- Tanácsok
- Nepperűző
- egyterű
- renault
- peugeot
- citroen
- toyota
- volkswagen
- grand picasso
- grand scenic
- 5008
- touran
- sharan
- verso
- espace
Péter franciázni szeretne - élvezni fogja?
Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.
Péterék hetek óta tipródnak a következő családi autó kiválasztásán. A finisben voltak épp, amikor a barátok tanácsára nem vették meg a Prince-motoros Citroen C4 Picassót, de ezzel igazából jól jártak. A kérdés viszont az, hogy kell-e rettegni a csigaevő egyterűektől, és helyettük ugyanazért a pénzért egy idősebb, többet futott és unalmasabb németet választani?
Kedves Nepperűző,
Hetek óta képtelenek vagyunk dönteni, mi legyen a következő családi autónk. A szitu: 3 kislánynak kellene hely a hátsó üléseken, Németországban élünk (az autót is itt fogom megvenni), de sokat utazunk Magyarországra, és hétvégente is mindig telepakolnánk barátokkal, bringákkal, hátizsákokkal, családtagokkal.
A vásárlásra szánt keret kb. 7000 euró, az eddig szóba jött modellek:
- Renault Espace
- Citroen C4 Grand Picasso
- Peugeot 5008
Hetente kb. 100 km-t használom városban az autót. Mindegyikből olyat keresünk, ami lehetőleg nem kerülte meg a földet 2x, és nincs lelakva. Szerencsére a mobile.de-n akad jó pár, ami megfelelne a szűrőinknek.
Már majdnem meg is vettünk egy C4-et (1,6 benzin, manuál váltó, 120 LE), de az itteni autós ismerősök nagyon lebeszéltek a francia autókról, és mind azt mondták, hogy csak német autót szabad venni, akár kicsit több (160-200k) kilométerrel.
Tényleg ennyivel megbízhatóbb, olcsóbban fenntartható egy Volkswagen Sharan, Caddy Life vagy egy Touran? A Volkswagenek belső kialakítása nem tűnik annyira kreatívnak, mint a francia autóké. A fotók alapján sokkal több rakodótér, belső tárolóhely van a francia típusokban, és az ülésrendezés is szimpatikusabb.
Persze a műszaki megbízhatóság és fenntarthatóság felülírja az esztétikai szempontokat.
A kérdésem az volna, hogy ön melyiket ajánlaná nyugodt szívvel, a stresszmentes (már amennyire egy ezer km-es út stresszmentes 3 kislánnyal) autózáshoz.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv,
Péter
Kedves Péter,
Köszönöm levelét. Én alapvetően nem zárkózom el a francia autóktól, mert ugyanúgy akadnak jobban és rosszabbul sikerült modelljeik mint minden más gyártónak. A franciás előítéleteknek hála az áruk gyakran jóval kedvezőbb mint az egekbe magasztalt japánoknak vagy németeknek. Ez az értékvesztés vásárláskor előny, mert ugyanazért a pénzért fiatalabbat, kevesebbet futottat és modernebb autót lehet megszerezni. Eladáskor viszont hátrány, mert az átlagosnál jobban zuhan az áruk, és az évek múlásával sokkal kevesebbet érnek majd. A felsorolt típusok közül is könnyedén lehet jót találni, csak nem mindegy, hogy melyik motorral és váltóval vásárolja meg.
Renault Espace (2002-2015)
Figyelembe véve méreteit, az Espace inkább egy garzon, mint családi egyterű. Megbízhatóságukat tekintve pedig alvázszám helyett ma már egy helyrajzi számot is megérdemelnének, annyi helyet foglalnak egyre gyakrabban a szervizek udvarán. Remek harcos volt, és a Renault extra sokáig tartotta kínálatban, de mégiscsak egy 2002-es modell. Én 7000 euróért már valamivel fiatalabb technikát kívánnék jó érzéssel. Nyilván vannak még rajongók, akik sok odafigyelés és szeretgetés árán túl vannak vele több százezer kilométeren, de három kislánnyal, családdal és biciklikkel én valamivel fiatalabb konstrukciót keresnék.

