Mifelénk francia autót venni nem menő. A magyar embernek leginkább a német meg a japán autókra indul be belső lízingkalkulátora. A franciák olyan furcsák; szokatlan megoldásokkal és nem hétköznapi formatervekkel háborítják a rántott húsos linearitáson edzett agyat.
Úgy tűnik, a gyáriaknak is feltűnt ez a tendencia: a francia autók az utóbbi években egyre jobbak, figyelnek a részletekre és nem a vevők zsibbadtra szopatása a fő céljuk. A minőség folyamatosan javul, a megítélés is követi ezt – az új cél a stílus megteremtése. Jogos, ki kell lépni a családapás és női autós szerepből; kell a fiatalos lendület.
A Peugeot RCZ a legjobbkor jött. A formás kupé potenciális szívdobogtató, tervezői bíznak benne, hogy olyan új vásárlói csoportokat érnek el vele, melyeknek eddig a sportosság-stílus-fiatalosság tengely mentén meg sem fordult a fejükben a márka. „Nekimegyünk a TT-nek!” – mondta a gyár munkatársa, de nevetésében ott volt, hogy komolyan gondolják.
Nagyképűség vagy reális vágy szembeszállni az Audi népszerű roadsterével? A franciák szerint kötelező lépés, hisz az elkövetkező öt évben az autógyártók ranglistájának tízedik helyéről a hetedikre lépnének elő. A stratégia látható kezdete a kétajtós, lapos RCZ.
Ez az első modell, amely az új oroszlános logót kapta. Ezzel és a számokból álló név elhagyásával is egy másik érát próbálnak megteremteni. Elsőre úgy tűnik, sikerrel. A francia minőséget sem lehet mostantól félig megalapozatlanul szidni: az összeszerelés a grazi Magnában történik, kezdetben 17 ezer darabbal évente.
Európa egyesítette erejét: ugyan az 1,6-os négyhengeresről azt mondják, hogy saját fejlesztés, de alapja az elismert BMW-tervezés. Azt cifrázták tovább, hogy a végén 200 lóerőt leadva vágyat keltsen az autósban. Mert higgyék el, vágykeltő.
Éppen ezért voltam türelmetlen, amikor a sajtóút kezdő tülekedésében csak a dízel kulcsait tudtam megszerezni. A mindenféle szláv kollégák lecsaptak a benzinesre – nem csoda, az erősebbik 1.6 THP csak nyáron jelenik meg. Mint a karácsonyi ajándékot idő előtt felkutató gyerekek, olyan mohón buktak rá a váratlan lehetőségre.
A kétliteres HDi-re sem lehet panasz. A hatfokozatú manuális váltóval szerelt négyhengeres ereje 163 lóerő. Tökéletesen meglódítja a karosszériát, bár ez a változat egy mázsával nehezebb. A 340 Nm-es nyomatékhoz kell is az anyag: a forgattyúsház öntöttvas, feltehetőleg a váltó is erősebb és gyanúnk szerint egy-két kiló szigetelőanyagot is ráleheltek a lemezekre, mert nyoma sincs a gázolajos traktorjellemnek.
Mindezek ellenére egy kicsit tudathasadt a dízel RCZ: formailag ott van, de a motorja messze nem a Le Mans-i 908-as: menni megy, de nem nagy élvezet taposni. Középtempóban viszont kifejezetten kellemes.
A kettes platform padlólemezét kapta meg, éppen ezért arányai megegyeznek a 308-éval, igaz, alacsonyabb súlypontja és extra merevítései miatt sokkal kezesesebben viselkedik. Mivel az első kerék hajt, értelemszerűen tolja az orrát, de a súlyelosztás jó. Az ültetés és a nyomtávszélesítés azonban semlegesebbé teszi a reakciókat. Megsúghatjuk, ez egy olyan 308 CC, amit rendesen befejeztek.
A formatervet férfiak és nők egyaránt megbámulják. Annak ellenére, hogy a gyári színek unalmasak és az RCZ üvölt a Candy Grass Green után, mindenhol körbeállják – ki tud kapásból mondani még egy Peugeot-t, ami ilyen reakciókat vált ki? A Double Bubble-nek hívott púposított hátsó üveget és az ívet követő tetőt gyönyörűen kontúrozza az alumínium tetőoszlop. Ugyan profilból nekem orrnehéznek tűnik, de a kétharmadok lehengerlőek.
A visszapillantóból érdemes hátranézni, kívánatosan gömbölyödik a sárvédő. Az ilyen apró trükkök legalább húsz pszichés lovat adnak a gyári teljesítményhez. A tükörből öröm megfigyelni a kiemelkedő, kétállású hátsó légterelő mozgását – ezt egyébként a két ülés között manuálisan is vezérelhetjük.
Papíron 2+2 személyes, de ezt nem kell túl komolyan venni; a fotóstáskám is kényelmetlenül érezte magát a kemény és apró padon. Ellenben a támla ledönthető és egybenyitható a 321 literes kufferrel. Elöl minden rendben: az ülések kényelmesek, mégis megőrizték sportos jellegüket. Jellemző, hogy mélyen ülünk, de az integrált fejtámlával és dombornyomott oroszlánnal díszített ülés jól tartja a testet. A kapcsolók kézre esnek, az összes műszert elérjük. Az egyetlen zavaró tényező a bal kanyart kitakaró tükör és A oszlop.
Az autózás legyen kellemes, ha egy családi kombiról beszélünk. Ha sportkupé a téma, akkor a megfelelő szó az izgató. A dízel csak az elsőt tudja, de a benzines az első padlógáznál kijelenti: „Helló, én egy kétszáz lovas Peugeot vagyok, s az ördög bújt belém.”
Lehet a francia kívánatosabb a német kedvencnél? Lapozzon, kiderül!

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
