Hogyan töltődik az akkumulátor az autóban?
Kedves Kütyüdoktor,
probléma volt az akkumulátorommal, ezért mielőtt másikat vettem utána olvastam, hogy hogyan kellene karbantartani a meglévő akkumat. Mindenhol azt olvastam hogy figyelni kell arra hogy hogyan töltjük az akkut, mert nagyon nem mindegy.
Mikroprocesszoros töltőket ajánlanak, amik a 3 részre bontott töltést vezérlik (1.egyenletes áram, 2. egyenletes feszültség, 3 csepptöltés) Márkás töltők mondtak, mert amelyikre csak rá van írva, hogy mikroprocesszor vezérelt, még az sem biztos hogy jó.
Kérdésem lenne, hogy az én majdnem 20 éves Yarisomba, ha berakom az akkumulátort, abban is van ilyen mikroprocesszor vezérelt töltő, ami felügyeli a generátorból érkező töltőáramot és megfelelően vezérli?
Köszönettel, Péter
Nem, ennyire nem szofisztikált az autók töltőrendszere.
A generátorra épített feszültségszabályzó állandó feszültségen tartja a töltést (megfelelő fordulatszámon) és ez elegendő ahhoz, hogy az autó normál energiaigényét biztosítsa és megfelelő az akkumulátor számára is, nem teszi tönkre, nem csökkenti az élettartamát. Ha viszont lemerül az akkumulátor, ez a töltés elégtelen és ilyenkor szükséges egy töltő, ami a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbb módon, ciklusokban töltse fel, teljesen az akkumulátort. Ez két külön dolog, hiszen az autó csak kismértékű akkumulátormerülést pótol vissza, szinten tart, annyit, amennyit a normál használat során fogyaszt az autó, ebben a felhasználásban nincs szükség semmiféle hókuszpókuszra, elegendő a fix feszültség. Az akkumulátortöltő a lemerült akkumulátort tölti vissza és ilyenkor van jelentősége a ciklikus töltésnek.
Ha az akkumulátor élettartamának növelése lenne a cél, akkor nem itt kell keresni a gyenge láncszemet. A legnagyobb bűnös a szulfátosodás, ami nagymértékben csökkenti a kapacitást. Ha valaki nagyobb gondot fordít az akkumulátor élettartamának növelésére, annak ki kell venni időnként az akkumulátort és regenerálni, amihez egy speciális szulfátoldó készülék szükséges. Ezzel az a baj, hogy otthonra drága (70-80 000 Ft), szervizek pedig nem fektetnek bele, mert a folyamat hosszú időt vesz igénybe, minimum 24 óra, de inkább 2-3 nap és emellett helyigényes, felügyeletet igényel, nem minden esetben lesz eredményes és nincs is rá igény. Nincs rá igény, mert elfogadott tény, hogy egy akkumulátor, minden odafigyelés nélkül kiszolgál minket öt évig és utána egyszerűbb azonnal cserélni, mint napokat tornáztatni.
A másik élettartamnövelő megoldás, ha ellenőrizhető az akkumulátor folyadékszintje, savkoncentrációja és ez utántölthető, illetve beállítható – lenne – de ma már alig van olyan akkumulátor, ami nem zártcellás, vagy ne állítaná róla a gyártó és akadályozná meg, hogy hozzáférjünk.
Visszatérve a töltőre, a kiválasztása nem egyszerű, hiszen bármelyik gyártó rá tudja írni, hogy ez a legjobb és legokosabb, valóban érdemes az ismert márkák termékeit választani. A csepptöltő funkció kiváló azon autósok számára, akik ritkán használják a járművet, emellett viszont lényegesebb, hogy mekkora töltőáramot tud a töltő. Amikor a lemerült akkumulátort kell visszatölteni, igen kevésnek bizonyul egy 2 Amperes töltő, pedig a nagyáruházak ajánlataiban sokszor találkozunk ilyennel. Ha van rá lehetőség, a töltő maximális töltőárama legyen minél nagyobb, 4-10 A. Üdvözlettel,
Kütyüdoki – www.duett.hu

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Radikális szigorítás: évente kéne szigorított műszaki vizsgára vinni a 10 évnél öregebb autókat
Az Európai Bizottság szerint a régebbi járművek gyakrabban hibásodnak meg, ezért több balesetet okozhatnak.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
