A Smart töltője lecsapja a biztosítékot
Kedves Villanypásztor!
Egy Smart fortwo EQ drive 2021 töltésével van problémám, nagyon örülnék neki, ha tudnának segíteni. Néhány napig működött rendben a töltés.
A jelenség viszont pár napja, hogy amikor bedugom az autó töltőjét a konnektorba akkor ahogy elkezdi felvenni a teljesítményt, olyan szintén 2-3 másodperc után lecsapja a főbiztosítékot.
Azt nem tudom, hogy vajon miért a főbiztosítékot csapja le, az egyébként 10A-es töltőadapter ami egy 16A-es kismegszakító után van (ez C osztályú). A főmegszakító 40A-es! Ön szerint mi lehet a probléma ilyen esetben?
Köszönöm szépen előre is a segítségét. Zoli
Kedves Zoli,
Ha nem veszi rossz néven, kicsit lerövidítettem a kérdését a felesleges részek kivágásával, hogy másoknak ne kelljen mindent elolvasnia.
Szervizes tapasztalataim szerint az ilyen eset egyértelműen fedélzeti töltő hiba - és ha emlékeim nem csalnak, ez az autótípus pont azzal a Renault Zoe-féle Chameleon töltővel van szerelve, aminél erősen nem ajánlom az egyfázisú töltést! A hibajelenségből meg azt is biztosra merem mondani (úgy 50+ megjavítása után), hogy az IGBT egysége zárlatos, amelynek a gyári ára a Renault-nál valahol 140 000 nettó környékén van. Persze a teljes javítást ennyiből nem ússza meg, mivel a fedélzeti töltő kiszerelése, javítása, tesztelése jócskán a fél-egymillió közötti bruttó árat fog eredményezni, attól függően, hol javíttatja az autóját. (Én már nem vállalom, átálltam inkább más típusokra.)
A hiba okára látatlanban a túlfeszültséget mondom: a Chameleon fedélzeti töltő az egyik legérzékenyebb töltő a piacon. Fél tucat olyan esetem volt, amikor a villanyszerelők által előszeretettel ajánlott T1+T2 "kombinált" durvavédelem lett felszerelve az általam ajánlott T3 finomvédelem helyett, és ez sem volt képes megvédeni a töltő életét - jól láthatóan csökkentette a károsodást, de ugyanúgy tönkrement a túlfesz-védelem ellenére is. Szóval ha a javítással meglesz, az Ön érdekében ne hallgasson senkire, és szereltessen fel egy T3 osztályú védelmet is a töltőpontja elé. Hogy az elé még rá fogják-e beszélni egy T1, T2 vagy T1+T2-re, az már Önön múlik; a szakemberek kis része szerint a T3 önmagában is képes védelmet biztosítani (akár kamikaze módon, saját élete árán, ami még mindig csak 8-24 eFt, nem félmillió), a nagyobbik részének viszont a fejébe verték a "szelektív védelem" elvét, mely szerint csak együtt, hárman adnak elégséges védelmet - igen, ez tökéletesen igaz is egy kórház intenzív osztályára, ahol nem megengedhető, hogy áramszünet legyen egy kósza túlfeszültség miatt. No de egy garázsban kábé egymillióért kell túlfeszültség-védelmet kiépíteni?
Végezetül ha már hozzányúl a villanyóra-szekrényhez, a "C" osztályú, lomha kismegszakítót cseréltesse le "B" osztályú, gyors kismegszakítóra. Az összes eCar fedélzeti töltő ugyanis tartalmaz lágyindítót, így nem kell nekik lomha bizti, mert nincsen bekapcsolási áramlökése. Viszont a T3 osztályú túlfeszültség-védelem működése pont azon alapul, hogy túl nagy túlfeszültség esetén leveri a kismegszakítót, így nagyon nem mindegy, hogy ezt milyen gyorsan tudja megtenni.
Tisztelettel: VillanyPásztor