Nagyzene a Mantába
Sziasztok,
Autó HIFI átépítésbe fogtam, mert kb 13 éve, mikor megépítettem, engem is a számok vezéreltek és nem lett megfelelő a végeredmény. A lényeg: az autó egy '79-es Opel Manta szedán. Ajtóba kerül egy pár 16 cm mélyközépnek, műszerfal a két magas, kalaptartó ami kérdés, mert oda vagy 20 cm koax, vagy 6x9" ovál. A csomagtartóba mélyláda monoblock-kal.
Az ajtó+magas+kalaptartót erősítő hajtaná, valami nem túl neves, de nem rossz minőségű 4x250W hidalható, amiből értelem szerűen a 4x250W menne a 4 hangszóróra. Így a fejegység erősítőjére nem lenne szükség, ami tapasztalat alapján nagy előny lesz.
A kalaptartó a klasszikus préselt acél lemez, rajta 20 mm-es MDF lap 3 helyen lecsavarozva és rezgéscsillapítóval kitömve, jó merev alap. Vezetékelés kiépítve, és kondi is van.
Amit nem tudok, hogy ovál (6x9"), vagy kör koax (20 cm)? Van tapasztalat?
Ha számokat nézem, kb ugyan azt tudják. Illetve, tudom, hogy nem célszerű a kalaptartóra hangszórót tenni, de a csomagtartóban a mélyláda tapasztalatom szerint nem túl hatékony. A kalaptartó nem a csomagtérbe lóg be, mint a mai autóknál, hanem a benzin tank fölé. A tank és a csomagtér között van még egy kárpit.
Az utastérbe meg úgy jutna el a hang a csomagtér felől, hogy csomagtér kárpit --> üzemanyag tank --> kárpit --> hátsó ülés támla. Elég sokat megfog. Ha esetleg van más tapasztalatotok, azt is megírhatjátok. Az ár természetesen fontos, de nem kizáró.
Köszönöm.
A feladat többrétű, hiszen egy Mantáról van szó, ami meghatározó autócsodája volt korának, a nyugatról érkező fiatalok a hátsó szélvédőt beborító Kenwood matrica alatt a sofőrablakon kilógó kezükkel ütötték a ritmust, Mo Do – ens, zwei, policei számára.
Egy felújítandó autóban erre szerintem nagy gondot kell fordítani, így mindenképpen tennék hangszórót a kalaptartóba és ovált választanék. Nem csak a megjelenés és a korhűség miatt, hanem azért, mert az ovál hangszóró formája miatt egyenletesebb hangátvitellel rendelkezik.
Ezt a formát azért választották elődeink, mert a keskenyebb oldal és a nagyobb átmérő között a membrán a közép és középmély átvitelt könnyedébben valósítja meg, mint egy kerek membrán. Ez az elmélet, a gyakorlat régen ezt alátámasztotta, de ma már az ovál hangszóró piaca szinte nullára csökkent, így nehéz belőle kiváló minőséget találni, azaz magasabb árkategóriában kell gondolkodni. Ez nem hátrány, mert a 20 cm-es szélessávú hangszóró pont ugyan ebbe a kategóriába tartozik, így mindenképpen ovál a favorit nálam. A legjobb ilyen hangszóró, amit az elmúlt években láttam, az a Pioneer TS-7150F (kb. 45-50 000 Ft), és ez nem 6x9, hanem 7x10 inch méretű, ami emlékeim szerint befér a kalaptartóba és megjelenése a 80-as éveket idézi.
A leírt rendszer véleményem szerint így helyes. A kalaptartóba épített hangszóró megöli a zene hangképét, ez helytelen, de jelentősen javítja az összes elhelyezési hibából származó hangzásproblémát.
Ha a tökéletes zenei élmény a cél, a színpadkép, a magasság, mélység, szélesség, akkor nem jó, ha egy nagyon jól szóló Mantáról van szó, amit úgy raknak rendbe, ahogyan az hírnevét szerezte, akkor hibátlan. A kalaptartóba szerelt hangszóró nem kell, hogy belelógjon a csomagtartóba, de bele kell, hogy szóljon, tehát a tér legyen nyitott mögötte.
A mélyhangot csökkenti majd a tank elhelyezkedése, de a mély átmegy mindenen, 80Hz alatt nem akadály semmi, szépen fog szólni. A kárpit, az üléstámla mintha ott sem lenne, nem csökkent, a fém az sajnos igen, de ezt lehet pótolni teljesítménnyel.
Én zárt ládát használnék, mert a csomagtartó és a zárt láda együtt már bandpass ládaként, szűk, de göbölyű hangot eredményez majd. A hangszórókat merev környezetbe kell helyezni, ahogy a kalaptartón az MDF lap gondoskodik erről, az ajtóban is elkel egy MDF gyűrű, hogy ne rezegjen a lemez. Esetleg egy kis rezgéscsillapítás is jól jöhet az ajtó lemezeinek belső felén, ez csökkenti az üres olajoshordóhoz hasonló kongó hangokat, bár a Manta elég merev ajtóborítással készült. Szívesen meghallgatnám a végeredményt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