Például a 2009-től gyártott Grand Scénicet. Valamivel kisebb mint az Espace, de azért még így is joggal hívhatjuk óriásinak. Fiatalabb is, aminek előnyeit - például a biztonság terén - nem kell hangsúlyoznom. Az 1,6 literes dízellel, vagy az 1,4-es turbós benzinessel vásárolnám. Létezett belőle sima 1,6 szívó is, ami most a szent grál autós körökben, de azzal azért át kell gondolni majd minden előzést. Az automatát hanyagolja, jobb a békesség.

Citroen C4 Grand Picasso (2006-2013)
Ó, az a panoráma-szélvédő mekkora találmány! Sokak fejét elcsavarta már, és joggal, mert óriási élmény vele utazni, hát még kicseréltetni, amikor felpattan egy kavics, és bereped. A C4 Grand Pikachu kényelmes, tágas, és sok belőle a jól felszerelt példány. A típus számtalan egyedi megoldással is büszkélkedik, mint például a két első ajtóra helyezett klímapanel vagy a középre pakolt műszerfal. A problémák nem a jól bevált HDI motorokban, sokkal inkább az utastérben használt anyagokban keresendők.

Sajnos a korral nemesedik mondás esetében nem igaz, mert az idő múlásával a C4 inkább széthullik. A klíma gombjai lekopnak, a kárpitok lógni kezdenek, a műszerfal tárolórekeszeinek fedelét nem lehet lecsukni, a hátsó árnyékoló rolók mechanikája tönkremegy. Elsősorban manuális váltóval érdemes megvenni és dízelmotorral, vagy a hagyományos automatával - volt ilyen -, mert a bólogatós robotváltó sokat elvesz a használati élményből. Az 1,6 literes benzines gyenge, és emlékeim szerint ez a BMW-vel közös fejlesztésű VTI, ami sajnos egy ipari hulladék, a haveroknak ebben igaza volt. Egy kevésbé elhasznált (gyerekhordozó családi autóból nehéz ilyet találni), manuális váltós HDI viszont még sokáig remek autó lehet, nem kell félni tőle. Az 1,8 literes, 16 szelepes benzines szintén bírja a strapát, de ritka. Ha ilyet talál, ne féljen tőle.
Peugeot 5008 (2009-2016)
Ha nem lenne Grand Scenic, akkor én ezt választanám, de még mindig a manuális váltóval és a HDI motorral. Az 5008 utastere bírja messze a legjobban az éveket, és érzetre is sokkal kifinomultabb mint az előző kettő - bár nyilván ezzel nem ért majd egyet az, akinek Citroenje vagy Renault-ja van, de nem baj. A három felsorolt autó közül általában az 5008 talál gazdára elsőként a használtpiacon, és ez azért nem lehet véletlen.

A Volkswagen témához érve meg kell jegyeznem, hogy a Touran és a Caddy Life valóban remek konstrukció, de ennyi pénzért nem kap majd belőle olyat, amibe szívesen beleül. Sharanból pedig főleg nem, hiszen az az egyterűek között ő a király, ezért az ára az egekben van már évek óta. Jó hír viszont, hogy a Seat Alhambra mindenben megegyezik vele, és az ára is valamivel kedvezőbb.
Titkos tippem pedig a Toyota Verso, ha feladja az esztétikum iránti vágyait és fontosabbnak tartja a biztos üzemet, mint a kreatív utasteret. Az 1,8 literes benzines egy gondozásmentes motor, csak az olajat ne felejtse el időben lecserélni és hiba nélkül működik még néhány évtizedet.

Sok sikert kívánok a vásárláshoz!
Üdv,
Marci
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
