Igazságot a Jaguarnak! – horgadhatnának fel, és először én is így gondoltam, amíg csak kívülről láttam. Az új XE ugyanis egy Audi A4 mellett olyan, mint a piros ruhás kislány a Schindler listájában: csak ezt nézi mindenki. Széles, lapos, vörös villanás alacsonyra húzott orral, púppal a gépháztetőn, erős vállakkal és hetyke fenékkel.
![Az arányai nagyon rendben vannak, mondhatni tökéletesek egy sportos limuzinnak](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100637/10063767_62efa7ac5d0d3d72811b3b8ea24ba890_wm.jpg)
Nagyon jó arányérzékkel megkomponált formaterv, épp az elfogadhatón inneni hullámos vonalakkal. Csalás nyilván van benne, hiszen manapság nem lehet lapos az orra olyasminek, ami embereket üthet el, de ügyesen elcsalták a szűk fényszórókkal, a BMW-szerűen legömbölyített sarkokkal, és természetesen a premium gap, azaz a sárvédőív-ajtóvonal távolság is olyan, ahogy az egy rendes, hátsókerékhajtású komoly szedánhoz illik. Ha már BMW, mindenképpen fedezzük fel a hokiütőt a C-oszlopon, de ez csak amolyan kötelező nyúlás: az XE minden szögből és minden oldalról önálló és működő forma, ráadásul tudja azt, amit tudnia kell: drágának néz ki.
![Hátsókerekes és összkerekes kivitel is létezik](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100638/10063801_899c214287d941aac28db2acb5c7e2c4_wm.jpg)
Kerek 4672 milliméteres hosszával, 1850-es szélességével, és főleg 2835 milliméteres tengelytávjával tökéletesen illeszkedik a megcélzott szegmensbe, sőt, utóbbi mérete másfél centit rá is ver az A4-esre, kerek három és felet a hármas BMW-re. Azon sokat gondolkoztunk Csikóssal, mégis hogyan sikerült lényegesen szűkebbre szabni a hátsó lábteret úgy, hogy mindeközben a csomagtartó űrmérete 30 illetve 40 literrel marad el a fent említett két konkurenstől.
![](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100638/10063803_6862eb5d9e8ceaeaca67a1da5b5b0090_wm.jpg)
A Jaguar XE bajai nem itt kezdődnek, bár meg kell jegyezni, valami nem volt kerek a csomagtér körül. Nem gondoljuk, hogy előszériás példányokat küldene a Jaguar az Év Autója csoporttesztre, ahová mindenki a legjavát adja, de szeretnénk azt hinni, hogy a csomagtér, a támladöntő sárga kallantyúk és az odataknyolt SIM-kártya/USB-szervizaljzat a valóságban nem így néz ki, mert ha igen, ezen hangosan röhöghetnek a Ladánál is.
![](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100638/10063805_7ec339f8b4ff8432f136fe581322de05_wm.jpg)
És sajnos ezzel a célegyenesbe értünk, mert hiába esküszik most már a királynőre a Tata-tulajdonban lévő büszke, brit márka, hogy eltapossa az uralkodó kraut-triót, hiába kapta meg az ütős formatervet, ha az ajtót kinyitva egy Kia Opirusba oltott Mazda 6 néz velünk farkasszemet. Hiába próbál világos bőrkárpittal vakítani, nem sikerül a mentés, hiszen a külső után olyan elvárásai lesznek mindenkinek, amelyeknek nem képes eleget tenni. Egyszerűen nem tudjuk kiűzni fejünkből a gondolatot, hogy nem egy első generációs koreai bőrbelsőt nézünk.
![Képen más, a valóságban nagyon olcsó hatást kelt még egy Passathoz képest is](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100638/10063851_ead7792afc120a78afbcc7cc2eae3ecc_wm.jpg)
A bőr színe szép, de nagyon olcsó, érzetre és tapintásra is az Opel legsötétebb korszakának zúzott, bőrdarálékból sütött kárpitját idézi, a kormány tapintása pedig olyan szintetikus, hogy szinte feláll a szőr a karunkon. A középkonzol aljából kiemelkedő, tekerhető váltógomb szép megoldás, de a valóságban látszik, hogy csak azért van ott, mert legalább valami legyen, ami megragadja az embert. Igazából teljességgel haszontalan, de legalább lefoglalja magának teljes szélességben a helyet, ahová a leginkább pakolnánk menet közben.
