Mi van, ha leszedem a családtámogatós matricát? És ha lefóliázom?
Tisztelt Autójogász!
Gondolom, többeket érint a probléma, amiről kérdezni szeretnék. A kormány a "nagycsaládosok autóvásárlási támogatása" nevű projektjében elég részletesen szabályozza, milyen feltételeknek kell megfelelnie annak, aki ilyen támogatást szeretne.
A támogatási feltételek közt nem szerepel, de másutt olvasható, hogy egy bizonyos zöld matricát is el kell helyezni a hátsó szélvédőn, még arról is van ábra, hogy hogyan. Nem szól arról a szabályozás, hogy mi van akkor, ha valaki egyáltalán nem rakatja fel a matricát, vagy leszedi később, (mert az sem derül ki, meddig kell annak a matricának ott lennie, amiben van egy kis trükk is, hiszen a belülről felragasztott matrica eltávolítása esetleg károsíthatja az ablakfűtést, így nem biztos, hogy megéri leszedni) és arról sem találtam semmi információt, hogy mi van, ha a hátsó ablakot (szabványos) sötétítő fóliával látják el - ami azt is eredményezi, hogy a matrica nehezebben vehető észre, és ez nyilván a jogalkotó szándékával ütközik valamilyen szinten.
Feltételezem, hogy a matrica hiánya vonhat maga után kellemetlenségeket, de ha csak szabványos műbizonylattal rendelkező sötétítő fólia van a hátsó részen, Ön szerint lehet számítani retorzióra? Mert a matrica megléte nem hozhat senkit abba a hátrányos helyzetbe, hogy emiatt ne fóliáztathasson, viszont mivel a matricát is és a fóliát is belülről kell feltenni, a fólia a matricát is sötétíteni fogja, és ez így egy feloldhatatlan ellentét.
Köszönettel
Balázs
Kedves Balázs!
A levélben írt kérdésekre és kételyekre nagyobb részt megtalálhatók a válaszok a vonatkozó jogszabályban. Menjünk sorban!
1. "A támogatási feltételek közt nem szerepel, de másutt olvasható, hogy egy bizonyos zöld matricát is el kell helyezni a hátsó szélvédőn, még arról is van ábra, hogy hogyan..."
Annyiban kell pontosítanom, hogy a támogatásról szóló Korm. rendelet a szerzési támogatás felhasználási feltételei között rögzíti, hogy a "Családbarát Magyarország" logót az autókereskedőnek kell a saját költségén elhelyeznie a gépjárművön. Elég unortodox megoldás egy rendeletből kihagyni a pontos szabályokat és egy minisztériumi honlapra utalni, de most mégis ez a helyzet.
2. "Nem szól arról a szabályozás, hogy mi van akkor, ha valaki egyáltalán nem rakatja fel a matricát, vagy leszedi később"
Egyetértek, ez az eset nem jelenik meg a támogatás visszafizetésének szankcióját maga után vonó szabálytalanságok között. Az egyértelmű, hogy kötelező a logót felhelyeztetni, tehát az eltávolítása (idő előtt) jogsértés.
3. "az sem derül ki, meddig kell annak a matricának ott lennie"
Nos ez így nem igaz, mert a Korm. rendelet ebből a szempontból egyértelműen fogalmaz, a logónak három évig a hátsó szélvédőn kell lennie.
4. "mi van, ha a hátsó ablakot (szabványos) sötétítő fóliával látják el"
Önmagában a támogatásról szóló Korm. rendelet egyáltalán nem tiltja azt, hogy az érintett hátsó szélvédőt egyúttal fóliáztassa is a támogatott személy. Az idevágó KÖHÉM rendeletben sem található olyan szabály, ami alapján ne lehetne fóliáztatni (a KÖHÉM rendelettel összhangban). Nincs olyan előírás jelenleg, hogy mennyire kell látszódnia a logónak. A https://csalad.hu/
Véleményem szerint a jogszabályban előírt logót a támogatott személy köteles három évig a hátsó szélvédőn megtartani, mert többek között ezt kívánja meg a jogszabály a támogatási összegért cserébe. Úgy gondolom, ezt illik betartani, még akkor is, ha egyébként sem az eltávolítás (megrongálás) sem a fóliával való eltakarás nem vonja maga után a támogatás visszafizetésének szankcióját.
Üdvözlettel:
Autójogász

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
