Otthoni töltés ipari csatlakozóval?
Tisztelt Varsányi Péter!
Napelemes rendszerrel és egy villanyautóval rendelkezünk (e-Golf). Időszakosan töltjük otthon az autót, ezért dedikált fali töltőt nem telepítettünk, eddig 10A-es EVSE töltővel töltöttük konnektorból.
Van ipari csatlakozós (piros) 3x16A-es csatlakozós EVSE töltőnk is, ezt szeretnénk beüzemelni. A ház betápja 3x40A, így van teljesítmény a töltéshez.
Szeretnénk ipari csatlakozót kiépíteni, ahová ezt a töltőt csatlakoztathatjuk. Milyen védelem szükséges hozzá, illetve hogy tanácsolja a csatlakozó kiépítését? Fi relé típus, T2-T3 védelem, A vagy B megszakító, ..... Egy külön dobozt tervezünk a garázsba, amibe a DIN sínre elférnek a szerelvények, a dobozon lenne egy 3x16A ipari és egy 16A-es kék suko aljzat is (meglévő 10A-es EVSE számára).
Köszönettel, Szabó Dániel
Kedves Uram,
Az elektromos autó töltőpontja előtt az alábbi elektromos szerelvényeket javaslom kiépíteni az alábbi sorrendben:
1. Gyors kismegszakító, lehetőleg pontosan az autó töltőáramára méretezve. Az összes eCar fedélzeti töltője tartalmaz ún. lágyindítót, amely megakadályozza a bekapcsolási áramlökéseket. Tehát míg egy villanymotoros fűrészgép vagy gyalupad elé a "C" karakterisztikás, lomha kismegszakító kell, addig az eCar esetén sokkal jobb a gyors, "B" karakterisztikás kismegszakító. Az áramterhelhetőséget pedig azért nem kell túlméretezni, mert egy 16A-es fedélzeti töltő valódi árama csak 15,8A, tehát már a tervezéskor egy picit alávettek mindent, pont azért, hogy ne legyenek véletlen lekapcsolások. Viszont a 2. pont miatt jobb, ha a kismegszakító minél előbb lekapcsol. Ha mégis lekapcsolna a kismegszakító a névleges áramtól, annak az oka az egymás mellett lévő kismegszakítók egymást melegítő hatása. Ilyen esetben a villanyautót védő kismegszakítók mellé gyufaszálat vagy fél osztást takaró fedelet berakva biztosíthatunk neki jobb szellőzést, és akkor nem melegszik túl.
2. T3 osztályú túlfeszültség-védelem. Az ma az egyik legvitatottabb dolog, mert a régi vágású villanyszerelők a T1+T2 védelemre esküsznek, ami valójában villámvédelmi ill. durvavédelmi fokozat, és a villámcsapások közeli és távoli hatásai ellen védenek. Magyarországon azonban az elavult és túlterhelt elektromos rendszer miatt főleg a kapcsolási eredetű túlfeszültség-tüskék a jellemzőek, amelyeket a T2 osztályú durvavédelem nem fog meg elég hatékonyan. Az ún. finomvédelmi, félvezető-védő T3 osztály azonban pont erre szolgál, és úgy működik, hogy ezeket a tüskéket rövidre zárja és lenyeli, ha pedig túl nagy tüske jön be, az előtte lévő kismegszakítót leveri, elvágva a túlfeszültség további útját az autó irányába. Ráadásul ha van napelemes rendszere, az alatt kötelező jelleggel ott van a T2 túlfeszültség-védelem is, tehát felesleges megduplázni, mert nem ér semmit. Sokkal többet ér, ha a töltőponthoz minél közelebb ott egy T3 védelem. Az is fontos, hogy látható legyen, mert ha a visszajelzője már zöld helyett piros, akkor mintha ott sem lenne, ugyanis kiiktatja magát az áramkörből a túlmelegedést és kigyulladást megelőzendő.
3. Fi-relé. Nem titkolom, hogy személy szerint nem látom értelmét a fi-relé alkalmazásának, hiszen a hordozható töltőkábelek és fali töltőpontok pont azért olyan nagyok és drágák, mert a fi-relénél sokkal okosabb GFCI nevű hibaáram-védelem van bennük, ami részint öntesztre képes, nem kell TESZT nyomógombot nyomogatni hozzá, másrészt egyaránt érzékeli a 30 mA-es AC és 6 mA-es DC komponenst is. Így személy szerint semmi értelmét nem látom a "B" típusú, százezres, inverter-védő fi-reléknek, bőven elég az alaptípus - már ha kell... Konnektoros csatlakozás esetén sajnos a jogszabályok előírják, de egy fixen telepített és bekötött fali töltőpont esetén én csak egy plusz hibalehetőséget látok a fi-relében. Ha már van fi-relé, azért érdemes azt "utolsónak" hagyni, mert a T3 védelem így azt is védi. Bizonyos autótípusoknál a Schneider fi-reléje kerülendő, mert túlérzékeny és folyton leold.
Más szerelvények felszerelését nem látom indokoltnak. Ellenben a szakszerű kötéseket, sajtolt érvég-hüvelyeket, megfelelő vezeték-keresztmetszeteket annál inkább! 1,5 mm2-es vezeték maximum 13A-ig, 2,5 mm2 vezeték maximum 20A-ig, 6 mm2 vezeték maximum 32A-ig terhelhető, bár a hazai szabványok ennél szigorúbbak, és pl. 32A-re 10 mm2-es keresztmetszetet írnak elő. Szóval jobb lenne, ha inkább szakembert bízna meg a kiépítéssel, aki nem csak a maximális áramra, hanem feszültség-esésre is méretezne a pontos kábelhossz ismeretében.
Üdvözlettel: VillanyPásztor
Hálózati túlfeszültség töltés közben?
Sajnos az elektromos szolgáltató nincs a helyzet magaslatán, nem sokat foglalkoznak az ingadozásokkal. Mi a megoldás?

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