![...ezen a középső plexicsíkon nem történik semmi. Soha. Csak úgy van.](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100638/10063879_a4092d46099f66c08ac37732700f1692_wm.jpg)
Ebből a síkból kicsit feljebb lépve találjuk a klímapanelt kezelőszervestül, kétoldalt a két hőfokszabályzóval, felettük a hőmérsékletet mutató két kis szegmenses kijelzővel. És a két kijelző között egy fekete plexivel, ahová a panel kirajzolja a tudnivalókat (hová fúj, mennyit fúj stb.). Nos, nem. Valójában a két hőfokjelző között a nagy, büdös semmit találjuk. Az ott egy dekor, nix, nulla. Érthetetlen, de van funkció, amely az egyes gombok fölötti kis, narancssárga ledekkel kommunikál, míg pl. a hovafújó gombra nyomva nem változik semmi. Nem az történik, mint minden más, normális autóban, melyekben ilyenkor ciklikusan körbejár az egyes légrostély-kombók között, hanem konkrétan semmi. Illetve de: megjelenik a színes érintőképernyőn egy ikon, amelyre rábökve megszabhatjuk, hogy melyik légrostélyt használja.
Egyértelmű öngól, pedig mennyire szerettem volna azt írni, hogy végre jött a Jaguar és csinált tényleg egy mindent vivő autót. De nem, hiszen a központi érintőképernyő körüli gombok, a felhasznált fekete plasztik, a ciki zongoralakk és a világos bőrkárpitba tetszőlegesen belehányt sötét műanyagok nagyon lehúzzák. A képernyő felbontása amúgy sem túl acélos, évekkel ezelőtt még elment volna, de most már egy Golf vagy Octavia is HD-minőségű képet ad, a Jaguar pedig nagyon nem. Ráadásul a menürendszer is furcsa, olyan Android-utánzatnak tűnik, a funkciók 90 százaléka nélkül. USB-portot sem találtam sehol, de lehet, csak nem kerestem eléggé, és a valóságban megbújik az utasülés alatt.
![A két oszlop fix, közöttük semmi, soha nem történik. A bajuszkapcsoló végén lévő gombbal egyedül az alulról második sor infói között ugrálhatunk](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100638/10063899_1610a125b29d214dfc0ab71ef525174f_wm.jpg)
Az óracsoport közepén a kijelző akkora pixelekkel rajzol (mindössze egyetlen sorba, alulra), mint a néhai Atari 800XE-m, az elektromosan állítható ülés memóriagombjai vannak ott a könyöklőben, ahol az ablaklehúzó-gombokat keresnénk, azok viszont annyira fent vannak az ajtóban, hogy nem áll rá a kezünk. A kijelzőt elfoglalja a digitális vízhőfokmérő, és a tank szintjelzője. A közepe üres, ott nincs semmi. Az ajtók A-oszlop felőli részébe helyezett hangszórók harmadát pedig csukott ajtónál kitakarja a műszerfal széle. Kicsit szegénynek tartom azt is, hogy a 47 390 eurós autóba hátra két satnya légrostély jutott, semmi négyzónás klíma, de még egy árva hőfokszabályzó sem. Az XE szinte mindent elveszít a rossz tapintású és olcsó hatású anyagokkal kombinált ergonómiai aknamezőn odabent, és sajnos innen visszaköszön India, és a Tata-tulajdon.
De azért vannak zseniálisan jó dolgai, és ezeket nem lehet elvitatni tőle.
