Nagyzene a Mantába

2020.04.27. 11:51

Sziasztok,

Autó HIFI átépítésbe fogtam, mert kb 13 éve, mikor megépítettem, engem is a számok vezéreltek és nem lett megfelelő a végeredmény. A lényeg: az autó egy '79-es Opel Manta szedán. Ajtóba kerül egy pár 16 cm mélyközépnek, műszerfal a két magas, kalaptartó ami kérdés, mert oda vagy 20 cm koax, vagy 6x9" ovál. A csomagtartóba mélyláda monoblock-kal.

Az ajtó+magas+kalaptartót erősítő hajtaná, valami nem túl neves, de nem rossz minőségű 4x250W hidalható, amiből értelem szerűen a 4x250W menne a 4 hangszóróra. Így a fejegység erősítőjére nem lenne szükség, ami tapasztalat alapján nagy előny lesz.

A kalaptartó a klasszikus préselt acél lemez, rajta 20 mm-es MDF lap 3 helyen lecsavarozva és rezgéscsillapítóval kitömve, jó merev alap. Vezetékelés kiépítve, és kondi is van.

Amit nem tudok, hogy ovál (6x9"), vagy kör koax (20 cm)? Van tapasztalat?

Ha számokat nézem, kb ugyan azt tudják. Illetve, tudom, hogy nem célszerű a kalaptartóra hangszórót tenni, de a csomagtartóban a mélyláda tapasztalatom szerint nem túl hatékony. A kalaptartó nem a csomagtérbe lóg be, mint a mai autóknál, hanem a benzin tank fölé. A tank és a csomagtér között van még egy kárpit.

Az utastérbe meg úgy jutna el a hang a csomagtér felől, hogy csomagtér kárpit --> üzemanyag tank --> kárpit --> hátsó ülés támla. Elég sokat megfog. Ha esetleg van más tapasztalatotok, azt is megírhatjátok. Az ár természetesen fontos, de nem kizáró.

Köszönöm.

A feladat többrétű, hiszen egy Mantáról van szó, ami meghatározó autócsodája volt korának, a nyugatról érkező fiatalok a hátsó szélvédőt beborító Kenwood matrica alatt a sofőrablakon kilógó kezükkel ütötték a ritmust, Mo Do – ens, zwei, policei számára.

 Egy felújítandó autóban erre szerintem nagy gondot kell fordítani, így mindenképpen tennék hangszórót a kalaptartóba és ovált választanék. Nem csak a megjelenés és a korhűség miatt, hanem azért, mert az ovál hangszóró formája miatt egyenletesebb hangátvitellel rendelkezik.

Ezt a formát azért választották elődeink, mert a keskenyebb oldal és a nagyobb átmérő között a membrán a közép és középmély átvitelt könnyedébben valósítja meg, mint egy kerek membrán. Ez az elmélet, a gyakorlat régen ezt alátámasztotta, de ma már az ovál hangszóró piaca szinte nullára csökkent, így nehéz belőle kiváló minőséget találni, azaz magasabb árkategóriában kell gondolkodni. Ez nem hátrány, mert a 20 cm-es szélessávú hangszóró pont ugyan ebbe a kategóriába tartozik, így mindenképpen ovál a favorit nálam. A legjobb ilyen hangszóró, amit az elmúlt években láttam, az a Pioneer TS-7150F (kb. 45-50 000 Ft), és ez nem 6x9, hanem 7x10 inch méretű, ami emlékeim szerint befér a kalaptartóba és megjelenése a 80-as éveket idézi.

A leírt rendszer véleményem szerint így helyes. A kalaptartóba épített hangszóró megöli a zene hangképét, ez helytelen, de jelentősen javítja az összes elhelyezési hibából származó hangzásproblémát.

Ha a tökéletes zenei élmény a cél, a színpadkép, a magasság, mélység, szélesség, akkor nem jó, ha egy nagyon jól szóló Mantáról van szó, amit úgy raknak rendbe, ahogyan az hírnevét szerezte, akkor hibátlan. A kalaptartóba szerelt hangszóró nem kell, hogy belelógjon a csomagtartóba, de bele kell, hogy szóljon, tehát a tér legyen nyitott mögötte.

A mélyhangot csökkenti majd a tank elhelyezkedése, de a mély átmegy mindenen, 80Hz alatt nem akadály semmi, szépen fog szólni. A kárpit, az üléstámla mintha ott sem lenne, nem csökkent, a fém az sajnos igen, de ezt lehet pótolni teljesítménnyel.

Én zárt ládát használnék, mert a csomagtartó és a zárt láda együtt már bandpass ládaként, szűk, de göbölyű hangot eredményez majd. A hangszórókat merev környezetbe kell helyezni, ahogy a kalaptartón az MDF lap gondoskodik erről, az ajtóban is elkel egy MDF gyűrű, hogy ne rezegjen a lemez. Esetleg egy kis rezgéscsillapítás is jól jöhet az ajtó lemezeinek belső felén, ez csökkenti az üres olajoshordóhoz hasonló kongó hangokat, bár a Manta elég merev ajtóborítással készült. Szívesen meghallgatnám a végeredményt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu