Amikor ideadták, nagyon sok mindent elmondtak a Priusról. Például azt, hogy mekkora erdő kellene ahhoz, hogy a Prius által nem kipufogott CO2-ből sima oxigén legyen. De nem érdekel, elvégre nem vagyok erdész. Csak az érdekel, hogy milyen autó. Ja, hogy ez hibrid? Na és? Felőlem akár hidegfúziós generátort is építhetnek bele. Éljen a júzer, vesszenek a műszaki részletek!
Azt is mondták, hogy ez tulajdonképpen egy turbódízel automata Avensisnek az alternatívája. Hát nem tudom, hogyan lehetne olyan sok üzemanyagot letolni a torkán, mint amennyit az Avensis+dízel+automata kombináció kajált. Talán ha kicsit felpiszkálnánk, úgy, hogy kettőötvenet menjen, akkor esetleg. De a Prius csak száznyolcvanat megy, és a legnagyobb rosszindulattal sem hajlandó sokat kajálni.
Akinek most újat mondtam: jó reggelt, 2009 van! Igen, a Prius nem kajál. És az új tényleg, jól érzékelhetően még kevesebbet, mint a korábbi. Azzal úgy 6,5 körül lehet vegyes használatban elmászkálni, és ha hanyagolja az ember az autópályát, akkor lényegesen kevesebbet. Elvégre, ezek a fránya hibridek olyanok, hogy ha lassan mennek, kevesebbet fogyasztanak. Ez pedig olyan vicces jelenségeket okoz, hogy megérkezik a városba az ember az M3-asról, és a 6,2-6,5 környéki átlag durván esni kezd, majd lemegy mondjuk 5,3-5,5 tájára. Minden attól függ, hogy mekkora a dugó. Minél nagyobb, annál inkább.
Már most, a harmadik bekezdés táján nagy a kísértés, hogy műszaki izékre tereljem a szót. Mert magunk közt szólva, ezt a hibridrendszert nagyon eltalálták. És a másik: nagyon jól körbebástyázták szabadalmakkal. Ezért aztán mindenki küzd, mint disznó a jégen, hogy kitaláljon valami hasonlóan zseniálisat, amibe nem kell két kuplung, normál sebességváltó és hasonlók, de nem megy. Ez a módszer működik, meg kell venni a licencet, ahogy a Ford tette, vagy ahogy a Nissan, egy-két amerikai modelljénél. A másik alternatíva az, hogy csinál az ember valami egyszerűt, egy túltenyésztett indítómotorral, ami nem nevezhető teljes értékű megoldásnak, lásd: Honda Insight, vagy épp a Mercedes S400 BlueHybrid. Ha ez utóbbi kettőét összeadjuk, akkor megkapjuk a Prius elektromos összteljesítményének kevesebb mint negyedét.
De behúzom a féket, és hagyjuk a technikát. Mert a Prius már akkor is izgalmas kocsi lenne, ha simán beleszerelnének egy 1,6-os benzinmotort. Mert annyira más.
Ott van például a hibridautó-forma, amit a Honda Insight olyan pofátlanul lemásolt. Aki még nem látta a másolatot és az eredetit együtt, azoknak elárulom: a Honda lényegesen kisebb, a két autó nem egy kategória. Legfeljebb annyiban, hogy a belső tükör alig használható.
A hármas Prius gyakorlatilag akkora, mint az előző volt, épphogy picit szélesebb, viszont jobban gazdálkodik a hellyel. A tetején lévő púp hátrébb vándorolt, így hátul nagyobb hely jut a fejnek, a csomagtartó pedig valami 450 literes. Igaz, ez a padló alatti rekeszből (50 l) és a felső részből jön össze, mert az ülés mögött ott van az akksi az elektromos hajtáshoz. Ha nem csinálták volna ál-variálhatóra, az összes német rosszul lenne, hogy mennyire szabálytalan formájú. Így viszont a germánok is kipipálva.
Azt viszont nem állítanám, hogy az utastere akkora, és ugyanannyira kényelmes, mint egy középkategóriás kocsié. Igaz, a Honda Accord sikere intő jel arra, hogy nem feltétlenül a végtelen hátsó lábtértől lesz jó egy középkategóriás autó. Ettől függetlenül a kategória picit előrébb jár, mint a Prius, amely inkább akkora, mint amekkora a középkategória átlaga úgy 5-7 éve volt. A Toyota palettáján valahol az Auris és az Avensis közé esnek a belső méretei, és pont. Biztos nem véletlenül.
