Vannak dolgok, melyek nem engedhetik meg maguknak a bukást. A rossz sört nem isszák, a pocsék meccsről elkapcsolnak, az új ötös nem vallhat kudarcot.
Harminchét év, öt generáció, 5,5 millió eladott autó, ez az eddigi számvetés, melyből világosan kitűnik, hogy a piacra 1972-ben belépett felsőközép-kategóriás típus minden generációja sikeres volt. A jelenleg kifutó E60 kódjelűből 1 363 798 darabot adtak el (ebbe beleértendő a Touring is), most pedig itt az új, F10 kóddal, súlyos örökséggel és kemény feladattal: az E-Klasse mellé állni a pódium felső fokára.
Hogy miért mellé és miért nem beszélünk itt egyértelmű trónbitorlásról, azt nagyon hamar megértettük a müncheni FIZ Projekthaus-ban, ami egyben a BMW egyik kulcsfontosságú innovációs fejlesztőközpontja. Az idebent zajló munka és a mindenfelé nyüzsgő maszkolt prototípusok (X3, X5 fura lökhárítókkal, tán facelift?) nem sok jót ígértek az ajtón fáradtan belét behúzó két – Csikós szavaival élve – east european gentlemennek.
Úgy is lett. Minden sarkon csinos, egyenruhás hosztesz, talpig mosolyban és wonderbrában, már messziről mutatja nyújtott karral a helyes irányt, nehogy kíváncsiságunktól hajtva folyamatosan kattogó géppel ott sétálgassunk, ahol nem szabad. Biztos voltam, hogy minden további nélkül a nyakszirtembe hajítana egy szolgálati bratwurstot, ha megpróbálnám, így hát mosolyogtunk mi, a két kelet-európai újságíró, mosolyogtak ők, mosolygott a szakács, a mérnök, a többi újságíró és a mixer. Mintha mindenki nyelve alatt Hoffmann-bélyeg lett volna.
Az ünnepélyes leleplezés előtt Adrian van Hooydonk, a BMW-csoport vezető sztár-formatervezője vázolta az irányelveket és az összes fázist, melyeken keresztül kellett mennie a modellnek, ötlettől megvalósításig. Az apró többletet kereső olvasók ezúttal sem maradnak hoppon, a német kollégák orra elől halásztam el Adriant egy baráti, érdekes csevejre, pénteken olvasható lesz az interjú. Most vissza az autóhoz és a kérdéshez: jobb, mint az E Mercedes?
Nézőpont kérdése, szerencsére ezzel a generációval tán minden eddiginél jobban elkülönül a két márka vásárlórétege, ami áldani való tény. Mindkettő az őket megillető helyen van. Technológiailag borzasztó fejlettek, elegánsak és minden ízükben prémium termékek. Igen, van Audi is, de a jelenlegi A6-os már erősen kifutó modell, addig pedig kihagyjuk a játékból.
De míg a Mercedes a Pullmann-vagon, amiben ülünk, utazunk, meghitt, pihe-puha, finom, nyugodalmas módon, míg valahol elöl egy gőzmozdony dolgozik, a BMW maga a puha bőrrel bélelt, minden létező kényelemmel ellátott mozdony, ahol gombnyomásra egy automata újabb lapátnyi szenet dob a kazánba és néhanapján kidugjuk a fejünket az ablakon, mert szeretjük, ha arcunkba vág a szél, de nagyon összepiszkolni nem akarjuk magunkat. Két külön világ, másfajta interakció a géppel, de mindkettő remek - az összehasonlítás persze elkerülhetetlen.
Ez messze nem jelenti azt, hogy az új ötös szűk, szénporos fülke lenne. 4899 milliméter hosszú, 1860 széles, tengelytávja pedig kis híján 3 méter (2968 mm). Elődjéhez képest nyolc centiméterrel nagyobb a tengelytávja – de figyelem! –, a hossza mindössze négy centivel több. Ebből könnyű kikövetkeztetni, hogy a túlnyúlásai kisebbek, ezért – egy jó dizájnnal – igazán dinamikus formát kaphatott.
