaz itt a gépjárműnek) a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére (ami jelen esetben a váltómű) a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik. A 85 ezer Km-nél történt váltócsere jogi hatása tehát egészen konkrétan az lett, hogy a váltómű tekintetében az eredeti (kiterjesztett) jótállási időszak újra kezdődött. Ez természetesen nem vonatkozik a gépjármű egyéb részeire, hanem csakis a kicserélt részekre. Ebből adódóan az újbóli váltómű meghibásodások javítását költségmentesen kell elvégeznie a kötelezettnek.
Valószínűnek tartom, hogy a szerviz álláspontja ettől eltérő, ezért javaslom, hogy a szerviz vezetőjével és a jótállás kötelezettjével egyeztessen az önt megillető törvényi jogosultságról.
Üdvözlettel:
Autójogász