Nincs benne trükk

Teszt: Ford Tourneo Courier Titanium 1.6 TDCi - 2015.

2015.06.20. 06:49 Módosítva: 2015.06.20. 07:31

Csak hogy teljesen összezavarodjunk, megérkezett a Transit család legkisebb tagja. Így növekvő sorrendben van már Courier, Connect, Custom és a legvégén a legnagyobb, akinek még valami jól hangzó C-betűs nevet se találtak. Maradt simán Transit.

Viszont a tesztautó nem Transit Courier, hiszen a teherautóból származó személyszállító verziókat az ellenség megtévesztésére Tourneónak hívják, kivéve a legnagyobbat, ami viszont Transit Kombi. Tudják követni? Nálunk a Courier eddig a kis puttonyos Fiestát jelentette. Ez most se nagyon változott, hiszen az alapok közösek a Fiestával és a B-Max-szal. A műszerfal meg is egyezik a B-Maxéval, beleértve a középső, álló hasáb alakú szellőzőket, amelyek szerintem a leghaszontalanabb formák bármilyen autóba. Gyakorlatilag csak jobbra-balra tudja az ember állítani, a fel-le lehetőség minimális, és egy szűk sávban tudja csak kifújni a levegőt.

A vezető körüli térre egyébként nincs panaszom, az ülés kényelmes volt, a vackaimnak pedig számtalan rekesz adott helyet. Mondjuk a padlás, vagyis az első ülések fölötti polc elég szűk, így csak laposabb tárgyakat tudunk oda feltenni, ez a haszonjármű-verzióban pont jó a menetlevélnek.

A fullos változatban helyet kapott a tolatókamera is, egy egész fura extrával: három fokozatban lehetett benne zoomolni. Gondolom a tervezők a pontosabb parkolás miatt találták ki, de a gyakorlatban azért ritkán kell milliméterekre pontosan beállni, pláne egy családi egyterűvel.

A még újnak mondható 1,6 literes dízelmotort beindítva a kezdeti hideg kerepelés után nagyon halkká vált. Bár nincs 100 lóerős se (95 LE), nagyon jól tudtam használni autópályán is, az átlagfogyasztás 5,5 literre jött ki. Itt merül fel a kérdés, miért vennénk erősebbet, amikor ez tökéletesen megfelel minden körülmények között. Bár nagyon nem is tudnánk, mivel a magyarországi kínálatban csak a 100 lóerős, egyliteres Ecoboost izmosabb nála. Egy családi dobozos egyterűvel nem versenyre készül az ember. Mellesleg a magas építés ellenére egyáltalán nem billegős, jól bírta a kanyarokat.

Régi nagy fájdalmam, hogy a tolóajtókban nincs rendes (értsd, megnyomom a gombot, és le-fel) nyitható ablak. Ez a Courierben sincs másképp, pedig házon belül a Ford B-Max a megmondhatója, nem az örögtől való a technológia. Ezt pont nem sikerült átvenni onnan. Így marad a klasszikus kibillentés, mint oly sok haszonjármű-alapú egyterűben.

Néha, amikor a hatalmas csomagtérajtót emelgettem, örültem volna, ha, akárcsak a Berlingón, itt is külön nyitható lett volna a hátsó ablak. A kalaptartó két szintbe rakható igény szerint, viszont hepehupásabb úton, vagy ha nagy a huzat, hajlamos volt pattogni, elsőre frászt hozva rám. Mindig azt hittem, rosszul zártam be a hátsó ajtót.

Az autó utasterét konnyen változtathatjuk. A Berlingóval ellentétben nem tudjuk kiszedni az üléseket, de teljesen felcsukhatjuk az első sorra, így tetemes hely keletkezik. A csomagtérben a hétvégi besárláskor találtam akasztót a szatyornak, pár oldalzsebet, és a haszonjárműves vonalból megmaradtak a masszív rögzítőfülek is, ha netán szekrényt szállítanánk.

A Courier kétféle felszereltséggel és háromféle motorral kapható, de a magasabb osztályt csak az álltalam is tesztelt 95 lóerős 1,6 TDCi-vel kaphatjuk meg 5,2 millió forintért. Ezen kívül létezik még 1,5 literes, 75 lóerős TDCi-vel közel ötmillióért és egyliteres benzinessel, ez utóbbi 100 lóerőt tud kisajtolni magából és 4,8 millióba kerül.

Az olcsóbb verziónak se kell panaszkodnia, a tengernyi hárombetűsön kívül kapunk bele borulásgátlót, vezető-, utasoldali és függönylégzsákot, manuális légkondit, tempomatot, villanyablakot és villanytükröt. A magasabb felszereltség esőérzékelőt, automata klímát és automata fényszórót illetve a tetősínt hozza magával meg persze jelen esetben az erősebbik dízelt. A nálam lévő modell fény és pompa változat volt, így kapott még start/stop rendszert (88 900 Ft), alufelnit (69 850 Ft) és navis fejegységet tolatókamerával (463 550 Ft). És még mindig olcsóbb, mint egy B-Max.

A Courier régen és most

Bár manapság a magyar ember a Ford Courier nevet a szakadt dobozos Fiestákkal azonosítja, meglehetősen régi modellnévről van szó. Az első Courier 1952-ben látta meg a napvilágot, rettenetes amerikai cirkálóként, a Ranchero befalazott ikertestvéreként és egészen 1960-ig gyártották. Érdekessége, hogy az első olyan sorozatgyártott modell volt, aminél ugyanazok az alapok voltak a személyautóhoz mint a teherautóhoz. A kocsit 3,7 literes hathengeres (115 lóerő), illetve 4,5 literes V8-as (162 lóerő) motorral lehetett kapni.

1971-ben új szelek kezdtek fújni a Fordnál, kellett valami kisebb az F széria mellé. Ezért aztán egy kompakt pickuppal jöttek ki Courier néven, amit a japán Toyo Kogyo Co. Ltd céggel közösen gyártottak. Ez utóbbi gyárat manapság Mazda néven ismerjük.

A dolog érdekessége, hogy a büntetővámok miatt a kocsik fülke-alváz formában érkeztek Japánból, és a felépítményt (rendszerint a platót) Amerikában szerelték rá, ugyanis így csak 4%-ot kellett adózni a 25 helyett. 1,8 literes 74 lóerős motorral gyártották, eleinte négy-, a második generációval már ötsebességes kézi és háromsebességes automata váltóval.

1977-ben érkezett a Mazda alapú Courier második változata, kicsit gömbölyűbben, első tárcsafékkel, 2 literes és 2,3 literes benzinmotorral, és egészen 1982-ig forgalmazták Amerikában, amikor is bevezették a Ford Rangert. Ausztáliában egészen 1985-ig forgalmazták ebben a formában.

Európában az első Courier 1991-ben jelent meg hivatalosan, az Mk III-as Fiesta alapjaira építve. Az előddel ellentétben ez egy puttonyos személyautó volt, fronthajtással, és 2002-ben állították le a gyártást. 1998-tól egész sokáig, 2013-ig gyártották még Brazíliában, viszont ott inkább a puttony nélküli, platós kivitelben.

Az oldalról ajánljuk

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14