Mostanában a Peugeot tesz úgy, ahogy a japánok régen. Szépen végigjegyzetelte, mit szóltak a népek az előző autójához, az összes kritizált ponton végigment, majd letette elénk – ezt. Le vagyunk nyűgözve. Főleg az egyik verziótól.
A francia autóipar kicsit olyan, mint Cher. Néha meggyengül a produkció, ráncok jelennek meg a sima bőrön, a mozgás sem az a fiatalos már, és titokban mindenki arra gondol, ez már a hanyatlás. Aztán jön egy kis téli workout, a plasztikai sebész újabb trükköket próbál ki, az indiai csodamasszőr is előhúz egyet s mást a tarsolyból, majd Cher a következő turnéját megint dögös tizennyolc évesként tombolja végig, immár vagy ötvenedszer. Akárcsak Cher, a Peugeot is rettentő hosszú múltat tud maga mögött. És nem túlzás azt mondanunk, valamennyi közül ez a legsikeresebb francia autógyártó. Hiszen a Citroent ő maga vette meg bő három évtizede, a Renault pedig emberemlékezet óta állami tulajdonban van. A Peugeot azonban áll a saját lábán, miközben mindenki kidőlt mellőle. Aki ezt eddig így végig tudta csinálni, azt nem szabad temetni.
Már kicsit szégyellem magam, hogy a 7-es vonal után kicsit úgy éreztem, a Peugeot már nem nyújt igazán újat a világ autóiparának. Azoknál a 7-es szériájú autóknál az elődjeik harmonikusabb, szebb kocsik voltak – nézzenek meg egymás mellett egy 206-ost és egy 207-est, 306-ost és 307-est, szembesítsék az elképesztően harmonikus és kortalan 406-ost az ufók tervezte 407-essel. Megkockáztatom, hogy a 605-ös is időtállóbb formának bizonyul ötven év távlatából, mint a 607-es, igaz, ők nem közvetlen rokonok. Ja, és ne feledjük a 406-os és 407-es kupékat, mint a visszalépés legmellbevágóbb jegyeit. Ugye?
De az új 3008, 4007 (igaz, az egy Mitsubishi), 5008, RCZ a génjeik szintjéig más autók, mások az anyagaik, máshogy mozognak, magabiztosak, nem öncélúak. És az 508-as most megkoronázza ezt a folyamatot. Az alicantei bemutatón volt egy pillanat, amikor összenéztünk Gulyás (Péter, nem Gusztáv) kollégával, és szinte egyszerre csúszott ki a szánkon – „te, ez olyan jó, mint egy Mondeo". Ami – mivel vezethetőségben, autószerűségben no meg helykínálatban a Mondeo még mindig mérce a középkategóriában – elég súlyos kijelentés.
Csak, igazából, a Peugeot jobb nála. Szebbek az anyagai, komfortosabb, igényesebb, sokkal szebb no meg ízlésesebb. A franciák mostanában elég jók műszerfalban, de az 508 minden túltesz. A formákkal, a díszítésekkel épp a visszafogottság és a tökéletes jó ízlés határán álltak meg a tervezők. Maguk a műszerek, a megvilágításuk, a grafikájuk tökéletes, érzetre egymillió dolláros a gép. Mindenütt finom, puha fények, még a váltókaron is van egy vékony, megvilágított csík, ami így leírva elég kínaiasnak tűnik talán, de annyira szerény ez a dísz, hogy a valóságban elegáns. És az ülések, főleg a kihúzható combtámaszos, drágább fajtájúak kiváltképp kényelmesek. Kényeztetnek, ahogy a sajtóanyag fogalmaz, enyhén cosmopolitanes stílusban. Bocsánat, hogy leragadtam a kocsi belsejénél, de rég ültem ennyire hangulatos autóban, rohadtul élveztem.
