Gumit a veterán Skodára
Kedves Gumidoktor,
Van egy farmotoros Skodám, amire gyári méretű gumit vennék. Ez ugye 155/80R14-es dimenziót jelent, nem is jelent gondot rábökni egyre a választékból.
Viszont olyat keresnék, ha van egyáltalán ilyen, ami kimondottan egy versenyszámban teljesít jól: a legkevésbé öregszik, puha marad sokáig.
Elkopni nem fog, évente ha kétezer kilométert megyek vele (nyáron, hobbiautó), amúgy fűtött garázsban áll. A tapadáshatárt sem ezzel a kocsival keresem, téli viselkedés se érdekel és a zaját is elnyomja a motor. Szóval azt venném, ami mondjuk tíz év múlva is gumi lesz (természetesen belsővel használnám).
Köszönettel: Szabolcs
Kedves Szabolcs,
Szerintem sokkal bonyolultabb a helyzet, mint ahogy gondolja. Ha ugyanis a felnije kialakítása és/vagy küllőssége miatt belsős gumiabroncsot igényel, akkor kiesik az összes modern TL (tubeless) kivitelű abroncs a választható körből.
A TL jelölésű abroncsokba ugyanis tilos belsőt használni, mert a légzárón lévő gumihornyok előbb-utóbb kidörzsölik azt azonnali légvesztést okozva.
Maradnak így a veterán, zömében diagonál TT (Tube type) jelű belsős abroncsok, amiből viszont nem egyszerű megfelelő méretet, pláne jó áron találni.
A tartósság miatt nem aggódnék annyira a fűtött garázs megléte és a kevés (gondolom alapvetően kímélő) használat miatt. Kis glicerines gumiápolás időnként nyilván segít megnyújtani az élettartamot természetesen. Tíz évet egy normál, jó minőségű abroncs bőven ki kell bírjon ilyen körülmények között véleményem szerint.
Üdv, Gumidoki