Hogyan töltődik az akkumulátor az autóban?
Kedves Kütyüdoktor,
probléma volt az akkumulátorommal, ezért mielőtt másikat vettem utána olvastam, hogy hogyan kellene karbantartani a meglévő akkumat. Mindenhol azt olvastam hogy figyelni kell arra hogy hogyan töltjük az akkut, mert nagyon nem mindegy.
Mikroprocesszoros töltőket ajánlanak, amik a 3 részre bontott töltést vezérlik (1.egyenletes áram, 2. egyenletes feszültség, 3 csepptöltés) Márkás töltők mondtak, mert amelyikre csak rá van írva, hogy mikroprocesszor vezérelt, még az sem biztos hogy jó.
Kérdésem lenne, hogy az én majdnem 20 éves Yarisomba, ha berakom az akkumulátort, abban is van ilyen mikroprocesszor vezérelt töltő, ami felügyeli a generátorból érkező töltőáramot és megfelelően vezérli?
Köszönettel, Péter
Nem, ennyire nem szofisztikált az autók töltőrendszere.
A generátorra épített feszültségszabályzó állandó feszültségen tartja a töltést (megfelelő fordulatszámon) és ez elegendő ahhoz, hogy az autó normál energiaigényét biztosítsa és megfelelő az akkumulátor számára is, nem teszi tönkre, nem csökkenti az élettartamát. Ha viszont lemerül az akkumulátor, ez a töltés elégtelen és ilyenkor szükséges egy töltő, ami a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbb módon, ciklusokban töltse fel, teljesen az akkumulátort. Ez két külön dolog, hiszen az autó csak kismértékű akkumulátormerülést pótol vissza, szinten tart, annyit, amennyit a normál használat során fogyaszt az autó, ebben a felhasználásban nincs szükség semmiféle hókuszpókuszra, elegendő a fix feszültség. Az akkumulátortöltő a lemerült akkumulátort tölti vissza és ilyenkor van jelentősége a ciklikus töltésnek.
Ha az akkumulátor élettartamának növelése lenne a cél, akkor nem itt kell keresni a gyenge láncszemet. A legnagyobb bűnös a szulfátosodás, ami nagymértékben csökkenti a kapacitást. Ha valaki nagyobb gondot fordít az akkumulátor élettartamának növelésére, annak ki kell venni időnként az akkumulátort és regenerálni, amihez egy speciális szulfátoldó készülék szükséges. Ezzel az a baj, hogy otthonra drága (70-80 000 Ft), szervizek pedig nem fektetnek bele, mert a folyamat hosszú időt vesz igénybe, minimum 24 óra, de inkább 2-3 nap és emellett helyigényes, felügyeletet igényel, nem minden esetben lesz eredményes és nincs is rá igény. Nincs rá igény, mert elfogadott tény, hogy egy akkumulátor, minden odafigyelés nélkül kiszolgál minket öt évig és utána egyszerűbb azonnal cserélni, mint napokat tornáztatni.
A másik élettartamnövelő megoldás, ha ellenőrizhető az akkumulátor folyadékszintje, savkoncentrációja és ez utántölthető, illetve beállítható – lenne – de ma már alig van olyan akkumulátor, ami nem zártcellás, vagy ne állítaná róla a gyártó és akadályozná meg, hogy hozzáférjünk.
Visszatérve a töltőre, a kiválasztása nem egyszerű, hiszen bármelyik gyártó rá tudja írni, hogy ez a legjobb és legokosabb, valóban érdemes az ismert márkák termékeit választani. A csepptöltő funkció kiváló azon autósok számára, akik ritkán használják a járművet, emellett viszont lényegesebb, hogy mekkora töltőáramot tud a töltő. Amikor a lemerült akkumulátort kell visszatölteni, igen kevésnek bizonyul egy 2 Amperes töltő, pedig a nagyáruházak ajánlataiban sokszor találkozunk ilyennel. Ha van rá lehetőség, a töltő maximális töltőárama legyen minél nagyobb, 4-10 A. Üdvözlettel,
Kütyüdoki – www.duett.hu