Ha már ráz, legyen benne áram!

Teszt: Lexus RX 450h

2009.10.30. 06:45

Adatlap Lexus RX 450h Luxury - 2009

  • 3456 cm3-es,V 6 hengeres benzin+elektromos
  • 299 LE @ 6000 rpm
  • 317 Nm @ 4800 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km

A Lexus 450h megjelenése meglepett. Ez kétféleképpen is érthető: egyrészt hibrid típusokat négy- ötévente leváltani nem kis teljesítmény. És az is meglepett, ahogy kinéz. Nem mondom, hogy randa, de úgy alakult, hogy nem én fotóztam, és cseppet sem bántam. Mert nehéz meglátni benne a szépet. Végül megtaláltam a megoldást. Beszálltam.

Innentől kezdve a kocsi külseje érdektelenné vált. A külvilág távolodni kezdett, a zajai kint maradtak és én csak néztem kifelé, mint egy tehetetlen bábu, akit odaültettek a vezetőülésbe. Mert itt már minden szép és jó, bár elsőre nem tudtam, mit is kell kezdeni sok mindennel.

Ez egy kedves autó. Amikor az ember leveszi a gyújtást....izé... fogalmazzunk inkább úgy, kikapcsolja, szóval, ilyenkor a kormányt felemeli, az pedig ülést udvariasan hátrahúzza a villanymotor. Ahhoz, hogy újra bekapcsoljam, és megjelenjen a Ready felirat a műszereiben, nyomni kell a féket. Amit így, leghátsó helyzetben alig érek el. Fék nélkül viszont csak a „gyújtást” adja rá az ember, lehet rádiózni, meg ilyesmi, de menni nem.

Az ilyen kéretlen jópofaságok jól jönnek a 70 éves, hordónyi pocakú bácsikáknak, akik inkább megnyomják másodszor is a Power gombot, ha már odatekerte őket a pedálok közelébe a villanymotor. De én szívem szerint inkább kikapcsolnám, gondoltam, megnézem a használati útmutatóban, hogyan kell. Aztán megláttam, hogy mennyi könyvet adnak az RX-hez, és rosszul lettem. Lényegében a kesztyűtartó polcai tele vannak velük, plusz az utas térképzsebe is, igaz, van benne egy angol nyelvű duplikátum, de ez akkor is riasztó.

Lehet, hogy a Lexus márkanevet nem a luxus szóból ferdítették, hanem a lexikonból?

El is ment a kedvem az egésztől, inkább nyomtam a féket pipiskedve. Emlékeztem még az új Avensis használatijára, hogy 40 oldalon keresztül csak beszálltunk az autóba, és ott csak 600 oldal volt a könyv. Na de itt?

Ezt leszámítva remekül éreztem magamat ebben a japán-amerikai világban, mert az látszik, hogy az Európában eladott pár darab miatt az itteni ízlés nem sokat számított. De talán nem is baj, hogy kicsit máshogy akartak különlegesek lenni, mint mondjuk egy ML-Merci, vagy egy X5-ös BMW. Belül szerintem nagyon eltalálták a formákat. Ívek, színek és aszimmetria mindenhol, lehet, hogy valaki túl mozgalmasnak is fogja találni. Az előző RX-hez képest újítás, hogy a középkonzol egyetlen lendülettel folytatódik a két ülés közötti könyöklő-komplexumban, régen ez nem így volt. Mostantól a két első utast tökéletesen szeparálták egymástól. Nincs átnyúlkálás.

És nincs többé érintőképernyő sem. Most már annyira messze került a vezetőtől, hogy el sem érné. Ehelyett adtak egy force-feedbackes kvázi-hanyattegeret. Elnézést, de nem találok jobb szót arra, hogy a középkonzol vízszintes részén van egy izé, amivel egy egérkurzort lehet terelgetni a képernyőn. Amikor olyan helyre ér, ahol van valamilyen menüpont, a force-feedback eljátssza, hogy ott megakad egy kicsit, és kellemes Macintosh jelzőhangot is hallhatunk. Hogy milyen erős legyen a menüpontok kurzorvonzó hatása és milyen hangok kísérjék a menüben történő kétdimenziós gyaloglást, be lehet állítani.