A 407-es legnagyobb fizikai hibáját, a nevetséges hátsó helykínálatot brutális hatékonysággal orvosolták. Egyes gyártók – Opel, Citroen, Renault – úgy tartják, hogy ebben a kategóriában nem lényeges a hátsó helykínálat, de a Peugeot mostantól nem akar közéjük tartozni. 5,3 centiméterrel lett nagyobb a hátsó lábtér, ráadásul úgy, hogy nem az ülés szögével és méretével trükköztek – rendesen megdöntött ülőlap, tehénkedős állású háttámla, nagy felületek. Munka tisztességesen elvégezve, a kritizálhatatlanságra utaztak.
Csomagtartó is van, bőven, alaphelyzetben 515 literes a szedán és 560 literes a kombi fara (aki ennél nagyobb számokat talál a specifikációkban, az nem a VDA-szabvány szerinti számokat látja, hanem az úgynevezett folyadéktérfogatot). Rekeszek, 12 volt, fülek, háló – minden van. A kombi (SW) kemény padlója pedig felhajtható, hogy kevés pakknál se repkedjen semmi hátul, és lehet ide mindenféle raktérrendező rudakat, síneket, hevedereket is rendelni. Ja, és kérhető motoros raktérajtóval is – a szívdöglesztés és az irigy szomszédok földbe döngölése mellett ennek valódi, praktikus szerepe is van.
Autók kinézetéről kár vitát nyitni, akinek tetszik a pocsék, úgyis azt gondolja, hogy a többiek hülyék. Mivel pedig számokkal a formák jóságát nem lehet bizonyítani, ezért inkább csak halkan jegyzem meg, hogy a régi 407-es hosszú, hangyász orra, Ferrarikét koppintó, de az arányok miatt inkább valami ördögi bohócéhoz hasonlító, óriási szája, csonka, magas fara általában senkinek nem tetszett. Sőt, de inkább nem ismétlem el, amit mondtak… A kombi legalább az elejétől a végéig ufónak nézett ki, de az sem volt igazán jó.
Ennek vége. Az 508 arányai jók, rövidebb az orr-rész, hosszabb a farrész, a karosszéria oldala vállas, semmiféle túlzó grafikai elem nincs, ami gunyoros megjegyzésre ingerelné az embert. Nem tudom még, hogy szép-e, mert képről borzasztóan tetszett, aztán amikor élőben láttam, annyira már nem, mert a részletek nem akartak összeállni, de a tesztelés második napjára már megint kedveltem. Pláne a kombit. Nem az a forma, amely azonnal hat, várjuk meg, amikor már több fut belőle az utcán. És miközben az autók 99 százalékát rühellem metálszürkében, az 508-asnak ez jól áll, pláne bézs belső térrel. És a golyószóró nappali fények (ledesek) zseniálisak az első fényszórókban.
Extrák szempontjából vegyes autó ez. Mert például olyan egyedülálló dolgokat is bedob, mint a négyzónás klímaberendezés. Igen, elöl és hátul is sztereóban állítható be a befújt levegő hőmérséklete, márpedig ez a funkció nemhogy az 508-as szintjén, de eggyel feljebb is ritkaságszámba megy. Meg van HUD-ja, azaz kivetített sebesség- és navikijelzése (meg egy csomó mindent rá lehet még paraméterezni), igaz, ez nem a szélvédőre teszi az infókat, hanem egy műszerfal tetejéből kinyíló plexilapocskára. Így talán jobban is látható minden, mint a szélvédőre projektált számok. Adaptív bi-xenon és kanyarfényszórók, kulcs nélküli nyitás és indítás, az első ülésekben masszázsfunkció, beltéri WiFi mind specifikálható a kocsiba, az emelkedőn való elindulást segítő rendszer, az elektromos rögzítőfék pedig szériában jár.
Ez mind szép, de nagy hiányok is vannak ám, ráadásul olyanok, amelyek az 508-asnál eggyel kisebb PSA-termékekben is évek óta megvannak. Nincs például sávelhagyás-figyelő, sem radaros távolságtartóval működő sebességtartó elektronika. Ha más márkákhoz viszonyítok, tovább nyúlik a lista: hol a tolatókamera (hiszen csak parkradar van), a holttérfigyelő? Fene se érti ezeket a francia tervezőket. Vagy a pénzügyeseket kellene kérdezni?
Ez eddig mind semmi. Most jön csak a veleje, lapozzanak!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
