Érdemes-e csökkenteni az olajcsere-periódust?
Tisztelt Olajdoki,
Van egy idei évjáratú, 1995 köbcentis TDCI Transitunk, 130 LE, MHEV, amelyet újként vásároltunk tavasszal, jelenleg 22 900 km van benne. (Szóval havi 3000 km kb. a használat). Az olajcsere periódusa 40 ezer km elvileg, specifikációja WSS-M2C950-A. Akivel eddig beszéltem, mindenki azt mondta, hogy ne várjam meg a 40 ezret, hanem cseréltessek olajat előbb - tehát már most, félidőben. Ön mit tanácsol? Nem pazarlás ez? Értem, hogy az autónak biztosan jobb az új olaj, és kárt nem teszek vele, de gondolnám, hogy az a sok mérnök csak kiszámolta, tervezte, hogy ez legyen a periódus.
Üdvözlettel: Zoli
Kedves Zoli!
Ez egy nagyon izgalmas, összetett, de nem bonyolult kérdés. Megpróbálok úgy válaszolni, hogy új nézőpontokat adjak, valamint érthető legyen a téma.
Mit mond a gépkönyv? Megmondja, hogy milyen olajat (előírás, nem márka!), mennyit, milyen csereperiódussal használjunk. És végül az is le van írva, hogy az olajszint mindig legyen rendben!
Jól gondolja, a csereperiódus egy összetett "egyensúlyi" rendszer szerint van megadva. A motorkonstrukciót (és a teljes rendszer a turbón keresztül a dízel utókezelőig számít), az erre a célra fejlesztett kenőanyagot és a használat módját figyelembe véve kerül előírásra a dolog. Alapesetben természetesen kibírja az olaj a periódust. Sőt. Többet is. Ebben az is benne van, hogy az esetleges lenyíródásból adódó olajfogyasztást friss olajjal pótolja. Az is benne van, hogy a gyári jó minőségű szűrő képes ez idő alatt felfogni minden szilárd szennyeződést. Tehát ha innen nézzük, akkor természetesen bármilyen műszaki konstrukció üzemeltethető a gyártó előírása szerint. Ilyen ez az autó is.
De nézzük meg másik oldalról is. Legyen ez a nézőpont a vagyoni érték, az állagmegőrzés és a hosszútávú használat igénye, valamint a megnyugtató érzés, hogy az autónk rendben van. Egy család vagy egy vállalkozás életében az autó nagy érték. Az élettartamot sem úgy számoljuk, mint mondjuk a németek. Autóink átlagéletkora is magasabb, mint tőlünk nyugatra. Jobban is vigyázunk, és jobban oda is figyelünk többnyire. (remélem :-) ) Ha innen nézzük, akkor érezzük, hogy a sűrűbb olajcsere azt a biztonság-rendszert erősíti, amely a motor állapotától a lelki állapotunkig terjed.
És ez lesz az az egyensúly, amiben ezt a biztonságot növeljük, amikor mondjuk a csereperiódus felénél olajat és olajszűrőt cserélünk. Ezt nem kell a márkaszervizben végeztetni, sőt. Nekik nem is kell tudniuk, nehogy hiszti legyen a dologból. :-) Az előírás szerinti olajspecifikáció betartásával és egy gyári olajszűrővel elvégzett olajcsere mindenképpen növelheti az élettartamot, és segít az eredeti állapot fenntartásában hosszabb ideig is. Ezt viszont felesleges irreálisan sűrűn elvégezni. Az volna pazarlás igazán, miközben nem hoz arányos műszaki előnyt.
Ezt természetesen csak kenőanyag-laborvizsgálatokkal lehet megnyugtató módon alátámasztani, aminek nincs értelme a költsége miatt. Azonban ha abból indulunk ki, hogy mennyibe kerül pár liter olaj és egy szűrő, és mennyibe kerül az autó, és látjuk, hogy ezzel ártani nem tudunk, akkor azt gondolom, érdemes ennyit megtenni.
Összefoglalásként: én az év elején ültem új autóba. (VW, 30 000-es csereperiódussal) 5000 kilométernél csináltam egy olajcserét. Majd 15 000-nél. Utána 30 000-nél a gyári és nemrég, 45 000-nél újra egy köztes. A köztesekben nem márkaszervizbe viszem az autót, de gyári olajszűrőt használok. Levegőszűrőt nem cseréltetek. Nagyjából ezt javaslom mindenkinek, így Önnek is. De fontos hozzátennem, hogy a gyári előírások betartásával nem okoz kárt, és nem mulaszt az autóval szemben! Remélem, tudtam segíteni, és nem nyúlt a válasz sem hosszúra, sem túl összetettre.
Üdv.: Olajdoki

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