Amúgy a Lexus menürendszere lényegében ugyanolyan, mint az érintőképernyős, függetlenül attól, hogy egérrel böködünk. Bár, szerintem a navigáció menüje nem túl logikus, azért egy idő után meg lehet szokni. Ja, majd elfelejtettem! Az egérkurzor alakja is állítható, kár, hogy a tervezőknek nem volt egy kis humora. Netán a netről lehetne letölteni viccesen erotikus figurákat hozzá, vagy ki mit akar.

Azt egyébként nem tudom eldönteni, hogy ez a jobb, vagy az i-Drive/MMI tekerentyűs izék. Szívem szerint az érintőképernyő híve vagyok, a kütyük fejlődése is ebbe az irányba mutat, nem hinném, hogy az autógyáraknak más felé kellene tartaniuk. Igazából nem is utáltam az egerezést, nem is imádtam, kész.

Az RX rettenetes mennyiségű dolga közül csupán egy dolog nem tetszett: a tolatóradart a kormányról lehet ki- és bekapcsolni, egy, a műszeregységben megjelenő menüben: itt van a tisztán elektromos (EV), az Eco, a téli üzemmódok kapcsolása, és még pár apróság. Szerintem a radar megérdemelt volna egy gombot. Erre akkor jöttem rá, amikor a mosóban kikapcsoltam, majd egy nehéz parkolásnál – 11,5 méteres fordulókörrel akad ilyen – gyorsan vissza akartam kapcsolni, és ilyenkor nem jó menükben turkálni.

Amennyire drabálisnak és elnyújtottnak tűnik kívülről, belül közel sem akkora hodály. Persze nem kicsi, de a hátsó ülések előtt nincs akkora tánctér, mint egy Skoda Superbben. A csomagtartója viszont jó hosszú, biztosan azért, mert az akkuk, a hátsó villanymotor, a futómű miatt magasan van a csomagtartó padlója. Így sikerült használható méretűvé tenni (cirka fél köbméter), ezzel lényegében a létező legpraktikusabb hibridautó. A tesztautóban még villanyos csomagtartócsukó fícsör is volt, ami nem viccel, Bendét majdnem odacsukta, amikor azt hitte, hogy a kistáskájában lévő indítókártyát be fogja zárni a kocsiba. Ha olvasta volna a Lexus-lexikonokat, tudhatta volna: ezért nem érdemes meghalni. Ugyanis az autó érzékeli, hogy a kártya belül van, és nem hajlandó bezárni az ajtókat. Mondjuk, amúgy is. A záráshoz a kilincs burkolatát kell megnyomni egy adott ponton, ugyanúgy, mint az összes új Toyotánál, de ha a kártya az átellenes oldali zsebünkben van, már alig érzékeli.

A villanymotorok azonban csak a csomagtartó nyitását és az autó beindítását késleltetik. Amint menésről van szó, a villanyhajtás a gyorsaságot szolgálja. Mondjuk, ha 8 másodperc alatt kell százra gyorsítani. Hogyan? Lapozzon!

Totalcar értékelés - Lexus RX 450h Luxury - 2009

8
TC

Ha kis sebességnél nem zötyögne, imádható lenne, így csak elmegy. A hibrid összkerékhajtás ellenére sem terepjáró, de télen, és földúton elboldogul. Meglepő módon inkább az autópálya a lételeme. Kicsit furcsa 16-20 millió forint táján, hogy az extráit csomagokban kell rendelni, míg a konkurenciánál minden kis részlet aprólékosan megválogatható.

Népítélet - Lexus RX

7,9
Nép
4.6
9
7.6
9.6
9.2

Az oldalról ajánljuk

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

21 perce
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06