A formaterv pedig jó. Ezt fogadják el, ne vívjanak fölösleges harcot saját magukkal, mint én, mikor megláttam az első képeket. Élőben teljesen más a hatás, az autó sokat veszít böszmeségéből. Pedig súlya az van: az alap 523i is 1700 kiló úgy, hogy a motorházfedél és az ajtók is alumíniumból készültek (egy ajtón 23 kilót spóroltak), a futóműben is bőven akad alu-alkatrész. De ez most lényegtelen, később úgyis visszatérünk rá.
Lehet a pokolba kívánni Chris Bangle-t és a formaterveit, de az biztos, hogy olyan csapásirányt határozott meg, ami sikeresnek bizonyult. Van Hooydonk remekül csempészte be saját ötleteit, elképzeléseit, az autó tényleg egy modernebb, frissebb ötösnek néz ki, nem merőben más autónak, mint az E60. Tette mindezt úgy, hogy nagyon fontosnak tartja azokat a stíluselemeket, amelyek meghatározó módon formálják az autó külalakját 72-óta. Csak finoman építi őket bele a 2009-es divatba.
Nézzék meg az orr-részt. Teljesen profilból nézve már-már kifelé dől, erősen emlékeztetve ezzel az E34-re, ahol elveszett az egyértelmű cápaság, de jelzés szintjén még megmaradt. Aztán ott vannak a mélyen a tömpe orrba nyúló fényszórók, melyek szemből még szélesebbnek láttatják az autót. Vagy a kupészerűen lejtő tetővonal a valaha volt legkisebb sugárban ívelt Hofmeisterknick-kel, a legendás hokiütővel, miatta kellett különleges edzett acélt használni az egész C-oszlopnál, mivel a szokványos lemez egyszerűen elnyíródott volna.
A nagyszilárdságú acél és a könnyű alumínium kombinációja jellemző az egész autóra. A karosszéria az elődhöz képest 55 százalékkal lett merevebb, pedig már ott sem kifogásolták sűrűn. A motorháztető természetesen alacsony, a kerékjárati íveket pedig szinte teljesen kitöltik a kerekek. Mindössze két markáns fény-árnyék vonal fut végig az oldalán, egymáshoz közelítve a hosszú orr-résszel azonban megadják az alaphangot, már az álló autó is dinamikus, két perc után már a kulcsokat követeljük. Tud valamit a holland.
A külső fontos, de mi van belül? Mire kíváncsiak? Legyen a beltér, vagy a technika? Előbbi a nyerő, mivel hamarabb túlesünk rajta. A műszerfal szinte ugyanaz, mint a GT-ben, a kettőt egymás mellé téve csupán az tűnik fel, hogy míg a GT középkonzolban akad egy plusz emelet az ötöséhez képest, utóbbi laposabb, és a horizontális tagolásnak köszönhetően nagyon szélesnek tűnik. Ettől a beltér is tágasnak hat, pedig ha csak a középkonzolt nézzük, rádöbbenünk, valójában mennyire széles.
Kicsit ücsörögtem a bal egyben, végigzongoráztam az összes létező extrával felszerelt belsőt, és vártam, mikor kezdi el nyomni a középkonzol a jobb térdem, de valahogy csak nem akarta. Mindenütt hibátlan varrás, precíz illesztések, a legridegebb anyag a puha, rücsis műanyag, ebből volt a kesztyűtartó fedele és a kormányoszlop borítása a kiállított 550i-ben és 530d-ben is. Nézzék csak meg jól a beltér képeit, többet mondanak száz szónál is. És mielőtt megkérdeznék: a középkonzol hét fokkal van a vezető felé fordítva...
A hátsó lábtér 13 centiméterrel nőtt, és bár a tető közelebb van, mint a napfénytetős 530d GT-ben, amivel a reptérre hoztak-vittek, panaszra hátul nincs ok. Persze négy személynek igazán kényelmes, az ötödiket kiutálják már középtávon is, hiszen éppen a négyzónás klíma szabályzóját rugdalja.
Most pedig jöjjön a technikai buzulás, majd fináléban a workshop, amiből kiderül, mitől lesz egy termék prémium, és mitől lesz BMW. Ha bírják még szendvics nélkül lapozzanak. Ha nem, mi megvárjuk. Van még infó és döbbenet bőven.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