Ezzel könnyen megbékéltem, de az első ülések lehetnének jobbak, pontosabban az ülőlap lehetne hosszabb egy picivel, és nem kellene megtörni az elülső részét felfelé(!), hanem teljesen síkra kellene csinálni. Így kicsit nyomja a combot és még rövidebbnek érződik, mint amilyen valójában. Persze kis állítgatással egy idő után tünetmentessé váltam, de megértem azt, aki egy VW Polóból átülve kapásból elintézi annyival, hogy kényelmetlen.
És vége a combozásnak is, mert az Aurisból ismert híd, amely a könyöklőt összeköti a műszerfallal, itt is megjelent a két első ülés között. Sőt, egészen normálissá fejlődött. Egyrészt azért, mert nem gagyi, nyöszörgő, fémszínűre fújt műanyagból van, hanem rendesen formatervezett, széles valami, alatta egy gigantikus tálcával, ahová rettenetesen sok dolog pakolható. És ide pakol is az ember, mert látszik a vezetőülésből, tehát nem felejti ott, ha majd kiszáll.
Másrészt azért jobb, mert nem céltalanul van ott: a váltókar mellett a rádió/navi képernyője és rengeteg gombja is rácsúszik, és ott van még a váltópöcök is. A könyöklő pedig a japán belpiacos autók zseniális rendszerét tartja meg, hátratolható, felnyitható fedéllel, gigantikus tárolórekesszel, belső tálcával, audiobemenettel. Ezért aztán nem gond, hogy nincs térképzseb az ajtón, hanem csupán egy italtartó, egy 0,33-as üvegnek.
Biztos vagyok benne, hogy a Toyotánál olvassák a teszteket, és végre megcsinálták, hogy a kormány tengelyirányban is állítható. Most csak pontosításképp, a négyes Prius tervezéséhez annyit hozzátennék: arra gondoltunk, hogy kijjebb lehessen húzni, nem beljebb tolni. A Priusé viszont a világ egyik legjobb kezelőrendszere, mert amit fontos kezelni, minden megvan a kormányon: rádió, telefon le-fel, hangvezérlés, hőmérséklet, belső keringetés(!), tempomat, kijelzőváltás a műszarfalon, fedélzeti számítógép. Aztán a finomságokkal és a navigációval el lehet szüttyögni az érintőképernyőn.
Mellesleg a Prius az első olyan hangvezérléses autó, ami meg is értette, mit kérek, szemben mondjuk a német kocsikkal, amelyek eleve német akcentussal kérik az angolt. A Prius könnyítésképp feldob egy listát a képernyőn, hogy az adott ponton milyen szavak a bemondhatók. És nem kell állandóan újra megnyomni a gombot a következő bemondáshoz, amitől értelmét veszti az egész.
A műszerfal valami hasonló, mint volt, kemény anyagokból megépítve. Középen, óriási árnyékoló ív alatt ott a digitális műszeregység. Sőt, ma már nem kell választani, hogy az ember navigál vagy a kis fogyasztást nézegeti kéjelegve, mert ez már a műszeregységben jelenik meg. Lehet váltogatni, hogy azt bámuljuk, melyik motor megy a háromból, vagy diagramot, ötperces bontásokban, hogy mennyit spóroltunk. A pillanatnyi fogyasztás viszont fix skálát kapott, és mindig látszik.
Mindezt kiegészíti a head-up display (HUD), magyarán a sebesség kivetíthető a szélvédőre is, de van olyan nézete is, amelynél a gazdaságosság-mérő csík is futkározik, sőt, a navigáció szimbólumai is kivetíthetők. A kivetítő kikapcsolható, ha valakit ez nem érdekel. A vetítés helyzetét mindenki a testmagasságához igazíthatja, sőt, még a fényereje is szabályozható. Amúgy ez széria minden Priuson, először nem is értettem, miért.
Aztán menet közben kiderült. Sőt, az is, hogy miért nem rohadunk meg, ha napon parkoltunk. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
