Tengelyenként különböző típusú abroncs - szabályos?
Tisztelt Gumidoktor!
Vásároltam egy használt Suzukit, amin az első tengelyen Firestone, a hátsó tengelyen Sava abroncsokkal szereltek.
Elgondolkodtatott ez az elrendezés több szempontból is:
- szabályos ilyen "vegyes" típusú abroncsokkal közlekedni. Úgy tudom, hogy igen, tengelyenként kell azonos abroncsnak lennie (típus / minta).
- Származhat valami előny abból, ha az első meghajtott és nagyobb igénybevételnek kitett kerekekre (gyorsítás, kanyarodás, nagyobb fékráhatás, mint a hátsókon), jobb minőségű gumikat tegyünk, mint a hátsókra? Ha igen milyen szempontokat vegyünk figyelembe a választásnál, vagy maradjunk a 4 azonos abroncsnál.
Köszönettel, Lajos
Kedves Lajos,
Üdvözlöm, hogy ilyen nagy figyelmet fordít az abroncsokra, legtöbben - sajnos - nem teszik.
Válaszaim a következők:
Így van, ahogy írta, előírás szerint tengelyenként kell azonos jellegűek legyenek az abroncsok, a két tengely abroncsai eltérhetnek egymástól. Ugyanakkor nyilván a méreteknek megfelelőeknek kell lenniük mindkét tengelyen. Műszaki és biztonsági szempontból természetesen az a legoptimálisabb elrendezés, ha mind a négy keréken azonos mintázatú - és nem utolsósorban állapotú - abroncs fut, így lesz legkiszámíthatóbb az autó viselkedése minden helyzetben (kanyarban, fékezéskor, nagy sebességnél, vizes úton stb.).
Ezzel nagyjából a második kérdését is megválaszoltam. Annyit tennék még hozzá, hogy a szakma, ha azonosak is a gumik, a jobb állapotúakat javasolja hátra tenni minden esetben. Ez azért van így, mert egy normál autóvezető számára sokkal könnyebben menthető és kezelhető helyzet az alulkormányzottság, mint, ha az autó hátulja tör ki, azaz túlkormányzottá válik a jármű.
Üdv, Gumidoki