Kedves VillanyPásztor!
Van egy 94Ah BMW i3-as autónk, ami 6 éves és mindenki javasolja a 12V akku cseréjét. Olvastam azon válaszát egy hasonló problémával találkozó villanyautósnak, miszerint megoldás lehetne LiFePO4 akku az ólomsavas helyett. Találtam is kínából olyan árban mint amennyiért a szerviz cserélné a régi akkut újra, és elgondolkodtam, hogy akkor már inkább olyat rakatnék bele.
A szervizben azt mondták azzal nem biztos hogy hibamentes lesz az autó, és az sem biztos hogy össze lehet programozni az autóval, amit minden akkucserénél meg kell tenni ennél a tipusnál. Szeretném a véleményét és segítségét kérni, hogy valójában megoldható e a csere problémamentesen egy ilyen akkura, és ha igen, akkor melyik a legmegfelelőbb erre a célra.
Válaszát előre is köszönöm, Tisztelettel: Péter
Kedves Péter,
A korábbi írásomban inkább azt írtam, hogy bár technikailag megoldható lenne, de nem ajánlom - úgy látszik, ott nem voltam eléggé egyértelmű. Most egyértelműbb leszek: BMW i3 esetén _SEMMIKÉPPEN_ sem ajánlom, hogy ilyenen gondolkodjon BMW i3 esetén. Egy Nissan Leaf, egy Renault Kangoo ZE vagy más, "buta" elektronikás régi elektromos autó esetén még megoldás lehet az LFP kisakku, de egy ilyen modern autónál ez ellenjavallt.
Ahogy Ön is írta, a BMW i3 azon kevés autótípus közé tartozik, ahol akkucsere során kötelező lépés a programozás - a BMW ugyanis "avultatja" az akkut, azaz az öregedés függvényében egyre kisebb árammal tölti, hogy kompenzálja az akku öregedését, ezért új savas ólomakkumulátor beépítése után tudatni kell vele, hogy ismét 100%-ban kihasználhatja a 12V-os akkut. Erről az "avultatásról" tudtommal nem lehet lebeszélni, így egy LFP akku esetén várhatóan problémák lépnének fel, pl. időszakonként újra kellene programozni.
Másrészt a BMW I3-ban a DC/DC konverter a motorvezérlő (EME) része, ami a hajtómotorra fixen rá van szerelve; javításkor a teljes hátsó hidat le kell bontani a kerekekkel együtt, ami extra drágává tesz minden motorvezérlővel kapcsolatos apró javítást. Ráadásul a DC/DC konvertere sajnos nem a legjobban sikerült példány, vannak vele szórványos meghibásodások. Én biztos nem kísérteném az ördögöt azzal, hogy NoName kínai LFP-s 12V-os akkukkal kísérletezzek, amik esetleg hiba esetén magukkal rántják a DC/DC konvertert is, jelenleg kb. 3,8 MFt-os márkaszervizes szerviz-számlát eredményezve.
A BMW-nek ugyan vannak gyári lítiumos (LFP) akkujai, de azokat a nagyobb, prémium modellekbe árulják - de azok meg helyből 650-800 eFt áron vannak, így sosem térül meg az árkülönbözet. És a BMW i3-ba elvileg nem is lehet őket berakni, mert hiányzik az a kommunikációs szál, amivel ezekkel az intelligens akkukkal kommunikálni tudna az autó. Úgyhogy nem tudok ajánlható megoldásról a BMW i3 esetén.
Üdvözlettel: VillanyPásztor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