![](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100639/10063901_ea06e381f73f88b88beac5b577ad7d65_wm.jpg)
Először is háromnegyed részben alumíniumból készült, ami nem semmi, és a valóságban remek mérnöki teljesítmény, reklámozzák is orrba-szájba, teljes joggal. Mert az XE, amikor kicsit megcibáljuk, a legjobb oldalát mutatja. Vezetni ugyanis remek. A futómű, a fékek és az autó egész mozgása talán leginkább az E36-os BMW-t idézi. Tempónál a kormány reszponzív és a farcsontunkkal érezzük, minden hülyesége ellenére igényes, és remek futóművel szerelt hátsókerekes autó. Mocorog, él, és egyáltalán nem tolja az orrát, pedig manapság mindent ilyen hülyebiztosra hangolnak. A hátsó, többlengőkaros futómű nem megszokott módon kivitelezett, de működik, és a hátsó kerekek mindig jó szögben állnak az úthoz képest.
![Lábtérből nem áll valami jól, ráadásul a hátsó ajtók a kelleténél kisebbek, így beüléskor sem vagyunk túl elegánsak](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100639/10063903_76699a4833721866a2a4d3a09b2d60b9_wm.jpg)
Egy percig sem érződik bizonytalannak, nem is bután kemény, ellenben elfogadhatóan feszes. Ezt remekül eltalálták, ráadásul végre lehet úgy ülni benne, ahogyan én szeretek: mélyen, aránylag közel a kormányhoz, szóval az üléspozícióért is kijár a piros pont.
A hirtelen kormánymozdulatokat-terhelésváltásokat remekül kezeli, a fékek erősek, és bár hamar megérezzük orrunkkal, de a fading elég későn jelentkezik, akkor is csak finoman, kezelhetően. Az XE könnyedén libben ida-oda, jól be lehet tolni minden kanyarba, és tart is, mint a friss dauer, könnyűnek érződik, pedig 75 százaléknyi alumínium ide-oda, kereken 1500 kilós. Ami 75 kilóval több, mint a nagyszilárdságú acélt is használó BMW 320d. Na bumm, az alumínium sem mindenható, de a lényeg, hogy simán elhinnénk neki 1300 kilót is, ha annyi állna a forgalmiban.
![Sajnos a zajszigetelése nem valami jó, a teljesítménye viszont kielégítő, mondhatni átlagos](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100639/10063907_a75011fec129cbf77c3937fe67ad9158_wm.jpg)
A motor ellenben nem fogott meg. A 163 lóerős, kétliteres Ingenium turbódízel 380 Newtonméteres nyomatékával és karakterével a kategória átlagát hozza. Nem lóg ki se alul, se felül, 8,2 másodperc alatt gyorsítja százra az XE-t, és a nyolcsebességes automatával jól összedolgozik, viszont zajos. Sőt, a technika mai állása szerint eléggé zajos, ráadásul ez az a harkálykopogtatás-szerű, kellemetlen kerregés, ami minden, csak nem stílusos, pláne nem egy Jaguarhoz méltó. Érezhető, hogy amikor kitalálták az XE-t, tényleg beleadtak mindent, szorosra fogták a gyeplőt, hajtották a lovakat, sikerült is egy rettenetesen jól vezethető és szép autót csinálniuk. Nagy baj, hogy azt a gyeplőt ott engedték el, ahol a direktben megcélzott konkurencia a legerősebb: a beltérben.
![Itt sincs semmi, csak egy nagy, fekete plasztiklap. Szép is.](https://kep.index.hu/1/0/1006/10063/100639/10063909_a5650bd2ca7361eb321bc5de87cef443_wm.jpg)
Nagyon várom már a szupererős változatot, hiszen ott szerencsére csak a sportosságról szól minden, az XE pedig jelenleg talán a legsportosabb karakterű limuzin, amit ember pénzért vehet, szóval biztosan be fog jönni. Kár, hogy nem fejezték be, hiszen sokkal nagyobbat is szólhatott volna. Így egy kicsit olyan, mint a nagyon menő cucc az outletből. Jó vezetni, jól néz ki, csak bizony valamiben eljárt már felette az idő. Ez pedig az Audi-BMW-Mercedes ellen nem biztos, hogy elég.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)